Milí studenti, Po dobu distanční výuky bychom se v tomto semestru věnovali muzikoterapii z hlediska jejích zdrojů v dějinách hudby. Dnes začneme tím nejstarším zdrojem, který se utvářel už v pravěku, a tím jsou rituály. Co je to vlastně rituál? Nejstručnější definice říká, že je to neměnná procedura daná pravidly. Už od pravěku byly rituály neodmyslitelně spojeny s hudbou a jejím rytmem. Jejich smyslem bylo: Ø Dát člověku nebo skupině sílu ke zvládnutí skutečností, které je přesahují a nemají nad nimi kontrolu Ø Zplnomocnit člověka nebo skupinu k nějakému úkolu Ø Léčit Ø Přinášet psychosomatické uvolnění Ø Dodat člověku nebo skupině jistotu a řád Ø Sjednotit člověka se skupinou, sjednotit navzájem všechny členy skupiny Z pravěkých rituálů se vyvinula celá řada cílených rituálů současnosti. Jsou důležitým prvkem v sociální práci, pastorační práci psychoterapii a pedagogice. Kulturní a sociální antropologie rozděluje rituály na: 1) Výroční – zde je zdůrazněná cykličnost v průběhu roku (slunovrat – Vánoce, židovský pesach či křesťanské Velikonoce jako předzvěst jara atd.) 2) Přechodové – změny v postavení jedinců ve vztahu ke společnosti (zasnoubení, svatba, biřmování, pohřební obřady, iniciační obřady, obřady spojené s těhotenstvím atd.) 3) Situační – konají se v případě nějaké mimořádné situace (např. nemoc – uzdravení, vnější ohrožení atd.) Do této kategorie lzezahrnout částečně i rituály související s terapeutickými a edukačními aktivitami. V muzikoterapii využíváme hlavně prvky přechodových a situačních rituálů. Umožňují jednotlivci nebo skupině přesunout se z prostředí nebo ze stavu, ve kterém už není žádoucí setrvávat, do prostředí nového, tedy do toho, které je vhodné přijmout jako realitu. Často je vhodné k podpoře skupiny či jednotivce využít i prvků rituálů výročních. Abyste měli konkrétnější představu, jak lze rituály v muzikoterapii vytvářet a praktikovat, podívajte se na bakalářskou práci Martiny Markové s názvem: Zpívané rituály v mateřské škole. Odkaz zde: https://theses.cz/id/px0l4a/11366458 Prostudujte si především str. 21 – 38, tedy od kapitoly 1.2 Rituály a následně celou praktickou část práce. Poté bude vaším úkolem: 1) Formulovat alespoň 8 konkrétních důvodů, proč je dobré právě ve školce zpívané rituály praktikovat. Jsou v této části práce minimálně na dvou místech velmi dobře popsané. 2) Uvést, s čím je dobré zpívané rituály spojovat. 3) Popsat všech 14 konkrétních situací, pro které autorka zpívané rituály ve školce nabízí 4) Uvést, které z těchto rituálů považujete vy sami za zvlášť důležité a z jakého důvodu. Přesné a úplné odpovědi prosím uložte do odevzdávárny s názvem Rituály v MŠ podle své skupiny A nebo B, a to do pondělí 8. února.