PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 5 Opakování —Jaké hlavní rozdíly ve vnímání mužů a žen vám utkvěly? —Jaké si vybavujete rozdíly v komunikaci (verbální i neverbální? —Jak můžete tyto znalosti uplatit v praxi SP? — — Teorie vazby Vazba (attachment)* —Pevný blízká vztah k pečující osobě, který je zdrojem základní životní jistoty. —Základní podmínka přežití a zdravého vývoje u dětí —I dospělí potřebují blízkou osobu — — —* Někdy také „přimknutí“ —Jak příroda podporuje vznik a rozvoj vazby? Biologické spouštěče —Kontakt matky s dítětem po porodu —Vůně dítěte —Dětský úsměv —Dětská tvář … — —Další podmínky – osobnostní výbava rodiče, jeho osobní historie, zážitek bezpečné vazby… Potřeby —Různé typologie – podobný obsah (Maslow, Matějček, Pesso-Boyden) — — — Citové pouto/vazba —Naplnění nejzákladnějších potřeb —Vzniká ve vzájemném kontaktu dítěte a pečovatele — — — důvěra potřeba — — — uspokojení — potřeby signál — Předpoklady vzniku citové vazby — —Spolehlivost —Stálost — Vnitřní pracovní model —První vztah k pečující osobě ovlivňuje náš další postoj ke světu a lidem. —Vytváří se v průběhu prvního roku života. —Ovlivňuje nejen děti, ale i rodiče! — Typy vazby —Dítě —Jistá/bezpečná —Vyhýbavá —Ambivalentní —Dezorganizovaná —Rodič —Bezpečná/autonomní —Odmítavá —Zahlcená —Nevyřešená/obávající se Bezpečná vazba —Dítě —Vnímá sebe jako dobré, hodnotné, schopné —Svět jako bezpečný, předvídatelný —Má důvěru v sebe i okolí — — —Rodič —Dokáže fungovat ve vztazích, spoléhat na ostatní —Unese zodpovědnost za druhé —Umí být druhým blízko, ale zvládne i samostatnost v rozhodování Vyhýbavá/odmítavá —Dítě —Zdánlivě nezávislé, samostatné v reakci na neuspokojení potřeb —Potlačují svoje potřeby, emoce —Jistotu hledají v aktivitě —Rodič —Vnitřní odmítnutí vlastních pocitů, vzpomínek, zlehčování —Opomíjení vlastních potřeb —Horečné úsilí směrem ven Ambivalentní/zahlcená —Dítě —Neuspokojení potřeb se projeví hněvem a frustrací. —Pozornost za každou cenu —Zdánlivě protichůdné chování —Lidé a svět jsou nespolehliví a nekonzistentní —Rodič —Zážitky, pocit z minulosti stále živé, nevyřešené —Významně ovlivňují přítomnost —Potíže se zvládáním emocí dětí a nastavováním hranic Dezorganizovaná/nevyřešená —Dítě —Rodič je zdrojem úzkosti a děsu, jedná v rozporu s instinkty dítěte —Pro dítě je zcela nečitelný, nepředvídatelný —Negativní obraz o sobě samém i světe —Extrémní projevy v chování —Rodič —Nezpracovaná traumata omezují současnost —Vážné obtíže ve vztazích —Tendence ke krajním reakcím (útok, útěk, zamrznutí) Jak to všechno víme? —Etologie – Konrad Lorenc, Harry Harlow —Vztah je vrozená schopnost a instinktivní potřeba pro přežití, je to náš prvotní, vrozený instinkt. —Behaviorismus – směr zaměřený na chování —Vztahu se učíme, nerodíme se s ním. Lorenz a jeho kachny —https://www.youtube.com/watch?v=2UIU9XH-mUI — —https://www.youtube.com/watch?v=eqZmW7uIPW4 — Harlowovy opičky —https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I —Psychoanalýza – S.Freud – nevědomé motivy lidského chování —Matka je tím, kdo tvoří svět dítěte. —Kognitivní teorie – např. Jean Piaget – lidé procházejí určitými stádii vývoje, jejich zvládnutí je předpokladem pro další vývoj —Vztah může mít různou kvalitu, záleží na podmínkách a prostředí, kde vzniká a rozvíjí se. — John Bowlby —Autor teorie vazby —Britský psychoanalytik —Opíral se o Freuda a Darwina —Přimknutí k pečující osobě zvyšuje šanci dítěte na přežití, proto je pudově podporováno. —Instinktivní reakce dítěte – krmení, úsměv, pláč, mazlení, následování – zpětně podporují vazbu pečující osoby na dítě Inspirace pro rodičovství i SP —Děti mají své vnitřní pracovní modely a individuální zkušenosti s citovou vazbou. —I rodiče je mají. —V ohrožení a stresu se uchylujeme k vazebnému chování, které je nám vlastní. —Dospělý s bezpečnou vazbou dokáže poskytnout bezpečnou vazbu dítěti. —Korektivní zkušenost je možná. Jak využít znalost teorie vazby v SP? — Teorie intuitivního rodičovství —Zabývá se tím, jak je rodičovství programováno na straně dospělé osoby, jak se rodiče navazují na dítě (vs.teorie vazby – jak se dítě váže na pečující osobu) —Rodičovství má instinktivní vrozenou bázi + kulturní modifikace —Biologické a psychologické rodičovství nemusí být vždy spojeno – náhradní rodinná péče —Už děti od cca 10 let jsou schopny rodičovského chování — Instinktivní rodičovské chování —Reakce pozdravení —Napodobování hlasových a mimických projevů dítěte (tzv.zrcadlení) —Jednoduché řečové vyjadřování —Výrazné emoce v mimice a tónu —Jednoduché dialogy —Interakční hry —Rodičovské chování vytváří podmínky pro socializaci a učení —Předpokladem je: —Jasná, pochopitelná, pomalá stimulace s přestávkami —Ohled na celkový stav a momentální situaci —Přizpůsobení se individuálním preferencím dítěte a zájmu —Zohlednění jevů, které jsou pro dítě významné a uspokojivé Faktory ovlivňující spuštění rodičovské chování —Vlastní zkušenost z dětství (příp.traumata) —Bilance partnerského vztahu —Vrozená in/dispozice k rodičovskému chování —Aktuální stres či zdravotní stav (poporodní deprese) — —Sladěnost – jak dokáže rodič reagovat na stav a potřeby dítěte x do jaké míry nedokáže = zacyklení chyb — —Jak lze využít teorii instinktivního rodičovství v SP?