PRÁCE S KLIENTY Úvod do zahradní terapie, V O Š Jabok Eliška Hudcová Komplexní rehabilitace • https://www.ceskatelevize.cz/ivvsilani/10122427178-udalosti-v-reqionech- brno/319281381990624-udalosti-v-reqionech/obsah/704614-terapie-praci-v- zahradach • Postižení / znevýhodnění (tělesné, sociální) - Omezení v činnostech - Omezení ve společenských aktivitách • Integrace, segregace, prevence • Obnova funkcí, kompenzace • Vyrovnávání příležitostí, solidarita, rovnost, zákaz diskriminace, participace Komplexní rehabilitace • Kontinuální a koordinované úsilí o optimální integraci do života z a využití dostupných prostředků • Týmová spolupráce, case management, komunitní soc. práce - Zdravotní - Psychologická - Pedagogická - Pracovní - Volnočasová - Sociální Čísla a statistiky Odhad počtu zdravotně postižených v ČR Typ postižení Počet lidí s postižením • Zrakově znevýhodnění 252,4 tis. • Sluchové znevýhodnění 300 tis. (15 zcela ohluchlí) • Poruchy řeči 66,9 tis. • Slepohluchota 1500 • Mentální znevýhodnění 300 tis. • Vady pohybového ústrojí 300 tis. • Diabetes 480 tis. (70 tis. inzulinovaných) • Cévní mozkové příhody 150 tis. • Epilepsie 140 tis. • Duševní nemoc 100 tis. Metody a techniky • Individuální sociálně-terapeutická práce - Případová studie - Rozhovor, aktivní naslouchání, neverbální komunikace - Zaměření na jednotlivce • Skupinová - Rozvoj vzájemných pozitivních sociálních vztahů mezi členy skupiny - Typy skupin - Dynamika m Komunitní - Místo, kde člověk získává emocionální oporu, ocenění a praktickou pomoc v každodenním životě - https://www. mapko, cz/page/komunitni-zahradv Formální systém služeb Starší lidé a geriatričtí pacienti Muskuloskeletání onemocnění (osteoartróza, osteoporóza) Hormonální onemocnění Neurologická onemocnění - demence, Alzheimerova choroba, mozková mrtvice, roztroušená skleróza, Parkinsonova choroba Zrakové potíže Kardiovaskulární onemocnění - hypertenze Onemocnění plic, ledvin, kůže, vlasů Psychiatrická onemocnění - deprese, nespavost Starší lidé a geriatričtí pacienti • Domovy pro seniory, hospice, LDN, Chráněné bydlení, DOZP, nemocnice, stacionáře, centra denních služeb • Reminiscenční techniky, biografické souvislosti od doprovázející osoby • Venkovní i interiérová ZT • Přizpůsobení kolečkové židli/fyzickým možnostem klientů, bezbariérovost • Bezpečný životní a domácký prostor zahrady, důvěra prostředí • Orientace s doprovodnou osobou • Zapamatovatelné prvky, stimulující prvky • Jasné a rozpoznatelné směry a cesty Starší lidé a geriatričtí pacienti Záliba zahradničení - pokračování předávání zkušenosti Pocit užitečnosti - na něčem se podílím Rozšíření životního prostoru Rytmus, koncentrace a klid Zdravá únava, povzbuzení smyslů Plánovat pauzy a sezení Nápoje, oblečení Ochrana před sluncem Starší lidé a geriatričtí pacienti Alzheimerova choroba • Postižení paměti, řeči, deprese, úzkost a strach, neklid, agresivitu, podezřívavost, bludy, halucinace • Trénink orientace v realitě • Terapie kognitivních stimulací • Validační terapie • Reminiscenční terapie • Biologická léčba • https://www.enablinqenvironments.com.au/outdoor-plantinq.html Lidé s duševním onemocněním Chronické onemocnění: vrozená organická výbava / vliv prostředí a životních událostí (infekce, toxoplazmóza, alkoholismus). - Ztráta zájmu, iniciativnosti, motivace, odpovědni - Nižší schopnost sebeobsluhy - Nižší finanční soběstačnost - Horší mezilidské vztahy - Nižší schopnost učit se novým věcem Zvýšená nemocnost Impulzivní, zkratkovité jednání Neměnit zaučené pracovní návyky a dovednosti - Komunikovat jasně - Potřeba pochvaly - Mluvit přátelsky a otevřeně - Mluvit i o nemoci a problémech Lidé s duševním onemocněním • Zaměření na dovednosti a schopnosti, prožitek úspěchu • Důraz na rutinu a kontinuitu - spolehlivost (sebe)jistota • Důraz na vnímání sebe sama, posílení sebevědomí, posílení vlastní iniciativy • Odpoutání se od vlastních problémů, zájem o okolí, odpovědnost • Zmírnění stresu, deprese, úzkosti • Začlenění do společnosti, lepší komunikační schopnosti • Přítomnost Mycobacterium vaccae v půdě, podporuje tvorbu serotoninu Lidé s tělesným postižením Klasifikace tělesných postižení a zdravotních oslabení Podle typu • Postižení hybnosti • Dlouhodobé onemocnění • Zdravotní oslabení Podle doby vzniku • Vrozená (vady lebky, rozštěpy, nevyvinutí končetin, DMO) • Získané (deformity páteře, úrazy, následky onemocnění) Podle etiologie • Tělesné odchylky a oslabení (vady páteře, luxace kloubů) • Tělesné vývojové vady (rozštěpy, vady lebky/končetin) • Úrazy (dočasné či trvalé následky, amputace, poranění páteře) • Následky nemocí (encefalitida, žloutenka, lymská borelióza, nádorové onemocnění) • Dětská mozková obrna • Dlouhodobá onemocnění (alergie, astma, ekzémy, epilepsie) Lidé s tělesným postižením - rehabilitace • Zdravotní: medicína, fyzioterapie, protetika • Sociální: bezbariérovost, sociální služby • Pedagogická: školská integrace, distanční vzdělávání, e-learningové kurzy • Psychologická: podpora ze strany rodiny, přátel a okolí, psychoterapie • Pracovní: uplatnění na otevřeném trhu práce, práce z domova, podporované zaměstnávání • Právní: antidiskriminační opatření, legislativní podpora všech oblastí Lidé s tělesným postižením • Individuální plánování a přístup • Maximální kompenzace a zapojení do normálního života bez • Výběr materiálů • Kompenzační pomůcky, volba pracovních nástro • Fyziologická pozice • Volba aktivity, dopomoc, zprostředkování • Vyvýšené záhony • Prostor pro odpočinek • Ochrana před sluncem Zahradně terapeutické prvky pro pacienty jiným typem mobility Lidé s mentálním postižením • Postihuje celou lidskou osobnost (rozumová, emocionální, komunikační, sociální, vztahová, pracovní složka) • Biologicky: organické nebo funkční poškození mozku • Psychologicky: snížená úroveň rozumových měřitelných schopností • Sociálně: dezorientace ve světě a společnosti, omezené samostatné sociální fungování • Pedagogicky: snížená schopnost učit se • Právně: snížená způsobilost k samostatnému prvnímu jednání Lidé s mentálním postižením Omezená schopnost komunikace Sugestibilita Zvýšená emocionalita Spontánnost a otevřenost Sociální dezorientace Jiné tempo Lidé s mentálním postižením • Metody bazálni stimulace a komunikace (bazálni dialog) - snoezelen • Vzdělávání, camphillské komunity • Chráněné, podporované bydlení, chráněné zaměstnávání • Udržovat při komunikaci oční kontakt • Používat jednoduchou řeč, krátké věty, konkrétní pojmy, jasné otázky • Pomalá, srozumitelná řeč • Oslovovat přímo Lidé s poruchou autistického spektra • Vrozená mentální porucha (mozkové funkce) • Pervazivní postižení • Přidružená mentální retardace, epilepsie, postižení zraku, sluchu a řeči • Mezi obecné příznaky autismu patří stále se opakující vzorce chování, sociální odloučení a špatné verbální dovednosti - Deficit v oblasti sociální interakce a sociálního chování - Deficit v oblasti verbální a neverbální komunikace - Deficit v oblasti představivosti a hry, omezené stereotypní vzorce chování, zájmů nebo aktivit (diagnostická triáda) • Stálost prostředí • Bezpečné prostředí • Upravené pracovní podmínky Lidé s postižením smyslového ústrojí - sluch Sluch: až 60 % informací Sluchové postižení vytváří komunikační bariéru, deficit v orientačních schopnostech, psychickou zátěž a vede k omezení sociálních vztahů a sociální izolaci - negativní dopady na vývoj m y š l e n í ^ Vrozené, získané (prelingvální, postlingváln Orgánové, funkční Lidé s postižením smyslového ústrojí - sluch • Kochleární implantáty, slúchadla, zesilovací aparatury, kompenzační smysly, technické pomůcky, počítače • Podnětová deprivace • Biologická a sociální rehabilitace - Před rozhovorem navázat zrakový kontakt - Zeptat se, zda chce mluvit, odezírat, psát, používat znakový jazyk - Zajistit podmínky bez hluku - Předem vysvětlit, co po něm chceme - Opakujeme používáme písemnou formu - Požádat o zopakování, kvůli porozumění Lidé s poruchou smyslového ústrojí - zrak Zrak: 80-90 % informací. Zrakové postižení ztěžuje orientaci v prostoru a schopnost samostatného pohybu. Způsobuje nižší poznávání, vstřebávání vjemů a utváření představ, což dále ovlivňuje emoce a charakterové vlastnosti jediný Vrozené, získané Orgánové, funkční Lidé s poruchou smyslového ústrojí zrak • Rehabilitace medicínská, sociální, pracovní, pedagogická, psychologická • Optické pomůcky, optoelektrické pomůcky, PC, bílá hůl, Pichtův stroj, diktafony • Zlepšování orientace, odstraňování komunikačních bariér, podpora samostatnosti - Vyvarovat se pocitům soucitu - Představit se, oslovovat jménem - Jednat s postiženým, ne s jeho průvodcem - Dostatek světla - Omezení hluku - Úprava prostoru Lidé s poruchou smyslového ústrojí zrak • Stimulace jiných smyslů • Bezpečné prostředí, navigační systémy - Braillovo písmo • Barevné kontrasty (slabozraký) • Zvukové prvky, echolokace (voda, dendrofony, zvonkohry) • Přehlednost a pořádek, pozor na trny, terénní nerovnosti, srázy, hrany • Orientační pomůcky na zahradě (zábradlí, studna, lavička,...) • Různé podlahové krytiny, obrubníky (nevidomý) • Velké předměty (velká nebo granulovaná semena) • Charakteristická vůně květin, textura • https://www.youtube.com/watch?v=iKJFTpAwHFE Děti a mládež • MŠ, ZŠ, speciální, azylové domy pro matky s dětmi, NZDM, stacionáře, ústavy náhradní výchovné péče, DOZP, rehabilitační kliniky, ozdravovny • Fyzický pobyt venku • Budování vztahu k přírodě do 20-30 let života • Městské, sociální a pedagogické farmy, komunitní zahrady • Místo uvolnění, hra, samostatnost, learning by doing, kreativita, výdrž, koncentrace, plánování, odpovědnost, koordinace pohybu, jemná a hrubá motorika, nové poznatky, sebeposílení, sociální vztahy • Cílená a volná aktivita • Variabilita prostoru, přírodní zahrady Lidé s dílčími deficity • Specifické poruchy učení (paměťové, zrakové, sluchové, LDM, neurotické, psychické potíže) • ADD (attention deficit, poruchy pozornosti) - Snadná rozptýlitelnost - Problémy s nasloucháním a plněním úkolů - Potíže se zaměřením pozornosti - Potíže se soustředěním na úkol a dokončením - Nevyrovnaný výkon - Vynechávání pozornosti - Nepořádnost - Nedostatky v samostatné práci - Úzkosti - Nízké sebevědomí, problémy ve vztazích s vrstevníky - Malá sebeúcat, frustrace - Agresivn chování, nepřiměřené reakce fjjjf Lidé s dílčími deficity • ADHD (attention deficit hyperactivity diorder, poruchy pozornosti spojené s hyperaktivitou) • Nepřiměřeně nízký stupeň pozornosti - Znemožňuje soustředění - Problém se stereotypními činnostmi - Horší hrubá a jemná motorika - Orientace v čase • Hyperaktivita a impulzivita - Zvýšený řečový projev - Unáhlené reakce, neklid • Ovlivňuje sociální vztahy, interakce se školou a rodinou Lidé s dílčími deficity Pochvala Posílení sebevědomí Trpělivost Vhodné podmínky Zažít úspěch Smyslové a prožitkové vnímání1 Zahrada pro děti Potřeba pohybu, objevování, experimenty, tvořivost, sociální vztahy, obratnost, ovládání těla sebedůvěra Dřevo, hlína, voda, rostliny, pozorování zvířat, prožívání ročních období, změny počasí Kopec na hraní - variabilita pohybu, běhání, skákání, prolézání Písková jáma - hrabání, stavění Vodní kout / mokřadový biotop - stříkání, bahnění Klid a skrýš - vrbové chýše a tunely, jeskyně vJďfflí Stromy k lezení, lana, šplhání Mlsání - jedlé keře, stromy, záhony Divočina - objevování Relaxační zóna - soukromí, odpočinek Lidé ze skupin ohrožených sociálním vyloučením • Sociální kontakt, komunikace • Smysluplnost aktivit • Léčivá komunita, styk s „normálními" lidmi • Pravidelnost činností • Pracovní návyky, nové dovednosti • Sebejistota, rutina • Svépomoc • Skupiny ohrožené sociální izolací • Nižší příjem domácnosti • Ztráta sebedůvěry • Ztráta pracovních návyků • Motivace a vytrvalost • Zdravotní rizika • Jiné pracovní tempo • Můstek do dalšího života Mladí lidé opouštějící zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné • 4/lfadistvi a nmadší 15 let, kteří svým chováním výrazně porušují společenské normy • Kladně ovlivnit duševní, mravní a sociální vývoj dítěte / mladistvého a zároveň před jeho chováním chránit společnost • Někdy nahrazuje nepodmíněné odnětí svobody a má připravit jedince na řádný život po propuštění - Referenční osoby, kolektiv - Praktická činnost - Fyzická náročnost - Změna zažitých norem a hodnot Lidé dlouhodobě či opakovaně nezaměstnaní • Osoby dlouhodobě nezaměstnané: uchazeči o zaměstnání evidovaní na Úřadu práce ČR déle než 1 rok • Osoby opakovaně nezaměstnané: osoby, které mají opakovaně problém s uplatněním na trhu práce, tj. jsou uchazeči o zaměstnání, jejichž doba evidence na Úřadu práce ČR dosáhla v posledních 2 letech délky 12 měsíců - Obnovit pracovní návyky - Obnovit sociální návyky - Pravidla komunikace (se zaměstnavatelem, kolegy úřady) Osoby v nebo po výkonu trestu odnětí svobody • Osoby, které se dostaly do konfliktu se zákonem, byly obviněny a odsouzeny k nedobrovolné společenské izolaci • Snížit recidívu kriminálního chování, vedení k soběstačnému životu po propuštění • Chránit společnost před pachateli trestných činů a zabránit jim v páchání další trestné činnosti - Pracovní řád - Sociální integrace - Komunikace - Přidružené problémy: exekuce, finanční tíseň