DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením = SURDOPEDIE Iva Jungwirthová Raná péče Čechy DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ • Terminologické vymezení oboru • Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií • Etiologie • Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky • Význam sluchu, důsledky sluchových vad DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ • Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky • Kompenzace sluchu • Význam sluchu, důsledky sluchových vad DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Co je jak hlasité? • šepot – 20 dB • tichá řeč – 40 dB • normální řeč – 60 dB • křik – 80 dB • startující letadlo – 120 dB DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Co je jak vysoké? • melodie a rytmus řeči 125 – 500 Hz • samohlásky 250 – 500 Hz • většina souhlásek 500 – 1000 Hz • sykavky 2 – 4 kHz DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Ztráta sluchu 0-20 dB normální sluch 20-40 dB lehká nedoslýchavost 40-60 dB střední nedoslýchavost 60-80 dB těžká nedoslýchavost 80-100 dB velmi těžká nedoslýchavost 100-120 dB zbytky sluchu DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Audiogram s řečovým banánem DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Ucho DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Typy vad sluchu Z hlediska místa poškození: • Převodní (někdy ji lze zmenšit) • Percepční – sensoneurální (nemůže dojít ke zlepšení sluchu) • Smíšená/kombinovaná • Centrální • Oboustranná/jednostranná/asymetrická DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Typy vad sluchu Z hlediska doby vzniku: • vrozené • získané • prelingválně • postlingválně • dědičné DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Etiologie sluchových vad • Genetické vady • Toxické látky v těhotenství nebo po porodu • Infekce matky v těhotenství (toxoplasmosa, cytomegalovirus, spalničky, herpes) • Infekce, která může poškodit mozek po porodu (meningitida nebo spalničky) • Nádorová onemocnění • Úrazy Děti/dospělí DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Jak zjistíme, že dítě neslyší? https://www.youtube.com/watch?v=fzDIq2ZM9Js DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Vyšetřovací metody Děti • Otoakustické emise OAE!!! • BERA (NN BERA, CERA) • ERA-SSEP, PRO MASTER • Sluchové zkoušky, reaktometr • Audiometrie ve volném poli - video • Pozorování, videozáznam • VRA (podmíněná reakce na zvuk) - video Dospělí a starší děti • Subjektivní tónová audiometrie - video • Slovní audiometrie /dětský percepční test https://www.nepocujucedieta.sk/audiometria DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Screening sluchu OAE Screeningová metoda, která již v porodnici určí, zda je pravděpodobně sluch dítěte v pořádku https://www.youtube.com/watch?v=QvrBogzziXA V případě, že jsou OAE výbavné, je sluch pravděpodobně lepší, než cca 35 – 40 dB Pokud OAE „nevyjdou“, nejsou výbavné, opakují se ještě 1 – 2 x, pak je nutné objektivní vyšetření sluchu I v případě výbavných emisí, může mít dítě v budoucnosti vadu sluchu– PROČ? I v případě výbavných OAE může mít dítě lehkou vadou sluchu – PROČ? DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Screening sluchu ABR Alternativa k OAE – princip podobný EEG – měříme elektrickou aktivitu mozku jako reakci na zvukové signály V ČR není úplně běžná, používá se obvykle k ověření nevýbavných emisí OAE https://www.youtube.com/watch?v=QTKvtKYLlQ8 DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Statistické údaje – screening sluchu 8% 34% 67% 92% 66% 33% 2000-2004 2005-2009 2010-2012 Podíl dětí se screeningem podle data narození A N DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ „“BERA, NN BERA, CERA Vpravo při 500 Hz, 1, 2, 4 kHz bez odpovědi při 90 dB vlevo při 500 Hz a 1 kHz odpověď při 90 dB, při 2 a 4 kHz bez odpovědi BERA naznačen zbytek sluchu oboustranně při 125 dB BERA odpověď vlevo 500 Hz – 90dB, 1 kHz – 80 dB, 2 kHz – 80 dB, 4 kHz – 70 dB vpravo 500 Hz – 70 dB, 1 kHz – 60 dB, 2 kHz- 70 dB, 4 kHz – 55 dB https://www.youtube.com/watch?v=TuKsBoFF8F4 dB DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ „“SSEP ERA – SSEP na f. 0.5-4 kHz: vlevo 75-80-100-110 dB vpravo 80-85-90-95 dB EA (odhad.audiogram) vlevo 60-70-95-105 vpravo 65-75-85-85 vpravo 65-75-85-85 Navigator Pro – Master na frekvencích 0.5- 4 kHz: vlevo pouze 2 kHz – 105 dB vpravo pouze 0.5 kHz – 110 dB www.youtube.com/watch?v=bM7-0ukCnE4dB DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ “Subjektivní metody“ https://www.youtube.com/watch?v=fzDIq2ZM9Js • Vizuálně podmíněná audiometrie VPA/VRA • Subjektivní tónová audiometrie • Dětský percepční test DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Jsou objektivní metody lepší než subjektivní? 0 20 40 60 80 100 120 500 1000 2000 4000 SSEP 07: LU BERA 08: LU BERA 08: PU SSEP 07: PU DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Jsou objektivní metody lepší než subjektivní? DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Jsou objektivní metody lepší než subjektivní? 0 20 40 60 80 100 120 0,5 1 2 4 kHz SSEP-LU: 08 BERA 08: LU VRA 09: se sl. BERA 06: bez odpovědi SSEP-PU:08 VRA 09:bez sl. DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Jsou objektivní metody lepší než subjektivní? DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Chlapec 6 let, ve 3 letech neúspěšná KI 0 20 40 60 80 100 120 0,5 1 2 4 SSEP 07: PU SSEP 07: LU DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Jsou objektivní metody lepší než subjektivní? DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Chlapec 6 let, ve 3 letech neúspěšná KI DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Cesta k přesné diagnóze 1. OAE – screening sluchu v porodnici 2. Objektivní vyšetření sluchu – BERA nebo SSEP 3. Vizuálně podmíněná audiometrie VPA/VRA. 4. . 5. . 6. . 7. . 8. Subjektivní tónová audiometrie 9. Dětský percepční test 10.. 11.. 12.. 13.. 14.. https://www.youtube.com/watch?v=l2PDPRfCm3M DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Diagnostický protokol v USA (ASHA 2004) • 0 - 5 měsíců: objektivní vyšetření BERA (OAE, tympanometrie), BERA kostním vedením, behaviorální testy (frekvence sání) • 5 – 24 měsíců: behaviorální testy (VRA) • 25 – 60 měsíců: subjektivní audiometrie hravou formou, VRA, dětský percepční test • Nad 60 měsíců: subjektivní tónová audiometrie, slovní audiometrie Pravidlo 1 – 3 – 6 • V 1 měsíci jsou všechny děti po screeningu i po rescreeningu • Ve 3 měsících je stanovena diagnóza a mají sluchadla, poté už se obvykle nevyšetřuje elektrofyziologickými metodami • V 6 měsících mají všechny rodiny podporu rané péče Diagnostický protokol v USA (ASHA 2004) DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Cesta k přesné diagnóze DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ https://www.youtube.com/watch?v=f1eE1rrmyw0 https://tivi.cas.sk/video/2325854/aj-nepocujuce-dieta-je-perfektne-presvedcte-sa/ Důsledky vady sluchu DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Sluchadla závěsná Sluchadlo kostní BAHA (převodní vady) Kochleární implantát Kompenzace sluchu DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Sluchadla • Oboustranně! • Digitální! • Čím dražší, tím lepší? • Celodenně! • Kontrolovat! • Stetoklip! • Tvarovka -pískání! • Baterie! • Upevnění! DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ BAHA DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Kriteria Kochleární implantát Jaké podmínky musí dítě splňovat, aby mohlo dostat kochleární implantát? Kandidát kochleární implantace musí splňovat audiologická, logopedická a psychologická kritéria. Jeho sluchová ztráta musí být natolik velká, že ke kompenzaci vady nepostačuje použití ani nejvýkonnějších sluchadel. Dítě musí mít předpoklady k rozvoji mluvené řeči a musí být ochotno a schopno alespoň částečně spolupracovat při rehabilitaci. Rodiče musí s operací souhlasit a být dostatečně poučeni a mít realistické představy o možnostech svého dítěte a přínosu kochleárního implantátu, zároveň musí být ochotni spolupracovat při následné dlouhodobé rehabilitační péči. Sleduje se i celkový zdravotní stav dítěte, případná přítomnost dalšího postižení (dítě musí být schopné podstoupit operaci v celkové anestezii, v současné době operujeme i děti s kombinovaným postižením, např. hluchoslepé, s dětskou mozkovou obrnou, autismem, mentální retardací apod.). DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Kochleární implantát Jaké podmínky musí dítě splňovat, aby mohlo dostat kochleární implantát? Kandidát kochleární implantace musí splňovat audiologická, logopedická a psychologická kritéria. Jeho sluchová ztráta musí být natolik velká, že ke kompenzaci vady nepostačuje použití ani nejvýkonnějších sluchadel. Dítě musí mít předpoklady k rozvoji mluvené řeči a musí být ochotno a schopno alespoň částečně spolupracovat při rehabilitaci. Rodiče musí s operací souhlasit a být dostatečně poučeni a mít realistické představy o možnostech svého dítěte a přínosu kochleárního implantátu, zároveň musí být ochotni spolupracovat při následné dlouhodobé rehabilitační péči. Sleduje se i celkový zdravotní stav dítěte, případná přítomnost dalšího postižení (dítě musí být schopné podstoupit operaci v celkové anestezii, v současné době operujeme i děti s kombinovaným postižením, např. hluchoslepé, s dětskou mozkovou obrnou, autismem, mentální retardací apod.). DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Kochleární implantát - kriteria 1. Audiologické podmínky – oboustranná hluchota nebo těžká nedoslýchavost, kdy lze očekávat u kochleárních implantátů větší přínos v porozumění řeči než u konvenčních sluchadel. Průměrné ztráty tónového audiometru na frekvencích 500, 1000, 2000 a 4000 jsou rovné nebo vyšší než 90 dB HL. Sluchadla s maximálním výkonem mají jen minimální efekt v rozumění řeči. Hodnoty sluchového prahu stanovené objektivními metodami jsou větší než 95 dB HL. 2. Není interní kontraindikace k provedení operace v celkové anestézii. 3. Nejsou známky floridních zánětlivých změn ve středouší. 4. Pomocí vyšetření HRCT je vyšetřena průchodnost hlemýždě 5. Neurologické vyšetření - neprokazuje poruchu vyšších etáží sluchové dráhy a CNS. 6. Psychologické vyšetření - uchazeč o kochleární implantát by měl mít schopnosti a vlastnosti, které umožní spolehlivé naprogramování řečového procesoru a využití kochleárního implantátu. Výsledky speciálních testů mají posoudit schopnost kandidáta absolvovat rehabilitační program a dobrou prognózu řečového rozvoje. DIVIZEMEMBRÁNOVÝCHPROCESŮ Kochleární implantát - kriteria 7. Rodina - musí být podrobně informována o omezeních a rizicích kochleární implantace a má mít realistická očekávání. Souhlasí s povinnými pravidelnými kontrolami a aktivní účastí na pooperační rehabilitaci. 8. Rehabilitační péče - musí být dobře a předem zajištěna kombinací péče v místě bydliště s vedením a pravidelným sledováním pacienta v CKID. Celodenní užívání sluchadel a systematická rehabilitace sluchu a řeči jsou nezbytností. 9. Oboustranná implantace - primárně je indikována jednostranná implantace. Rodiče dětí, ev. dospělý pacient musí s implantací souhlasit při vědomí dlouhodobé ekonomické náročnosti udržování dvou systémů a limitované míře přínosu druhého přístroje. (Betka et al. 2012) Za nevhodného kandidáta lze považovat každého uchazeče, který nesplňuje výše uvedená kritéria. DIVIZE MEMBRÁNOVÝCH PROCESŮ Hezký den v Praze!