Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Feuersteinovo instrumentální obohacení Reuven Feuerstein •1921-2014 •4 děti, vnuk s DS •pedagog a psycholog •věnoval se dětem, které přežily holocaust •spolupráce a výzkumy s Piagetem Děti, které prošly koncentračním táborem – děti podávaly velké výkony v extrémních podmínkách, osvědčily se, ale neuměly se adaptovat na nové podmínky, nebyly připraveny na běžný život S Piagetem výzkumy dětí různých ras, národnostní, z různých kulturních prostředí V 50. letech se začal zabývat otázkami intelektu – pomocí klasického testování se dají popsat momentální schopnosti a možnosti, není možno ale určit učební potenciál, tedy jak jsou schopni se učit nové dovednosti, přijímat a využívat to, co se naučí ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› 3 základní otázky •Schopnost rozvoje kognitivních funkcí •Zkušenost zprostředkovaného učení •Pojetí inteligence, dynamické vyšetřování jedince • [USEMAP] ř ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› [USEMAP] Strukturální kognitivní modifikace •Jsou kognitivní funkce důležité? •Je možné kognitivní funkce modifikovat? •Jak lze kognitivní funkce modifikovat? Ad a) kognice nám umožňuje úspěch, prostřednictvím poznávání se orientujeme v běžných životních situací a adaptujeme se na nové podmínky Souvislost i s vytvářením vztahů Emocionální prožitky, které umožňují události hodnotit Ad b) – ano, dají se modifikovat. Pokud by se modifikovat nedaly, nemůhli bychom se přizpůsobovat novým podmínkám. V nových podmínkách se rozvíjejí nové funkce, jinak bychom byli nesvobodní. Ad c) intervenční program FIE Instrumental enrichment ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› Zkušenost prostředkovaného učení •Vychází z S→O→R • Mění na S L O L R •kde L vyjadřuje lidský faktor. •Učitel třídí informace, vybírá podněty, mění situaci, zjednodušuje ji a interpretuje. •Učitel hodnotí informace tak, aby měly emocionální význam, třídí na příjemné a nepříjemné, správné, špatné, důležité Při P→S→R žák musí být připraven a ochoten přijmout podněty z prostředí, musí s nimi existovat přímý kontakt, aby vznikla tendence k vytváření kognitivních struktur Nositel zprostředkování (učitel, rodič, sourozenec – i žák, děti si mohou vysvětlovat sobě navzájem) zvyšuje pozornost a zaměřuje ji na určitou vlastnost , a to podle jasného účelu, aby zvýšil a zefektivnil schopnosti dítěte. Vybírá podněty, které jsou nejdůležitější pro jeho záměr Protože má dítě zkušenost, dovede si zprostředkovávat už samo, více využije setkání s přímými podněty Zprostředkovatel předává zároveň zásobu strategií, aspirací, stylů učení, podstatu přístupu k problémům Jednak spontánně působí podnět, který vyvolává reakci Navíc angažovaný učitel vědomě zprostředkuje podněty a na druhé straně pomáhá s optimální odpovědí na podnět. ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› Zprostředkování •Hledáme účelnou cestu, jak dítěti, člověku pomoci, jak najít souvislosti, smysluplné řešení, pomáháme rozvíjet myšlenkové operace, a aplikovat do praxe, zprostředkováváme, co právě děláme •Účelná cesta – hledat možnost, jak dítě posunout, dosáhnout pokroku, to může trvat déle •Nechte mě chvilku, já si to rozmyslím Můžeme poprosit, aby s dítětem pracoval někdo jiný, nemusím to brát jako prohru Žáci jsou k přemýšlení pobízeni u každého úkolu, a to se postupně stává součástí jejich práce. S žákem je možné pracovat individuálně, ve dvojici nebo ve skupině. Nikdy se nepoužívá soutěžení. Respektuje se osobní tempo každého jedince, klade se daleko větší důraz na přesnost odpovědi, sebekontrolu a promyšlenost práce, než na rychlost. ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› Podmínky zprostředkující interakce •- zaměřenost – dítě musí cítit, že materiály jsou připravené pro ně, ne pro vyučovací hodinu •- vzájemnost, reciprocita v interakci – dítě nejen odpovídá na otázky, ale samo je klade, vymýšlí příklady, je vedeno k dalším asociacím •- transcendence – poznatek musí dítě umět využít – přemostění (bridging) •- zprostředkování významu – dítě ví, proč určitou věc dělá •- pocit kompetence – zdůvodňovat hodnocení, aby bylo srozumitelné, hodnotit ne samo dítě, ale výsledek jeho práce, upozornit na každý pokrok ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› Co můžeme zprostředkovat? •Pojmy a označení •Obsah – představy, myšlenky, informace o urč. věci (přes všechny smysly) •Logické myšlení – rozumíme tomu, co děláme a umíme to vysvětlit •Pořadí, časová posloupnost •Schopnost samostatně se učit •Důslednost a opatrnost – proti impulzivitě [USEMAP] Pojmy a označení – proč musíme označit konkrétní věci, jaký to pro nás má smysl, jak označení vznikají, slova mají různé významy, označení všeobecné a dohodnutá, jaké mají výhody nevýhody Pořadí – čísla, abeceda, měsíce – různými směry Samostatné učení – samo hledat poznat, chtít hledat poznatky, umět utřídit informace Důslednost a opatrnost – dopředu promýšlet, znát pravidla pro řešení problému a aplikovat je – i také pro schopnost se samostatně učit ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› Pojetí inteligence •Inteligence není neměnná •Děti s deficitním IQ je možná rozvíjet, proto RF doporučuje včasnou péči a rozvoj kognitivních fcí u dětí s mentálním postižením a Downovým syndromem Děti je možné rozvíjet tak, aby podávali lepší výsledky v inteligenčních testech. Nižší IQ může souviset se sociokulturním statusem rodiny, příslušností k etnickým skupinám. Děti, které nepodávají dobré výkony ve škole, se mohou ve volném čase, doma, při hrách projevovat zcela v normě Proto také doporučuje. ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› Dynamické vyšetření učebního potenciálu •Klasické testování intelektu je pozitivní, měří jen aktuální výkon v umělé situaci •Neurčí schopnost učit se •Liší se ve 4 oblastech –Testový materiál –Situace, ve které se testy předkládají –Posun od výkonu k procesu změny –Interpretace výsledků Celek, vyjádřený inteligenčním kvocientem, je suma jednotlivostí, která nevyjadřuje strukturu intelektových funkcí. Kromě toho si nárokuje platnost bez vztahu k určitému času a místu. Nerespektuje tedy kontext, v kterém se dítě pohybuje a který ho ovlivňuje. Ad testový materiál – není pokus o měření intelektu, ale chce hodnotit proces změny proto tedy úkoly, které změnu mohou odhalit ten, kdo provádí vyšetření, jen nesleduje chování, ale vstupuje do procesu vyšetřování, aby zjistil, jakým způsobem lze navodit změnu Ad situace není nutná standardizace, examinátor má posoudit jedinečné potřeby dítěte a způsob, jak je odhalit Ad posun od výkonu k procesu změny examinátor sleduje, jak se examinovaný dá rozvíjet v procesu změny a jaký způsob je nejlepší Ad interpretace neinterpretuje se výsledek, ale proces Viz materiál na zažloutlém papíře ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› Ravenova matice Raven 2.jpe [USEMAP] ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› Kladení otázek VÍCE ZDROJŮ INFORMACÍ •R •A •D •O •S •T ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› příklady •řízení auta (dopravních prostředků) •koupě bot •odměňování/trestání •kudy povede trasa výletu •koupě dárku •plánování dovolené •jakou knihu budu číst •co uvařím dnes k večeři •jak se dnes obléknu •VYUŽITÍ PŘI POHYBU NEVIDOMÝCH? Pomyslné čáry • ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› příklady •Malíř rozvrhuje plátno •Golfista, hokejista, fotbalista... (i trenéři) •Poledníky, rovnoběžky, vrstevnice •Hranice států, měst •Vazby v chemických vzorcích •Řidič při projíždění křižovatky •Okraje v sešitě •Psaní matematických příkladů pod sebe • Klíč k řešení • • • • ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› příklady •Rozvrh hodin, harmonogram školního roku •Čísla dveří •Rejstřík v knize •Rodokmen •Kritérium třídění •Orientační plán budovy •Červená tužka k opravě písemek •Jména •Nevidomí-talíř rozdělený podle hodin ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› Orientace v prostoru • vpravo • • •vpředu vzadu • • • vlevo • • • • Nositel vztahu • ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz ‹#› • ? • • •? ? • • • • ? ‹#› ostre kraje 04 - oranzova-bila - hind.jpg Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz příklady •Je nositel: •Zvíře •Kniha •Dům •Obraz •Židle? •Bota •Kočárek •Není nositel: •Kulatá dečka •Svíčka bez obrázku •Lampa? •Květina •Strom •Bazén •Pecen chleba?