PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D
Teorie a přístupy v SP 7


Opáčko J
—Co je typické pro přístup zaměřený na klienta a kdo ho formuloval?
—Jaké jsou tři základní principy přístupu zaměřeného na klienta?
—Jak může SP využít transakční analýzu?
—Kdo je jejím autorem?
—Kdo je zakladatelem logoterapie a jaké jsou její hlavní principy?
—

Opakování
—Čím se zabývá teorie intuitivního rodičovství?
—Jak se proměnilo vnímání adolescence?
—Vysvětlete pojem resilience. Jaké faktory podporují resilienci u dětí a dospívajících?
—
—
—

Co nás dnes čeká?
—Sociálně- ekologická teorie
—Psychosociální přístup
—Teorie sítí
—
—
—
—                Člověk v prostředí, „osoba v situaci“ – východisko pro práci s jednotlivcem

Sociálně ekologický přístup



Sociálně ekologická teorie (přístup)
—Člověka vidí jako součást prostředí (srov. např.psychoanalýza)
—Urie Bronfenbrenner – americký psycholog, přední představitel

Pět systémů
—Mikrosystém – nejbližší okolí člověka
—Mezosystém – vztahy mezi mikrosystémy (rodina vs.škola apod.)
—Exosystém – jedinec není účastníkem, ale je jím ovlivňován (práce rodičů ovlivňuje dítě)
—Makrosystém – rámec života, spol.normy, kultura, náboženství atd.
—Chronosystém – změny v čase, zásadní momenty v osobním i společenském životě




—Popis systémů a jejich vztahů může být mapou, o kterou se opírá plánování práce s klientem
—
—               ekomapa, nástroj SP

Psychosociální přístup



Psychosociální přístup
—Formulován mezi světovými válkami v USA (např. Richmondová, Raynoldsová, Hamiltonová, Hollisová).
—SP na poč.20.st. se vyučovala prakticky bez teoretických základů, postupně vzdělávací kurzy a
první učebnice (Richmondová)  – chudoba už není vnímána jako osobní selhání, ale pozornost se
věnuje dalším sociálním faktorům               stanovení „sociální diagnozy“

—Intervence do prostředí klienta                převratná novinka, tzv. nepřímá intervence
—Přímá intervence – intervence na úrovni jednotlivého klienta
—Klient je součást prostředí, vzájemně se ovlivňují
—Odklon od autoritativního pojetí práce s klientem – důraz na potřeby klienta

Metody práce v psychosociální intervenci
—Modifikace prostředí
—Poskytování podpory
—Posilování schopnosti klienta vnímat jasně realitu
—Posilování schopnosti klienta vnímat jasně vztahovou realitu

Teorie sociálních sítí



—Lidé jsou chyceni v pavučině sociálních vztahů, svět kolem je bludištěm propojených sítí.
(Hardcastle 2011)
—Každá skupina, komunita, organizace tvoří síť vazeb, v nichž mohou být sdíleny zdroje (znalosti,
dovednosti, kontakty).
—Tento potenciál tvoří sociální kapitál
—

—Vazby silné a slabé
—Sítě primární a sekundární
—
—Neplatí automaticky, že v primárních sítích jsou vazby silné a v sekundárních slabé!
—Silné vazby vznikají na základě emočních pout, důvěry a reciprocity často v rodině (i širší)
—Slabé vazby vznikají náhodně v průběhu času dle okolností, propojují vzdálené a nepropojené sítě

—Účastníci silných vazeb jsou vysoce ochotní si pomáhat a angažovat se x ignorování potřeb všech
mimo skupinu, riziko uzavřenosti skupiny = svazující (bonding) sociální kapitál
—
—Sítě se slabými vazbami jsou otevřenější, tolerantnější a ochotnější spolupracovat s jinými sítěmi
x menší angažovanost členů sítě = přemosťující (bridging) sociální kapitál

Role v sítích
—Patroni – disponují a kontrolují zdroje prvního řádu – peníze, majetek, půda, vědění
—Brokeři – kontrolují zdroji druhého řádu – strategické kontakty, přístup k patronům

Analýza sítí
—Vazby – a jejich síla
—Uzly – každá skupina i jednotlivec tvoří uzly
—Vlastnosti sítí
—
—Umožňuje mapování zdrojů podpory




—K čemu lze v praxi využít dnes probírané teorie?