PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6 Opakování —Jaký je mechanismus vzniku vazby dítěte na pečující osobu? —Proč je tato vazba nezbytná pro zdravý vývoj dítěte? —Co je vnitřní pracovní model? —Jak typy vazeb u dětí známe? — — — Typy vazby —Dítě —Jistá/bezpečná —Vyhýbavá —Ambivalentní —Dezorganizovaná —Rodič —Bezpečná/autonomní —Odmítavá —Zahlcená —Nevyřešená/obávající se Teorie intuitivního rodičovství —Zabývá se tím, jak je rodičovství programováno na straně dospělé osoby, jak se rodiče navazují na dítě (srov.teorie vazby – jak se dítě váže na pečující osobu) —Rodičovství má instinktivní vrozenou bázi + kulturní modifikace —Biologické a psychologické rodičovství nemusí být vždy spojeno – náhradní rodinná péče —Už děti od cca 10 let jsou schopny rodičovského chování — Instinktivní rodičovské chování —Reakce pozdravení —Napodobování hlasových a mimických projevů dítěte (tzv.zrcadlení) —Jednoduché řečové vyjadřování —Výrazné emoce v mimice a tónu —Jednoduché dialogy —Interakční hry —Rodičovské chování vytváří podmínky pro socializaci a učení —Předpokladem je: —Jasná, pochopitelná, pomalá stimulace s přestávkami —Ohled na celkový stav a momentální situaci —Přizpůsobení se individuálním preferencím dítěte a zájmu —Zohlednění jevů, které jsou pro dítě významné a uspokojivé —https://www.youtube.com/watch?v=x3qkkvg-sJw Faktory ovlivňující spuštění rodičovské chování —Vlastní zkušenost z dětství (příp.traumata) —Bilance partnerského vztahu —Vrozená in/dispozice k rodičovskému chování —Aktuální stres či zdravotní stav (poporodní deprese) — —Sladěnost – jak dokáže rodič reagovat na stav a potřeby dítěte x do jaké míry nedokáže = zacyklení chyb — Hanuš Papoušek (Papouschek) —Český pediatr —Od r. 1970 v Max-Plankově ústavu v Mnichově —Spolu se svojí ženou Mechthild formuloval TIR —Jak lze využít teorii instinktivního rodičovství v SP? Teorie adolescence Teorie adolescence —Soubor teorií zabývajících se dospíváním —Nejčastěji mají psychologický základ, ale berou v potaz i sociální, kulturní, medicínský či historický kontext —Dříve označení pro poměrně krátké období (15-18 let) —Postupné odpoutání od pečujících osob Etapy adolescence —Časná (11-14) – pubertální změny tělesné i duševní, dosažení reprodukční zralosti, projevy sexuálního pudu, ale i rozvoj abstraktního myšlení —Střední (15-17) – psychické a sociální změny, potřeba sociálního ocenění a kontaktů, potřeba odlišit se, subkultury —Pozdní (18-20..) – dosažení právní zletilosti, plánování osobní perspektivy, partnerské vztahy, stabilizace vztahu k sobě samému, přijetí odpovědnosti —Velký časový rozdíl mezi biologickou a sociální dospělostí —„vynořující se dospělost“ (emerging adulthood) – 18-25 – získávání zkušeností, přechod do plné dospělosti, ohraničená životní perspektiva —Dospělost – přijetí dlouhodobých závazků a životní perspektivy —Dospívající si musí vyzkoušet dostatečný repertoár chování, aby ho mohl postupně optimalizovat a zažít pocit vlastní kompetence a hodnoty —Je potřeba dostatečná šíře interpersonálních vztahů (kamarádi, partneři, zájmy…) a možnost širokého repertoáru chování i v nečekaných a obtížných situacích (úraz, rozchod, nemoc…) —Budování mechanismů pro zvládání obtížných situací = podpora nezdolnosti —Pro pozitivní vývoj dospívajícího je důležité, aby klíčové skupiny —1) nebyly antagonistické (rodina, škola, vrstevníci…), 2) nebyly uzavřené Koncept nezdolnosti - resilience —Schopnost vyrovnání se a překonání nepříznivých okolností a podmínek —Procesuální přístup – postupné budování kapacity vnitřních i vnějších zdrojů nezdolnosti Protektivní faktory nezdolnosti —Sociabilita —Inteligence —Blízký vztah s dospělým —Důvěra okolí (rodiny) ve schopnosti dospívajícího —Socioekonomický status —Školní docházka —Podpora širší komunity —