PRÁCE S KLIENTY Praktické dovednosti v zahradní terapii 20. 3. 2020, VOŠ Jabok Eliška Hudcová Komplexní rehabilitace • https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10122427178-udalosti-v-reqionech- brno/319281381990624-udalosti-v-reqionech/obsah/704614-terapie-praci-v- zahradach • Postižení / znevýhodnění (tělesné, sociální) - Omezení v činnostech - Omezení ve společenských aktivitách • Integrace, segregace, prevence • Obnova funkcí, kompenzace • Vyrovnávání příležitostí, solidarita, rovnost, zákaz diskriminace, participace Komplexní rehabilitace • Kontinuální a koordinované úsilí o optimální integraci do života z a využití dostupných prostředků • Týmová spolupráce - Zdravotní - Psychologická - Pedagogická - Pracovní - Volnočasová - Sociální Čísla a statistiky Odhad počtu zdravotně postižených v ČR Typ postižení Počet lidí s postižením • Zrakově znevýhodnění 60 tis. (17 tis. velmi těžké postižení • Sluchové znevýhodnění 300 tis. (15 zcela ohluchlí) • Poruchy řeči 60 tis. • Slepohluchota 1500 • Mentální znevýhodnění 300 tis. • Vady pohybového ústrojí 300 tis. • Diabetes 480 tis. (70 tis. inzulinovaných) • Cévní mozkové příhody 150 tis. • Epilepsie 140 tis. • Duševní nemoc 100 tis. Metody a techniky • Individuální sociálně-terapeutická práce - Případová studie - Rozhovor, aktivní naslouchání, neverbální komunikace - Zaměření na jednotlivce • Skupinová - Rozvoj vzájemných pozitivních sociálních vztahů mezi členy skupiny - Typy skupin - Dynamika m Komunitní - Místo, kde člověk získává emocionální oporu, ocenění a praktickou pomoc v každodenním životě - https://www. mapko, cz/page/komunitni-zahradv Aktivizační terapeutické prostředky Potřeby jedinců, skupin, komunit Aktuální stav, věk, pohlaví, podmínky prostře^ Sociální role osob a očekávání Celostní rehabilitace Senioři a geriatričtí pacienti • Muskuloskeletání onemocnění (osteoartróza, osteoporóza) • Hormonální onemocnění • Neurologická onemocnění - demence, Alzheimerova choroba, mozková mrtvice, roztroušená skleróza, Parkinsonova choroba • Zrakové potíže • Kardiovaskulární onemocnění - hypertenze • Onemocnění plic, ledvin, kůže, vlasů • Psychiatrická onemocnění - deprese, nespavost Senioři a geriatričtí pacienti • Domovy pro seniory, hospice, LDN, Chráněné bydlení, DOZP, nemocnice, stacionáře, centra denních služeb • Reminiscenční techniky, biografické souvislosti od doprovázející osoby • Venkovní i interiérová ZT • Přizpůsobení kolečkové židli/fyzickým možnostem klientů, bezbariérovost • Bezpečný životní a domácký prostor zahrady, důvěra prostředí • Orientace s doprovodnou osobou • Zapamatovatelné prvky, stimulující prvky • Jasné a rozpoznatelné směry a cesty Senioři a geriatričtí pacienti Záliba zahradničení - pokračování předávání zkušenosti Pocit užitečnosti - na něčem se podílím Rozšíření životního prostoru Rytmus, koncentrace a klid Zdravá únava, povzbuzení smyslů Plánovat pauzy a sezení Nápoje Ochrana před sluncem Starší a geriatričtí pacienti Alzheimerova choroba • Postižení paměti, řeči, deprese, úzkost a strach, neklid, agresivitu, podezřívavost, bludy, halucinace • Trénink orientace v realitě • Terapie kognitivních stimulací • Validační terapie • Reminiscenční terapie • Biologická léčba • https://www.enablinqenvironments.com.au/outdoor-plantinq.html Starší a geriatričtí pacienti - demence Pravidelnost a řád Přiměřenost aktivit, pozitivní zpětná vazba Kratší doba aktivit náročných na pozornost (20-45 min) Konkrétní úkol Střídání činností, podporovat tam, kde je úspěch Zapojení pohybu a stimulace všech smyslů Prožitek teď Posilování orientace a paměti Adekvátní oblečení Schizofrenie Štěpení schizofrenie podle Bleura Typ štěpení Důsledek Asociační štěpení (rozvolnění asociací) Běžné dráhy asociací ztrácejí svou souvislost Myšlenkové přemístění, shlukování, konfúze, generalizace, nelogické závěry, inkoherence Štěpení psychických funkcí Dezintegrují komplexní psychické struktury Vštěpování nepříjemné reality za spoluúčasti autismu nebo její transformace do různých bludných stavů Štěpení do různých osobnostních částí Ego se střídavě přiklání k převažujícím štěpeným komplexním psychickým strukturám Nikoli střídání různých osob, s nimiž se jedinec střídavě identifikuje, ale např. zachování si „zdravé" části osobnosti u klienta v psychóze (důležité pro navázání stabilní terapeutické spolupráce Schizofrenie • Pozornost a myšlení (potíže s pozorností, spousta naléhavých myšlenek bez smyslu, špatné memorování, odpojení od lidí, bez logické provázanosti, bludy, zranitelnost) • Vnímání (halucinace zrakové, chuťové, čichové, tělové, sluchové, obecně jako ohrožující, přicházejí zevnitř) • Afektivita (pocit prázdnoty, nezakotvenosti, potíže vyjádřit se, depresivní nálady) • Somatické stavy (fyzická slabost, bolesti hlavy, pohybového aparátu) • Vztahy (žádostivost připoutat se x podezřívavost) • Chování, jednání, volní kapacita (neklid vyšší psychomotorické tempo, pasivita, sebevražedné jednání) Schizofrenie • Multidisciplinární tým • Biologická (odstranění symptomů, antipsychotika) • Psychodynamická psychoterapie, kognitivně-behaviorální, skupinová, rodinná, kognitivní rehabilitace • Snížení frekvence relapsů • Podpora dostatečně rozvinutých kapacit pro životní nároky • Empatie ke klientovi, koordinace zdrojů pomoci • Vztah důvěry, bezpečné místo, optimální vzdálenost, erotizovaný přenos, akceptace, hranice mezi vnitřním světem a okolí, autenticita, profesionalita Lidé s duševním onemocněním Chronické onemocnění: vrozená organická výbava / vliv prostředí a životních událostí (infekce, toxoplazmóza, alkoholismus). - Ztráta zájmu, iniciativnosti, motivace, odpovědní - Nižší schopnost sebeobsluhy - Nižší finanční soběstačnost - Horší mezilidské vztahy - Nižší schopnost učit se novým věcem Zvýšená nemocnost Impulzivní, zkratkovité jednání Neměnit zaučené pracovní návyky a dovednosti - Komunikovat jasně - Potřeba pochvaly - Mluvit přátelsky a otevřeně - Mluvit i o nemoci a problémech Lidé s duševním onemocněním • Zaměření na dovednosti a schopnosti, prožitek úspěchu • Důraz na rutinu a kontinuitu - spolehlivost (sebe)jistota • Důraz na vnímání sebe sama, posílení sebevědomí, posílení vlastní iniciativy • Odpoutání se od vlastních problémů, zájem o okolí, odpovědnost • Zmírnění stresu, deprese, úzkosti • Začlenění do společnosti, lepší komunikační schopnosti Psychiatrická klinika FN Brno Bohunice • obléct se přiměřeně ve vztahu k počasí • orientovat se a pohybovat v prostoru zahrady • schopnost rozhodovat se a zapojit se do aktivity • zpracování produktů zahrady (sběr bylin a jejich další využití - medy, šťávy, čaje...zeleniny - grilování, saláty, jedlé květy) • připravit a nalít si např. čaj, jídlo • trénink cestování MHD (zahradnické výstavy, výlety do přírody mimo areál nemocnice) Lidé s tělesným postižením Klasifikace tělesných postižení a zdravotních oslabení Podle typu Podle doby vzniku Postižení hybnosti Dlouhodobé onemocnění Zdravotní oslabení Vrozená (vady lebky, rozštěpy, nevyvinutí končetin, DMO) Získané (deformity páteře, úrazy, následky onemocnění) Tělesné odchylky a oslabení (vady páteře, luxace kloubů) Tělesné vývojové vady (rozštěpy, vady lebky/končetin) Úrazy (dočasné či trvalé následky, amputace, poranění páteře) Následky nemocí (encefalitida, žloutenka, lymská borelióza, nádorové onemocnění) Dětská mozková obrna Dlouhodobá onemocnění (alergie, astma, ekzémy, epilepsie) Lidé s tělesným postižením - rehabilitace • Zdravotní: medicína, fyzioterapie, protetika • Sociální: bezbariérovost, sociální služby • Pedagogická: školská integrace, distanční vzdělávání, e-learningové kurzy • Psychologická: podpora ze strany rodiny, přátel a okolí, psychoterapie • Pracovní: uplatnění na otevřeném trhu práce, práce z domova, podporované zaměstnávání • Právní: antidiskriminační opatření, legislativní podpora všech oblastí Lidé s tělesným postižením • Individuální plánování a přístup • Maximální kompenzace a zapojení do normálního života bez • Výběr materiálů • Kompenzační pomůcky, volba pracovních nástro • Fyziologická pozice • Volba aktivity, dopomoc, zprostředkování • Vyvýšené záhony • Prostor pro odpočinek • Ochrana před sluncem zahradně terapeutické prvky pro pacienty s jiným typem mobility Lidé v rekonvalescenci po úrazech a operacích • Znalost lékařské zprávy, pooperační stav (nebezpečí infekce, alergie, otevřené rány) • Variabilita činností pro obnovu tělesných funkcí • Interiérová i exteriérová, aktivní i pasivní • Zapojení do sociálního života • Maximální obnova tělesných funkcí • Znovunabytí důvěry v sebe • Bezbariérovost, přiměřenost činností • Vhodné nářadí Lidé s mentálním postižením • Postihuje celou lidskou osobnost (rozumová, emocionální, komunikační, sociální, vztahová, pracovní složka) • Biologicky: organické nebo funkční poškození mozku • Psychologicky: snížená úroveň rozumových měřitelných schopností • Sociálně: dezorientace ve světě a společnosti, omezené samostatné sociální fungování • Pedagogicky: snížená schopnost učit se • Právně: snížená způsobilost k samostatnému prvnímu jednání Lidé s mentálním postižením Omezená schopnost komunikace Sugestibilita Zvýšená emocionalita Spontánnost a otevřenost Sociální dezorientace Jiné tempo Lidé s mentálním postižením • Metody bazálni stimulace a komunikace (bazálni dialog) - snoezelen • Vzdělávání, camphillské komunity • Chráněné, podporované bydlení, chráněné zaměstnávání • Udržovat při komunikaci oční kontakt • Používat jednoduchou řeč, krátké věty, konkrétní pojmy, jasné otázky • Pomalá, srozumitelná řeč • Oslovovat přímo Lidé s poruchou autistického spektra • Vrozená mentální porucha (mozkové funkce) • Pervazivní postižení • Přidružená mentální retardace, epilepsie, postižení zraku, sluchu a řeči • Mezi obecné příznaky autismu patří stále se opakující vzorce chování, sociální odloučení a špatné verbální dovednosti - Deficit v oblasti sociální interakce a sociálního chování - Deficit v oblasti verbální a neverbální komunikace - Deficit v oblasti představivosti a hry, omezené stereotypní vzorce chování, zájmů nebo aktivit (diagnostická tnáda) • Stálost prostředí • Bezpečné prostředí • Upravené pracovní podmínky Lidé s postižením smyslového ústrojí - sluch Sluch: až 60 % informací Sluchové postižení vytváří komunikační bariéru, deficit v orientačních schopnostech, psychickou zátěž a vede k omezení sociálních vztahů a sociální izolaci - negativní dopady na vývoj m y š l e n í ^ Vrozené, získané (prelingvální, postlingváln Orgánové, funkční Lidé s postižením smyslového ústrojí - sluch • Kochleární implantáty, slúchadla, zesilovací aparatury, kompenzační smysly, technické pomůcky, počítače • Podnětová deprivace • Biologická a sociální rehabilitace - Před rozhovorem navázat zrakový kontakt - Zeptat se, zda chce mluvit, odezírat, psát, používat znakový jazyk - Zajistit podmínky bez hluku - Předem vysvětlit, co po něm chceme - Opakujeme používáme písemnou formu - Požádat o zopakování, kvůli porozumění Lidé s poruchou smyslového ústrojí - zrak Zrak: 80-90 % informací. Zrakové postižení ztěžuje orientaci v prostoru a schopnost samostatného pohybu. Způsobuje nižší poznávání, vstřebávání vjemů a utváření představ, což dále ovlivňuje emoce a charakterové vlastnosti jediný Vrozené, získané Orgánové, funkční Lidé s poruchou smyslového ústrojí zrak • Rehabilitace medicínská, sociální, pracovní, pedagogická, psychologická • Optické pomůcky, optoelektrické pomůcky, PC, bílá hůl, Pichtův stroj, diktafony • Zlepšování orientace, odstraňování komunikačních bariér, podpora samostatnosti - Vyvarovat se pocitům soucitu - Představit se, oslovovat jménem - Jednat s postiženým, ne s jeho průvodcem - Dostatek světla - Omezení hluku - Úprava prostoru Lidé s poruchou smyslového ústrojí zrak • Stimulace jiných smyslů • Bezpečné prostředí, navigační systémy - Braillovo písmo • Barevné kontrasty (slabozraký) • Zvukové prvky, echolokace (voda, dendrofony, zvonkohry) • Přehlednost a pořádek, pozor na trny, terénní nerovnosti, srázy, hrany • Orientační pomůcky na zahradě (zábradlí, studna, lavička,...) • Různé podlahové krytiny, obrubníky (nevidomý) • Velké předměty (velká nebo granulovaná semena) • Charakteristická vůně květin, textura • https://www.youtube.com/watch?v=iKJFTpAwHFE Děti a mládež • MŠ, ZŠ, speciální, azylové domy pro matky s dětmi, NZDM, stacionáře, ústavy náhradní výchovné péče, DOZP, rehabilitační kliniky, ozdravovny • Fyzický pobyt venku • Budování vztahu k přírodě do 20-30 let života • Městské, sociální a pedagogické farmy, komunitní zahrady • Místo uvolnění, hra, samostatnost, learning by doing, kreativita, výdrž, koncentrace, plánování, odpovědnost, koordinace pohybu, jemná a hrubá motorika, nové poznatky, sebeposílení, sociální vztahy • Cílená a volná aktivita • Variabilita prostoru, přírodní zahrady Lidé s dílčími deficity • Specifické poruchy učení (paměťové, zrakové, sluchové, LDM, neurotické, psychické potíže) • ADD (attention deficit, poruchy pozornosti) - Snadná rozptýlitelnost - Problémy s nasloucháním a plněním úkolů - Potíže se zaměřením pozornosti - Potíže se soustředěním na úkol a dokončením - Nevyrovnaný výkon - Vynechávání pozornosti - Nepořádnost - Nedostatky v samostatné práci - Úzkosti - Nízké sebevědomí, problémy ve vztazích s vrstevníky - Malá sebeúcat, frustrace - Agresivn chování, nepřiměřené reakce fjjjf Lidé s dílčími deficity • ADHD (attention deficit hyperactivity diorder, poruchy pozornosti spojené s hyperaktivitou) • Nepřiměřeně nízký stupeň pozornosti - Znemožňuje soustředění - Problém se stereotypními činnostmi - Horší hrubá a jemná motorika - Orientace v čase • Hyperaktivita a impulzivita - Zvýšený řečový projev - Unáhlené reakce, neklid • Ovlivňuje sociální vztahy interakce se školou a rodinou Lidé s dílčími deficity Pochvala Posílení sebevědomí Trpělivost Vhodné podmínky Zažít úspěch Smyslové a prožitkové vnímání1 Zahrada pro děti Potřeba pohybu, objevování, experimenty, tvořivost, sociální vztahy, obratnost, ovládání těla, sebedůvěra Dřevo, hlína, voda, rostliny, pozorování zvířat, prožívání ročních období, změny počasí Kopec na hraní - variabilita pohybu, běhání, skákání, prolézání Písková jáma - hrabání, stavění Vodní kout / mokřadový biotop - stříkání, bahnění Klid a skrýš - vrbové chýše a tunely, jeskyně ^ y j g ^ Stromy k lezení, lana, šplhání Mlsání - jedlé keře, stromy, záhony Divočina - objevování Relaxační zóna - soukromí, odpočinek Lidé ze skupin ohrožených sociálním vyloučením • Sociální kontakt, komunikace • Smysluplnost aktivit • Léčivá komunita, styk s „normálními" lidmi • Pravidelnost činností • Pracovní návyky, nové dovednosti • Sebejistota, rutina • Svépomoc • Skupiny ohrožené sociální izolací • Nižší příjem domácnosti • Ztráta sebedůvěry • Ztráta pracovních návyků • Motivace a vytrvalost • Zdravotní rizika • Jiné pracovní tempo • Můstek do dalšího života Mladí lidé opouštějící zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné • 4/lladistvi a nmadší 15 let, kteří svým chováním výrazně porušují společenské normy • Kladně ovlivnit duševní, mravní a sociální vývoj dítěte / mladistvého a zároveň před jeho chováním chránit společnost • Někdy nahrazuje nepodmíněné odnětí svobody a má připravit jedince na řádný život po propuštění - Referenční osoby, kolektiv - Praktická činnost - Fyzická náročnost - Změna zažitých norem a hodnot Lidé dlouhodobě či opakovaně nezaměstnaní • Osoby dlouhodobě nezaměstnané: uchazeči o zaměstnání evidovaní na Úřadu práce ČR déle než 1 rok • Osoby opakovaně nezaměstnané: osoby, které mají opakovaně problém s uplatněním na trhu práce, tj. jsou uchazeči o zaměstnání, jejichž doba evidence na Úřadu práce ČR dosáhla v posledních 2 letech délky 12 měsíců - Obnovit pracovní návyky - Obnovit sociální návyky - Pravidla komunikace (se zaměstnavatelem, kolegy úřady) Osoby v nebo po výkonu trestu odnětí svobody • Osoby které se dostaly do konfliktu se zákonem, byly obviněny a odsouzeny k nedobrovolné společenské izolaci • Snížit recidívu kriminálního chování, vedení k soběstačnému životu po propuštění • Chránit společnost před pachateli trestných činů a zabránit jim v páchání další trestné činnosti - Pracovní řád - Sociální integrace - Komunikace - Přidružené problémy: exekuce, finanční tíseň