Aktivizační program Aktivizační program I •Prostředí: společenská místnost, pokoj klienta, zahrada, domácí místo, výjezd •Počet osob •Cílová skupina, bezpečnost pro uživatele •Cíl terapie / možné účinky, stanovuje se ve spolupráci s klientem •Časová náročnost: příprava, provedení, dokončení, průběžné udržovací práce •Kdo z personálu se bude podílet •Obtížnost •Potřebný materiál •Odhadované náklady •Postup •Plán B, plánování !!! • • Aktivizační program II •Dělám to pro klienty •Kreativita: všichni nemusí dělat totéž •Zábava •Dobrovolnost •Zapisovat si programy, portfolio nápadů •Rozdělit si úkoly mezi sebe •Průběžná kontrola, co máme, co je třeba zajistit •Disponibilita vody •Klima a podnební podmínky •Rizika Aktivizační program III •Spolupráce s lékaři a dalšími odborníky, nutná opatření •Plánování, ne vždy se vydaří stanovený cíl •Klienti mají mít vhodnou obuv, oblečení, nářadí, pokrývku hlavy, opalovací krém •Přestávky, čaj •Konzultace, co se podařilo, co ne •Společný úklid •Empatie a respektující přístup •Nenutit klienty do činností •ZT má přinášet zážitky radosti •Opakované zažívání pozitivní zkušenosti Tvorba aktivizačního programu •Rozvíjet slabé, podporovat silné •Propojování informací s kontextem (smysluplná činnost, časový rámec) •Trvale udržitelný rozvoj, důraz na proces, ne na výsledek •Vstupní informace o klientech •Co je cílem programu (rozvoj motoriky, relaxace, aktivace smyslů,…) •Organizační záležitosti (čas, místo, pomůcky a materiál, spolupracovníci, …) •Pozorovat klientovy reakce •Vylepšování programů a dokumentace •Učit se za pochodu, neustálá inspirace (knihy, internet, televize, ostatní organizace,…) • Terapeutická skupina •Příklad zahradní ergoterapeutické dopolední nabídky v domově pro seniory •Každý týden 8:45-12:00, dlouhodobě, ale docházka dobrovolná, volný odchod a příchod •8:45, příprava, přivítání, pití čaje •9:00, „ranní kolečko“, zdravotní stav jednotlivců, události, pozorování, otázky, problémy a návrhy řešení. Upoutávka, co je třeba udělat, jak, co k tomu třeba – svoboda rozhodování (aktivizace, zvyšování samostatnosti), sepsán protokol •10:00, samotná činnost, vhodné nářadí, dostatek přestávek, nepřetěžování, nedostatek zátěže, pitný režim, stín (přesazování a pletí květin ve vyvýšeném záhonu) •11:15, čištění a uklízení nářadí, odpadu, zabalení lahví, podložek na sezení, úklid a umytí nádobí, rozloučení •11:50, poznámky do protokolu, údaje o programu a účastnících Orientace ZT na potřeby klientů •Ochutnávání jednotlivých aktivit (obrázky, fotky, postupné praktické zkoušení) •Pouze ty aktivity, se kterými má terapeut pozitivní zkušenost •Vysvětlit, co a proč dělám •Zpětná vazba klienta •Úspěch – zážitek vlastní kompetence •Učit se od klientů •Potřeba napojení se na někoho •Potřeba kontroly •Humor • Terapeutické techniky •Verbální instrukce – slovní informace, objasnění detailů, popř. doprovod obrázky, fotkami, podpora klientů v dalších krocích •Praktická ukázka – předvedení činnosti, doprovozeno verbálně, zacíleno na klientovo soustředění •Fyzické doprovázení, asistence – s vážnějším postižením, vedený pohyb, používat jen tam, kde je nezbytně nutné, podpořit klienta v nezávislosti Typologie činností •Zahradní rok (jaro – semínka, léto – opečovávání, podzim – zpracování, zima – příprava) •Přírodní rok (jaro – zelená barva, sedět, užívat si sluníčka, pozorovat přírodu, léto – voda, chůze v mokré trávě, mlhoviště, podzim – barvy, ukončení vegetačního roku, zima – zpracování letních květin, bylin, dárky) •Narozeniny / oslavy •Mezigenerační setkání a spolupráce •Hosté a odborníci •Tematické procházky, krmení zvířat, pasivní ZT, bazální stimulace • •