Zadání na ukončení předmětu FIE – Orientace v prostoru I s. 7 Tato strana je podnětem pro diskusi, nic nevyplňujte. Kromě jiného bychom si měli říct, co je schéma, náčrtek. Ve schématu, podobně jako v tabulce, vybíráme nejdůležitější údaje, to, co je vzhledem k tomu, co řešíme, k čemu schéma slouží, zásadní, podstatné. Jakési schéma používáme také při vysvětlování – používám jen podstatné informace. Úkol 1. Schéma a) napište několik příkladů, kdy použijete náčrtek, schéma, kdo pro svou práci schéma používá b) vysvětlete cestu z Jaboku na na polikliniku na Karlově náměstí Všimněte si, že ve schématech dole na stránce zobrazujících obrázek nahoře jednou z pohledu chlapce, jednou z pohledu dívky jsou místo dětí šipky. Šipky nahrazují jejich pohled. Úkol 2. Nahrazení, náhražka Přemostění – uvažujte, kdy používáme náhražky, nahrazení (symboly na mapě nahrazují reálné objekty v terénu; místo doporučené knížky, kterou v knihovně neseženu, použiju podobnou; když jdeme s děti na výlet, vezmeme s sebou náhradní oblečení) aspoň 5 různých příkladů s. 8-10 Jsou ekvivalentem s. 3-5, ale s vyšší mírou abstrakce, jinou modalitou. Všechny stránky si můžete vyplnit Úkol 3. Šipky Přemostění - napište, kde všude, při jakých příležitostech používáme šipky, aspoň 5 různých příkladů Úkol 4. Nositel vztahu Kdo je nositelem vztahu, šipka nebo bod? Určujeme vztah bodu k šipce nebo šipky k bodu? Vyberte si jeden z rámečků na s. 8, napište který a popište ho (přečtěte ho – napište). Při vyplňování těchto stran zřejmě narazíte na to, že pro vás není jednoznačné, kde je ještě vepředu a kde je už nalevo apod. Sledujte, jak s tímto pracujete. Úkol 5. Poloha bodu Uvažujte, do jaké vzdálenosti bodu od šipky můžeme říct, že bod je před šipkou? Když je bod před šipkou, musí být těsně proti šipce? Můžeme směry kombinovat – např. vpředu vlevo? Tento úkol slouží spíše k promýšlení. Uvítám, když mi nakreslíte různé možnosti, jak zakreslit bod před, za, vlevo….od šipky. Úkol 6. Klíčová slova Vypište klíčová slova z instrukce na s. 10 Na s. 10 budete mít v některých polích více možností řešení, analogicky k tabulce na s. 5. Úkol 7. Způsoby řešení Popište strategii, jakou jste použili při vyplňování polí s více možnostmi řešení. Strany A a B jsou jakýmsi doplňkem, udělejte si je. Vy, kteří jste prošli instrumentem Porovnávání si občerstvíte něco z toho, co jsme společně dělali. Úkol 8. Závěrečná reflexe a. reflektujte svou práci na úkolech v tomto dokumentu b. reflektujte práci s celým dokumentem. Jsem si vědomá, že se k němu vracíme po delší době a leccos už vyprchalo, pokud aspoň nějaké dojmy máte, napište mi je prosím.