5. EKONOMICKÉ SOUVISLOSTI SOCIÁLNÍ POLITIKY Úvod do sociální politiky 1. ročník, VOŠ Jabok STRUKTURA PREZENTACE: • Financování sociální politiky • Veřejné rozpočty • Státní rozpočet FINANCOVÁNÍ SOCIÁLNÍ POLITIKY „Sociální politika je především o rozvoji lidského potenciálu a o solidaritě mezi lidmi, a proto její úspěch mimo jiné závisí na zdrojích financování a na struktuře a štědrosti výdajů.“ (Tomeš, 2010: 355) Předmětem financování je organizace a realizace jednotlivých nástrojů sociální politiky. FINANCOVÁNÍ SOCIÁLNÍ POLITIKY VEŘEJNÉ FINANCE (ROZPOČTY) Sociální činnosti mají náklady dvojího druhu: • na činnost – tzn. na redistribuci dávek a pokrytí sociálních služeb, které směřují k uživateli; • na správu potřebnou k činnosti, která zahrnuje náklady na: -investice potřebné pro provoz činnosti (technicko – materiální zabezpečení, výstavba apod.), -vlastní operativní správu (mzdové náklady, neinvestiční náklady apod.) (Tomeš, 2009) FINANCOVÁNÍ SOCIÁLNÍHO SYSTÉMU SUBJEKTY FINANCOVÁNÍ A JEJICH ROLE • Stát • Samospráva (kraje, obce) • Zaměstnavatel • Občan/účastník (OSVČ, samoplátce) • Sponzor STÁT •Financování prostřednictvím daní (přímých nebo nepřímých) nebo z jiných příjmů a majetku. •Přímé daně – daň z příjmů fyzických a právnických osob, daň z nemovitých věcí, daň z nabytí nemovitých věcí, silniční daň. •Nepřímé daně – univerzální (daň z přidané hodnoty), selektivní (spotřební daň). Mandatorní (povinné) výdaje - ty musí stát hradit, protože mu to přikazují jiné zákony (dávky z důchodového a nemocenského pojištění, důchody, nepojistné sociální dávky, platby státu za zdravotní pojištění tzv. „státních“ pojištěnců, podpora v nezaměstnanosti apod.). Kvazimandatorní výdaje - stát musí rovněž hradit, jsou nezbytné pro chod státu a jedná se o platy státních zaměstnanců, pracovníků organizačních složek státu (ministerstva, soudy atd.), pracovníků příspěvkových organizací nebo výdaje na obranu. To je zdroj nejsnazších výdajových škrtů v případě nepříznivého vývoje státního rozpočtu. VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU Zákon č. 336/2018 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 STÁTNÍ ROZPOČET PRO ROK 2019 ROZPOČET MPSV PRO ROK 2019 SAMOSPRÁVA •Zdroje získává: - ze státního rozpočtu, - z poplatků (vlastní příjmy od obyvatelstva = obecní poplatky), - z darů. ZAMĚSTNAVATEL •Přispívá na pojištění svých zaměstnanců. •Podílí se na financování dalších nákladů (ať již na náklady na sociální ochranu nařízenou státem, např. BOZP, nebo poskytování sociálních výhod). OBČAN/ÚČASTNÍK •Zaměstnanec / osoba samostatně výdělečně činná / samoplátce má spoluúčast na pojištění. •Jedná se o tzv. povinnou solidaritu s jinými občany. SPONZOR •Dobrovolná participace na sociálních aktivitách. •Může se jednat o sponzorské dary, přispívání ve veřejných sbírkách, materiální pomoc. „Zkušeností je ověřeno, že občané rádi přispívají na konkrétní účely, na viditelné cíle v obci či blízkém regionu, méně pak na obecně formulované záměry (projekty) nebo na vytvoření spíše anonymně spravovaných a využívaných fondů.“ (Tomeš, 2010: 358) LITERATURA: KREBS, Vojtěch. Sociální politika. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-921-2. TOMEŠ, Igor. Úvod do teorie a metodologie sociální politiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-680-3. TOMEŠ, Igor. Sociální správa: úvod do teorie a praxe. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-483-0.