Terapeutické přístupy ve Speciální pedagogice Pokročilé metody speciální pedagogiky Jabok •Terapeutické přístupy směřují od odstranění či zmírnění nežádoucích potíží nebo odstranění jejich příčin k jisté prospěšné změně. •TP uplatňované v péči o osoby s mentálním postižením jsou především činnostního charakteru. To znamená, že ke svým cílům využívají speciálních lidských činností např. hry, psychomotoriky, práce, kontaktu se zvířetem, umění...) •Terapie hrou •Činnostní a pracovní terapie (ergoterapie) •Psychomotorické terapie •Terapie s účastí zvířete (zooterapie, animoterapie) •Expresivní terapie (arteterapie v širším slova smyslu) Činnostní a pracovní terapie •Mezi činnostní a pracovní terapií je velmi tenká hranice, hlavním záchytným bodem může být, že pracovní terapie (ergoterapie) směřuje k jistému konkrétnímu výrobku, k výsledku práce. •U mládeže a dospělých klientů se dosahuje terapeutických cílů prostřednictvím rukodělných činností (práce s textilem, se dřevem, přírodními materiály...) a nácvikem v oblasti praktického života (v oblasti samostatného bydlení, péče o domácnost...) •U dětí využívá pracovní (činnostní) terapie formu dětské hry (imitovány každodenní práce nebo profese, sebeobsluha, hygiena...) Ergoterapie •Zdravotnický obor, který se zabývá podporou zdraví a duševní pohody prostřednictvím vhodně zvolené činnosti •4 oblasti: •E zaměřena na výchovu k soběstačnosti •E cílená na postiženou oblast •E zaměřená na pracovní začlenění •Kondiční E Psychomotorická terapie •Dochází k ovlivnění duševních funkcí a osobnosti člověka za pomoci tělesné aktivace. •Psychomotorika zahrnuje pohybové aktivity za účelem zlepšení obratnosti, posílení fyzické zdatnosti a jejím cílem je bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení. Směřuje k vytvoření tzv. bio – psycho – socio – spirituální pohody člověka. •Při psychomotorických aktivitách se využívá řada netradičních pomůcek a náčiní, většinou však jednoduchých a běžně dostupných. Základními pomůcky, jakými jsou padák, molitanový míč, deky, noviny, balanční pomůcky (šlapák, chůdy, rolovací deska s válcem, káča), pivní tácky či víčka od PET lahví. Terapie s účastí zvířete •Hipoterapie – součástí terapie je zmírnění až odstranění hendikepu pomocí práce s koněm a ježdění na koni. •Používá se přirozeného pohybu koně s jeho chůzovým mechanismem jako motorického vzoru. S hipoterapií je možné začít po 3. roce věku dítěte. •Specifické faktory intervence – rytmické přenášení trojdimenzionálních pohybových stimulů podmíněných krokem koně, pohyb vzad a vpřed jako základ motorického vývoje, simulace chůze ve vzpřímené poloze jako základní pohybový vzorec, energetické ovlivnění klienta, konkrétně přes naprogramovaný bioenergoinformační přenos z pole zvířete na klienta •Canisterapie – použití psa v následujících rolích, asistenční (pomoc při každodenních úkolech), terapeutický (ovlivňují psychický a tělesný stav) a signální (při potřebě přivolat pomoc). •Dílčí formy – mazlení se, hlazení, cílené hry s využitím pomůcek, polohování v prostoru, komunikace se psem, uvolňování a prohřívání spasmů... Terapie s účastí zvířete •Canisterapie – použití psa v následujících rolích, asistenční (pomoc při každodenních úkolech), terapeutický (ovlivňují psychický a tělesný stav) a signální (při potřebě přivolat pomoc). •Dílčí formy – mazlení se, hlazení, cílené hry s využitím pomůcek, polohování v prostoru, komunikace se psem, uvolňování a prohřívání spasmů... •Význam – rozvíjí hrubou a jemnou motoriku, motivace k pohybu, rozvíjí kognitivní funkce, podporuje komunikaci, rozvíjí sociální cítění, uspokojuje taktilní potřeby člověka, podporuje samostatnost, rozvíjí orientaci v čase a prostředí. Terapie s účastí zvířete •Felinoterapie „terapie kočkou“ – dochází k využití pozitivní interakce mezi člověkem a kočkou k léčbě nebo podpoře zdraví člověka. •Cíl: zmírnění osamělosti, vylepšení komunikace, podpora důvěry a sebedůvěry, snížení nutnosti medikace analgetik, posílení kognitivních funkcí, zlepšení kvality života, snížení stresu a úzkosti. Expresivní terapie – arteterapie v širším slova smyslu •Muzikoterapie a metody: •Hudební improvizace (spontánní lidský hudební projev, umožňující přirozené vyjadřování a chování) •Hudební interpretace (reprodukce založená na předem známého hudebního materiálu) •Zpěv písní (vhodný pro společenský kontakt a kultivaci řečového projevu) •Dechová cvičení při interaktivní hudbě •Pohybové aktivity při hudbě (během hudby dostávají různá témata pro pohybové ztvárnění) •Poslech hudby (předem daný záměr, jak dlouho, proč tento typ hudby atd.) •Kompozice hudby a psaní písní (není třeba znát noty, stačí využití instrumentáře Carla Orffa) Expresivní terapie – arteterapie v širším slova smyslu •Dramaterapie – převažují skupinové aktivity využívající ve skupinové dynamice divadelních a dramatických prostředků. •Teatroterapie – obdobné vymezení s rozdílem, že je terapie zaměřená na výsledný divadelní tvar. •Ze základních prostředků dramaterapie je improvizace: –Plánovaná – klient se dopředu rozhoduje, jaké místo v improvizaci zaujme, improvizace je velmi strukturovaná –Neplánovaná – klient má okamžitou možnost volby, zda vstup do určité role přijmout nebo nepřijmout –Nepřipravená – je zcela mimo plán a záměr terapeuta, klient dopředu nepředvídá roli ani situaci, přechází z jedné scény do druhé • Expresivní terapie – arteterapie v širším slova smyslu –Struktura DT lekce: –Úvod (pozdrav terapeuta se skupinou) –Rozcvička, zahřívací warm up (krátká hra) –Otevření hracího prostoru (rituál) –„nastartování“ hry –Hlavní část sezení –Uzavření sezení (rituál) • Expresivní terapie – arteterapie v širším slova smyslu •Arteterapie – využívá prostředků výtvarného umění použitou za účelem pomoci lidem změnit jejich chování, myšlení, emoce... •Pro AT je víc důležitý proces tvorby než produkt výtvarného úsilí klienta •Metody: •Volný výtvarný projev (nakresli, co chceš...) •Výtvarný projev při hudbě (asociace zachycené výtvarně na styl hudby) •Skupinové výtvarné činnosti (jako prostředek úpravy vztahů v kolektivu) • Zdroj: Psychopedie – Milan Valenta, Oldřich Müller Expresivní terapie – arteterapie v širším slova smyslu •Biblioterapie – vyčleňovala se z psychoterapie v 50. letech 20. století •Využívá především psaný text. Opírá se zejména o sémantické obsahy slov, významová poselství odstavů a kapitol sdělení, která z vybraných textů vyplývají. •Úspěšnost biblioterapeutické intervence je do značné míry závislá na tzv. sečtělosti biblioterapeuta. Expresivní terapie – arteterapie v širším slova smyslu •Typy biblioterapie: individuální, skupinová, hromadná, autobiblioterapie, relaxační biblioterapie, edukační biblioterapie, biblioterapie jako tvůrčí psaní Expresivní terapie – arteterapie v širším slova smyslu •Skazkoterapie – využívá pohádky jako prostředek k terapeutickým cílům. •Systém, který je uplatňován především v Rusku. • •Zdroj: Oldřich Muller, Terapie ve speciální pedagogice •