Hodnotová orientace ve škole Zápis diskuse nad úryvkem z knihy Konrada Hilperta SPSP/Četba z teologické etiky/ KFT Tereza Kollertová 15. 4. 2019 V seminární hodině věnované tématu Hodnotová orientace ve škole jsme diskutovali nad kapitolou z knihy Konrada Hilperta nazvanou „Hodnotová formace ve škole jako životním prostoru“. Hned na začátku naší diskuse jsme se ovšem shodli, že název příliš neodpovídá obsahu kapitoly, protože ta se zabývá spíše hodnotami obecně, jejich rozdělením, proměnami, apod. a k hodnotové formaci ve škole se autor dostává až ke konci textu. Hilpert píše, že škola nemá předávat žákům/studentům „instantní obsah“, ale má je učit, jak se v hodnotách orientovat a najít si/uvědomit ty své. To nás přivedlo k otázce, zda podle nás k takovéto hodnotové orientaci ve škole dochází. Opět jsme se shodli, že záleží na konkrétním zařízení a učitelích, nedá se to zevšeobecnit, protože některé školy velmi uvědoměle vedou své žáky/studenty k hodnotové orientaci, zatímco na jiných školách k tomu dochází pouze okrajově, bez uvědomění. V souvislosti s hodnotami a školním prostředí jsme se bavili také o tom, že latinské slovo educatio znamená výchovu i vzdělávání, a že v tomto významu je chápáno např. v Británii, takže v britském vzdělávání je přirozené propojovat tyto dvě složky, což má vliv právě např. na výchovu k hodnotové orientaci ve škole. V České republice je naproti tomu tento pojem chápán odděleně a české školství je zaměřeno spíše na vzdělávací složku, což výchově k hodnotové orientaci ve škole příliš nenahrává. Zdroj: HILPERT, Konrad. Základní otázky křesťanské etiky. Brno, CDK, 2017. s. 166-182.