Záměr – Téma – Cíl Záměr: · Shrnutí informací kdy, kde, pro koho, o čem a s jakými prostředky máme kurz realizovat. Podaří‑li se nám všechny tyto informace dát dohromady, vytvoří spolu jasně vymezeny časoprostor, jehož hranice bychom měli nadále během přípravy ve svých úvahách respektovat. · Ne vždy máme všechny informace k dispozici od samého začátku - vyplatí se dospecifikovat si chybějící kritéria a podle nich pak pracovat. · Je důležité si pohlídat, aby se jednotlivé aspekty zadání vzájemně nevylučovaly. Nejčastějším příkladem vzájemně se vylučujících oblastí zadání je počet účastníků v kombinaci s příliš krátkým časem a množstvím stanovených cílů. 1. Účastnická skupina – pro koho program připravujeme: · Počet účastníků – jak velká bude skupina. Z teto informace vyplyne potřebný počet lektorů, množství programových místnosti, aby se skupinky vzájemně nerušily. · Charakteristika účastnické skupiny o Obecná znalost vývojových úkolů pro daný věk (např. dle Eriksona). o Informace o dynamice účastnické skupiny - zda se znají, co už mají společně za sebou, jaké mezi nimi panuji vzájemné vztahy. o Informace jaké úrovně dosahuji jejich dosavadní znalosti a dovednosti ve vybraném tématu programu. 2. Čas – kdy bude kurz realizován: · Délka programu – V kombinaci s velikostí a charakteristikou skupiny patři množství času k těm nejvíce určujícím aspektům při stanovovaní cílů. · Termín programu – jedná se o program, který má být realizovatelný celoročně, nebo je vymezen na nějaké konkrétní období či denní čas? 3. Místo – kde bude program probíhat: · Interiéry – objekt, programové místnosti, jejich velikost a vybaveni… · Exteriéry – důležité je se podívat, co vybraná lokalita může pro záměr nabídnout: genius loci, terén, významnou přírodní charakteristiku, zajímavosti vhodné pro interpretaci… 4. Zdroje - s čím mohu pracovat, co budu potřebovat k realizaci programu: · Materiál – materiál na přípravu her a programů, pomůcky, peníze, studijní podklady · Lektoři o kolik lektorů může program uvádět o jaké mají odborné know‑how (jak ovládají 1/ vybrané pedagogické metody, 2/ jak rozumí oboru, jenž je tématem kurzu…) 5. Myšlenkový záměr programu · Jedná se o přesné stanoveni obsahového zaměřeni programu. Téma: · Rámuje lektorovi, na jakém hřišti se pohybuje. · stanovuje se ve třech postupných krocích: Cíle vzdělávání: · Záměr, očekávání, ideální představa o tom, kam by mělo vzdělávání (a rámci tohoto procesu probíhající učení žáka, studenta…) dospět. · Dají se formulovat pro různé subjekty: jedinci (např. učitel, sám žák…), skupiny, instituce …, · Vždy se cíle vzdělávání vztahují k učícímu se subjektu: vyjadřují očekávání (ideál, požadavek) vůči výsledkům, jichž by měl subjekt svým učením dosáhnout. „Řekni žákům, co se naučí, nauč je, co jsi jim slíbil, a vyzkoušej je z toho, co jsi vyučoval.“ (Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998). Učitel promýšlí a stanoví konkrétní cíle pro delší období výuky (pro školní rok, pro pololetí), pro tematické celky i pro jednotlivé vyučovací hodiny. Tyto cíle by měly vycházet ze školního vzdělávacího programu, avšak učitel je dotváří na základě svých znalostí, zkušeností a pedagogické filosofie. Nejkonkrétnější cíle výuky (pro jednotlivé vyučovací hodiny) by měly být formulovány tak, aby na jejich základě bylo možné zjišťovat, zda a do jaké míry jich žáci dosáhli. Jsou to tedy svou podstatou učební požadavky na žáka. Jsou-li cíle výuky takto stanoveny, učitel má možnost hodnověrně ověřovat výsledky žáků a získávat tak kvalitní zpětnou vazbu. Cíle výuky, které učitel stanoví (učební požadavky), by žáci měli znát, rozumět jim, akceptovat je. Měli by také rozumět vazbě mezi svými výsledky učení a těmito cíli; tak mohou i oni získávat kvalitní zpětnou vazbu. Cíl: · Dobře stanovený cil je třeba formulovat pomocí slovesa (tedy co má účastník dělat, dozvědět se, vyzkoušet si, zažít…) a jasně vymezit, jedná‑li se o rozvoj znalosti, dovednosti či postojů. o Cíl lektorovi pomáhá pojmenovat „co se na hřišti vymezeném tématem hraje“. o K výběru sloves můžete použít Bloomovu taxonomii cílů. Jak mají být výukové cíle formulovány, aby jich mohlo být ve výuce efektivně dosaženo: · Konkrétně: Cíl vzdělávání v nejkonkrétnější podobě je vyjádřením požadavku na učení žáka, resp. požadavku na výsledek žákova učení. · Činnostně: Cíle mají být vyjádřeny aktivně, aby byla zřejmá jejich souvislost s učením (učební činností) žáka. · Kontrolovatelně: Cíle mají být formulovány tak, aby bylo možné zjistit, zda a do jaké míry jich bylo dosaženo. · Komplexně: V každém oboru či předmětu, včetně oborů matematických a přírodovědných, má učitel pracovat s cíli jak kognitivními, tak psychomotorickými a afektivními. · Konzistentně: Cíle stanovené učitelem pro výuku by měly být konzistentní s cíli tématu, s cíli na určité období (pololetí, školní rok), s cíli předmětu jako celku, s cíli školního a rámcového vzdělávacího programu. Měly by být ve shodě i s obecnými zásadami a cíli, které stanoví školský zákon. · Explicitně: Žák by měl konkrétní cíl výuky (a tedy i cíl svého učení) explicitně znát a ztotožňovat se s ním (být motivovaný k jeho dosažení). · Přiměřeně: Stanovený cíl výuky by měl pro žáky být splnitelný a umožňovat odstupňovanou náročnost pro žáků s diferencovanými možnostmi a potřebami. Obrázek– SMART (specifikace cílů) · Množství a kvalita cílů bývá předimenzována. Je dobré umět vybrat jeden až tři klíčové cíle a ty naplňovat důsledně. · Stanovit cíle tak, aby byly reálné, naplnitelné během vymezeného času s danou skupinou a dalo se zpětně ověřit, zda‑li jich bylo dosaženo. o Často se používá pro stanovení cíle pomůcka SMART * S – specifický: Čím přesněji je definován, tím snadněji se bude plnit. * M – měřitelný: splnění cíle musí být možné změřit. * A – akceptovaný: přijatelný pro účastníka programu. * R – reálný: Musí být možné ho splnit v reálném čase. * T – termínovaný: do kdy se to stane? Nesprávně formulované výukové cíle – příklady: Vyjádřením cíle není formulace obsahu výuky (téma) ani prostředků, jichž má být ve výuce použito. Cíl výuky vždy představuje aktivně formulovaný požadavek na znalosti a dovednosti žáka. Časté chyby při vymezování cíle výuky: · záměna cíle s tématem učební hodiny (například: „Ohmův zákon“; „Pythagorova věta“) · záměna cíle s popisem činnosti učitele (například: „Předvést činnost vodní turbíny“) · záměna cíle s prostředky výuky (například: „Řešit úlohy na Ohmův zákon“) · cíle jsou vyjádřeny příliš obecně (například: „Ovládat základní matematické operace“) · cíle připouštějí různé interpretace (například: „Žák je připravený na laboratorní úlohu“) Příklad 1: Hlavní myšlenka: Nastartovat a posílit vyprávění příběhů v rodinách jako platformu pro předávání zkušeností, pro sdílení životní moudrosti a pro výchovu k přirozenému a zodpovědnému lidství. Chceme v dnešní době technického konzumu obnovit sdílení hodnot v rodinách a podpořit smysl trávení společného času. Téma: Příběhy Podtémata: Rodinné vyprávění Příběh ctností Výchovná metoda „příběh místo řemene“ Cíle: Rodinné vyprávění: - Rodina společně prožije příběhy 5 kvalitních dětských knih. - Rodina si vytvoří vlastní knihu rodinných příběhů z kurzu. - Rodiče pochopí, že i obyčejné příběhy z jejich života jsou plné témat, která děti zajímají. Příběh ctností: - Děti pochopí význam slova „ctnost“. - Děti prožijí vybrané ctnosti na vlastní kůži v „oživlých“ příbězích z dětských knih. - Děti vnímají projevy ctností v chování svém i druhých. Příběh místo řemene: - Rodiče si osvojí dramatické minimum pro komfortnější vyprávění příběhů. - Rodiče pochopí princip metody „příběh místo řemene“. - Rodiče vytvoří příběh šitý na míru svému dítěti. Příklad 2: Hlavní myšlenka: Klíčem k udržitelnému světu je společná péče o místo. Odvaha (motivace) učitele spolupracovat s kolegy je důležitá pro to, aby zvládl učit místem. Téma: Odvaha k učení v místě. Podtémata: Odvaha (sebejistota) spolupracovat – kolegiální podpora Učení místem Udržitelný svět, místo Cíle: Odvaha (sebejistota) spolupracovat – kolegiální podpora: - Účastník si uvědomí význam a hodnotu spolupráce pro dosažení cíle. - Účastník má zážitek vlastní odvahy a použije ho jako motivaci pro spolupráci. Učení místem: - Účastník zažije facilitovaný proces a pojmenuje klíčové zásady pro facilitaci. - Účastník se orientuje v tom co je projektová výuka. - Účastník chápe význam místa při vzdělávání. - Účastník dokáže použít základní kroky kolbova cyklu pro reflexi. Udržitelný svět, místo: - Účastník zná teorii pilířů udržitelnosti a vidí je v místech kolem sebe a zaujímá k nim postoj. - Účastník chápe, jak se udržitelnost prolíná do vzdělávání a zná kompetenční model, který přispívá k udržitelnému životu.