Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická V582 Zkušenostně reflektivní přístupy v pedagogice Michal Pařízek (Pavel Kaplan) Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 2 Témata semináře 1. Setkání – Teorie (12. 2. 2018) 2. Setkání – Nastavení a úprava programu, cíle (19. 2. 2018) 3. Setkání – Reflexe (12. 3. 2018) 4. Setkání – Facilitační techniky, práce se skupinou (19. 3. 2018) 5. Setkání – Praktický nácvik dovedností (16. 4. 2018) Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 3 Zápočtové požadavky • Nechybět, být mentálně přítomen a aktivně se zapojovat  • 1x chybět můžete, ale zjistěte si, co se dělo a zda nebyly nějaké úkoly • Mezi 4. a 5. setkáním si v „týmu“ připravit „program“ dle zadání a při pátém setkání realizovat / představit svou přípravu Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 4 Zajímavá literatura k tématu Tyto knihy máme i v jabocké knihovně – vyšly v rámci ACOR (Akademické centrum osobnostního rozvoje) www.acor.cz Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 5 Zajímavá literatura k tématu A mnoho dalších … Podnětná bude i další literatura o zážitkové pedagogice a zejména časopis GYMNASION ke stažení zdarma v PDF: gymnasion.org Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 6 Učení • Proces získávání a předávání zkušeností, návyků, dovedností, znalostí, hodnot, … • Rozvíjejí a proměňují vrozené schopnosti a vzorce chování, takže může vzniknout i předávaná (tradovaná) kultura, odlišná v různých společnostech. • Na jedné straně součástí individuálního dospívání, výchovy a vzdělávání, na druhé straně reprodukce kultury. • Zdroj: Wikipedie Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 7 Zkušenostně reflektivní učení Definicí zkušenostně reflektivního učení je, zdá se, přesně tolik, kolik autorů se snaží o jejich vymezení. Zcela obecně lze nicméně říci, že jde o takový proces učení, v němž se lidé individuálně nebo ve spolupráci s ostatními pokoušejí prostřednictvím cílené reflexe a ověřování či transformace zažitého objevit nové možnosti, které nemusejí být zřejmé z běžné zkušenosti. Takto nově získaným informací přiřazují osobní význam s individuálním dopadem na jejich bezprostřední životní realitu a jejich fungování v ní. (srv. např. Boud, Keogh, Walker, 1985; McGill, Warner, Weis, 1989; Mezirow et al., 1990; Moon, 2004; Sugerman, 2000) http://acor.cz/getattachment/Studovny/Online-zdroje/ZRU_Kolar_Nehyba_Lazarova_Knotova_IMS.pdf.aspx ACOR – www.acor.cz Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 8 Zkušenostní vs. Reflektivní? • Zkušenostní učení se odehrává ve spojitosti s „externím zážitkem“ – je hmatatelným ve vnějším světě (situace, hra, apod.), zatímco … • Reflektivní učení je spjato s „interním zážitkem“ – je záležitostí čistě vnitřních procesů vědomí • Pro praxi nemá příliš cenu jednotlivé linie učení oddělovat, protože se vždy dějí v určitém, vzájemně provázaném a podmíněném cyklu. • MOON, J. A. Handbook of Reflective and Experiential Learning: Theory and Practice. London. Routledge Falmer, 2004 viz. http://acor.cz/getattachment/Studovny/Online-zdroje/ZRU_Kolar_Nehyba_Lazarova_Knotova_IMS.pdf.aspx Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 9 Proces je často důležitější než … PROCES Úspěšné dokončení Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 10 Zážitková pedagogika – zkušenostně reflektivní přístup jako metoda ZÁMĚR PROGRAM REFLEXE K tomu se vrátíme Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 11 Edgar Dale – Pyramida učení Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 12 Kdy se něco naučím „Améba“ Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 13 Prožitek – zážitek – zkušenost • Prožitek – Tady a teď, nepřenosný • Zážitek – To, co se nám uložilo v hlavě, ale ještě to nemáme moc zpracované , nepřenosný • Zkušenost – Zpracovaný zážitek – to, co už můžeme předat druhým nebo použít sami příště v podobné situaci Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 14 Kolbův cyklus učení dost zkratkovitě Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 15 Cyklus zkušenostního učení dle D. A. Kolba Konkrétní zkušenost Reflektivní pozorování Abstraktní konceptualizace Aktivní experimentování D. A. Kolb – Reflexe v procesu učení (2014), s. 25 Uchopenízkušenosti Transformace zkušenosti Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 16 Kolbův cyklus učení - rozpracování Deweye Tento i další modely lze nalézt na: http://it.pedf.cuni.cz/strstud/edute ch/2014-Simecek_html_edu/ Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 17 Co potřebujeme vědět / znát, abychom mohli začít organizovat program? HODNOTY ZÁMĚR PROGRAMU (témata, cíle) ÚČASTNICKÁ SKUPINA (počet, věk, pohlaví, … další důležité údaje) MÍSTO (kde to bude) ČAS (termín, délka programu) ZDROJE (materiál, finance, lektoři) Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 18 Náročnost cílů Umí použít Hlubší vhled Má povědomí Cíle stanovujeme slovesem. Je dobré, když jsou směřované na kompetence účastníků. Popíše, vysvětlí, použije, obhájí, posoudí, klasifikuje, atd. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 19 Revidovaná Bloomova taxonomie pedagogických cílů DIMENZE KOGNITIVNÍHO PROCESU ZNALOSTNÍ DIMENZE 1. Zapamatovat 2. Rozumět 3. Aplikovat 4. Analyzovat 5. Hodnotit 6. Tvořit A. Znalost faktů (faktuální znalost) B. Konceptuální znalost C. Procedurální znalost D. Metakognitivní znalost Základní prvky z dané oblasti, terminologie Vzájemné vztahy, klasifikace, kategorizace, principy, teorie Jak něco dělat, kriteria používání dovedností, technik atd. Jak poznáváme, myslíme, učíme se Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 20 Bloomova taxonomie kognitivních cílů Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 21 Anatomie hry Forma Pravidla Herní cíl Herní princip Pedagogický cíl Téma Záměr – Vstupní informace Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 22 John Dewey (1859 – 1952) • Koncepce progresivní pedagogiky, založené na pragmatismu • Základ výchovy – čin /skutek (= pragma) • Jde o to, výchovou získávat zkušenosti a ty pak rekonstruovat … pojmy, teorie a poznání vůbec je tak pouze instrumentem k tomu, aby žák mohl řešit reálné situace – Pedagogický instrumentalismus Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 23 J. Dewey - zkušenost • Zkušenost není pasivně přijímána – vyžaduje interaktivní střetávání • Zkušenost je střetávání jednajícího jedince – S okolím – S jeho předchozí zkušeností • Zkušenost podněcuje myšlení – zakládá se na interakci s prostředím a naopak nová situace = problém, který vyžaduje akci (čin) – řešení • Důležité je učení se na základě zkušeností. Dítě (člověk) si rekonstruuje jednu zkušenost na základě druhé. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 24 John Dewey – Znalost - Zkušenost „Zkušenost jsou interakce (transakce) jednajícího jedince s jeho okolím i s jeho předcházející zkušeností. Právě tyto transakce vedou ke znalosti. Znalost se utváří v prožitku, v plynutí a v tělesných proměnách prožitku a jeho stopy se uchovávají k dalšímu zpracování v zážitcích. Ty jsou doslova zapsány prostřednictvím neuronálních, hormonálních, fyziologických vzorů přímo do našich těl. Proto je tělesnost, pohyb či zranitelnost podstatou každého pedagogického procesu.“ (R. Šíp, Gymnasion č. 21, s. 32) Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 25 John Dewey – cíl učení + možná kritika • Zážitková pedagogika / Zkuš. Refl. Učení tedy nesmí za podstatu učení pokládat své dramaturgicky vypointované akce … dobrodružství, zdánlivé nebezpečí, týmový duch, … to jsou jen prostředky – specifické nástroje • Pokud se z nástrojů stanou cíle, tak dochází k redukci, ke zjednodušení a rezignuje se na ten hlavní cíl: „výchovu člověka v bytost, jež se ve svých prostředích rozvíjí k vědomí Celku a k zodpovědnosti za Něj“. (R.Šíp) Velký důraz kladen na aktivní činnost a učení se konáním (Learning by doing) Kritika: Mnoho vědních oblastí nelze naučit konáním, tyto oblasti jsou pak vyloučeny z centra poznávání. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 26 Něco málo k práci se skupinou • Skupina ≠ tým (Zdroj: Instruktorský slabikář, s. 251) • Jinými slovy … práce se skupinou není to samé co teambuilding – cíle se mnohdy liší Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 27 Myšlenková mapa – Skupinová dynamika Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 28 Skupinová dynamika • Vše, co se ve skupině mezi jednotlivci děje, procesy, vztahy, změny • Skupina je živým organismem, není jen ´mrtvým´ shlukem lidí ve stejnou dobu na stejném místě • Skupinová dynamika je tvořena – interakcí členů skupiny a vliv této interakce na členy – osobnosti jednotlivých členů a vztahů, které zakládají • Může vést ke změně v chování a prožívání skupiny, to pak pozměňuje chování a prožívání členů skupiny Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 29 Sociální skupina dle velikosti • Velká (Makroskupina) – anonymita členů – Národ – Etnická skupina – Politické / Církevní / Společenské organizace – Profese (učitelé, lékaři) / Příslušnost k instituci • Střední – částečná anonymita, poměrně jasné role ve skupině (výsledky hodně závisí na vedoucích skupiny), ale „co by tomu řekli lidi“? – Lokální organizace / Větší firmy / Větší obce • Malá – lidé se znají, výsledky závisí na všech – 2 a více lidí (obvykle do 30ti členů) – Rodina / Školní třída / Skautský oddíl / Terapeutická skupina Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 30 Prvky skupinové dynamiky • Postoj k cílům a normám – Chceme si to užít nebo zvítězit? A jak? Půjdeme přes mrtvoly? … sdílíme stejné cíle? – Co když mezi sebou členové skupiny nesouhlasí? Jak se to bude řešit? • Vedení a motivace – Jakým stylem je skupina řízena závisí nejen na cílích skupiny, ale i na motivaci členů Demokratický Autoritativní Liberální Zúčastněný styl Charismatik --- Byrokrat Orientace na úkol --- na vztahy (Koterapeutický styl) Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 31 Prvky skupinové dynamiky • Způsoby a možnosti interakce a komunikace – Nejen komunikace verbální, neverbální, činem – Způsob řešení nesouladu, konfliktů • Struktura skupiny a role jejich členů – Např. Belbinova typologie – Jsou si všichni rovni? Existují podskupiny? • Klima a atmosféra ve skupině – Má skupina svůj humor? – Doplňují se členové tak, aby bylo dosahováno cílů? – Mohou spolu všichni členové spolupracovat (případné animozity mezi jednotlivci) … Naslouchají si členové týmu navzájem? Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 32 Vývojové fáze skupiny dle Bruce Tuckmana FORMING STORMING NORMING PERFORMING ADJOURNING Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 33 Vývoj z hlediska členství ve skupině Inkluze Kontrola a ovlivňování Vzájemná blízkost Od otázek „Kdo je členem?“ přes konflikty způsobené nacházením vlastního místa ve skupině, po určitou rovnocennost a společenské přijetí rozdílů až po otevřenost v komunikaci, vzájemné pochopení a respektování odlišností. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 34 Vývoj z hlediska struktury skupiny Jednotlivci Dvojice, trojice Podskupiny Výměna mezi podskupina mi Soudržná skupina Od povrchních vztahů mezi jednotlivci, přes tvorbu podskupin, až po kooperaci všech v rámci skupiny. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 35 Vývoj skupiny z hlediska vztahu k facilitátorovi Závislost Kontrazávislost Začátek vzájemné závislosti Pokračování vzájemné závislost Od plného přijímání facilitátorů/instruktorů, přes jejich kritiku, vtipy na jejich adresu, agresivitu, odmítání účasti dále k postupné kooperaci, ustáváním boje o moc až k začlenění instruktorů do skupiny a přebrání zodpovědnosti skupiny za sebe samu. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 36 REFLEXE, (Cílená) Zpětná vazba, Review, … … A udělali jsme to správně? … Honza, Mařenka, Pepík – za jedna, Anička, Tomáš a Michal za dva, ostatní za Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 37 Reflexe • Zpětný pohled na aktivitu s cílem uvědomit si klíčové body učení • Pohled zpět tak ovlivňuje pohled do budoucna • Všímat si toho, jak tu samou aktivitu vnímali ostatní a co to dělalo se mnou • Nemusí následovat po jakémkoli programu • Reflektovat lze skupinové/individuální procesy, dovednosti, vztahy, postoje, názory, poznatky, … Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 38 Zpětná vazba • Umožní sledovat vlastní (po)kroky • Uvědomit si problémy (řešit je) • Sdílet nápady, myšlenky, pocity • Plánovat a organizovat aktivity • Prodat své myšlenky • Podpořit jeden druhého • Odnést si z programu co nejvíce Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 39 Reflexe Zaměřená na pedagogické CÍLE Zaměřená na PROCESY VE SKUPINĚ • Objeví-li se nové/vlastní silné téma skupiny, pak je třeba dát mu přednost • Téma skupiny může být silnější než to, co bylo tématem aktivity Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 40 Reflexe - zásady • Vzájemný respekt • Každý mluví sám za sebe, ne za skupinu • Každý má právo na svůj názor … každý je přece odborníkem na to, co sám prožíval • Jeden mluví, ostatní naslouchají • Každý má právo se diskuse nezúčastnit • Vše, co je řečeno, zůstane ve skupině Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 41 Zpětná vazba – úspěch … ? • Vědět co chci, ale neutíkat před jejich tématy • Nebát se ticha • Přemýšlet o zakončení • Neotočit si skupinu proti sobě • Téma je zevnitř / téma je zvenku CO SE DĚLO CO Z TOHO CO DÁL Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 42 Hloubka reflexe Transformativní učení Práce s významem Uvědomění významu Uvědomění smyslu Zaznamenání Umí použít Hlubší vhled Má povědomí Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 43 Zpětná vazba – otázky • Instruktor nehodnotí – spíše shrnuje • Podněcující – vhodné – Otevřené otázky – Jednoznačné (neptá se na různé věci najednou) – Nevnucující otázky – Jde ke konkrétním situacím • Dobře si rozmyslet (nevhodné) – Nevhodně uzavřené otázky – Obecné otázky – Dobrá otázka na špatném místě / ve špatnou dobu – Otázky laděné do negativna / záporů Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 44 Zpětná vazba – typy reflexe • Příběhy • Něco – dobrého, špatného, legračního • Nedokončené věty • Žolíky (karty mají přiřazená témata) • Citáty • Kartičky s charakteristikami • Kresby Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 45 Zpětná vazba – typy reflexe • Diagonála (škála) • Graf (flipchart, lano, …) • Písemná práce (s prezentací) • Prsty • Společná kresba • Skládání - výběr předmětů • Metafora Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 46 Zpětná vazba – typy reflexe • Asociace • Divadelní přehrávka • Mikina • Živé obrazy • Korálky / šišky / zalévání květin • … Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 47 Podmínky podporující dosažení stanovených cílů • Začíná to už přípravou programu • Vytvářet bezpečné prostředí (to ale neznamená, že nebude žádné riziko) • Nehrát si na psychology … celkově program nekoncipovat jako zážitkovou psychologii aniž k tomu máme kompetence • Dobře vybírat místo pro aktivity / reflexi • Střídat aktivity – fyzicky/psychicky náročné, kreativně umělecké, recesní, problémové, … • … Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 48 Předcházení riziku Řízení skupiny Lidé Postupy Materiál PROSTŘEDÍ