Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická V582 Zkušenostně reflektivní přístupy v pedagogice Michal Pařízek (Pavel Kaplan) Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 2 Program 19.2.2018 • Hra + reflexe, hledání cílů • Nalejvárna záměr (Puzzle) - téma, přetavení velké myšlenky do cíle • Každá skupina dostane jiné téma a má vymyslet aktivitu • Nalejvárna cíl - jak formulovat, SMART, bloomova taxonomie… • Vymyšlené cíle a přiřadit aktivity • Každá skupina dostane jiné zadání (záměr) a má si určit téma a definovat cíl Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 3 Zážitková pedagogika – zkušenostně reflektivní přístup jako metoda ZÁMĚR PROGRAM REFLEXE K tomu se vrátíme Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 4 Co potřebujeme vědět / znát, abychom mohli začít organizovat program? HODNOTY ZÁMĚR PROGRAMU (témata, cíle) ÚČASTNICKÁ SKUPINA (počet, věk, pohlaví, … další důležité údaje) MÍSTO (kde to bude) ČAS (termín, délka programu) ZDROJE (materiál, finance, lektoři) Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 5 Náročnost cílů Umí použít Hlubší vhled Má povědomí Cíle stanovujeme slovesem. Je dobré, když jsou směřované na kompetence účastníků. Popíše, vysvětlí, použije, obhájí, posoudí, klasifikuje , atd. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 6 Revidovaná Bloomova taxonomie pedagogických cílů DIMENZE KOGNITIVNÍHO PROCESU ZNALOSTNÍ DIMENZE 1. Zapamatovat 2. Rozumět 3. Aplikovat 4. Analyzovat 5. Hodnotit 6. Tvořit A. Znalost faktů (faktuální znalost) B. Konceptuální znalost C. Procedurální znalost D. Metakognitivní znalost Základní prvky z dané oblasti, terminologie Vzájemné vztahy, klasifikace, kategorizace, principy, teorie Jak něco dělat, kriteria používání dovedností, technik atd. Jak poznáváme, myslíme, učíme se Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 7 Bloomova taxonomie kognitivních cílů Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 8 Anatomie hry Forma Pravidla Herní cíl Herní princip Pedagogický cíl Téma Záměr – Vstupní informace