ZÁŽITKOVÁ PEDAGOGIKA (ZP) Bc. Pavel Kaplan – kaplan@jabok.cz Osnova: 1. Vymezení pojmu 2. Základní principy 3. Práce s cílem a tématy – anatomie hry 4. Reflexe 5. Bezpečnost 6. Seznam literatury 1. Zážitková pedagogika: Zážitková pedagogika je plnohodnotnou pedagogickou disciplínou, která v sobě slučuje zážitek, vnímavost, poznání a chování, a snaží se zapojit také emoce, představivost, fyzické tělo i intelekt. Charakteristikou zážitkového vzdělávání je zapojení celého člověka i jeho předchozích zkušeností a následné zpracování zážitku. Zážitek samotný, byť může být různě silný či hluboký, pozitivní či negativní, ještě sám o sobě neznamená, že se člověk něco učí. Až následné nahlédnutí a zpracování zážitku skrze reflexi (cílenou zpětnou vazbu) může účastník programu dojít k poznání, pochopení, naučení se nového a případné aplikaci v budoucím životě, v podobné situaci. Viz: FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press, 2007. Edice aktivit a her. ISBN 978-80-251-1701-9. Zážitek Prožitek Zážitek čas Prožitek jako osobní, nepřenosný, časově ohraničený, jedinečný a neopakovatelný! 1.2 Zážitková pedagogika jako součást pedagogických disciplín. Pedagogický proces – výchovný proces: - má jasný a konkrétní cíl - výstup - individuální přístup – každý jsme jiný - autenticita pedagoga - hodnocení – konkrétní a spravedlivé ohodnocení - učíme lidi přemýšlet, hodnotit, kriticky nahlížet a poučit se - „paidagogos“ – doprovod A co na to ZP? Všechna kritéria splňuje! (pouze „doprovod“ v jiném smyslu) 2. Základní principy a východiska Vycházíme ze základního modelu: ZÁMĚR (co chceme a pro koho a s kým) PROGRAM (cílená aktivita, samotná akce) REFLEXE (cílená zpětná vazba, ohlédnutí) 2.1 Kolbův cyklus učení: Kolbův cyklus je označení pro model učení vycházejícího z vlastní zkušenosti (prožitku, zážitku). Učení ze zkušenosti (zkušenostní učení) je starý koncept, o kterém psal již Aristoteles. Ve 20. století jsou pro jeho oživení zásadní práce Johna Deweyho a Kurta Lewina. David A. Kolb jejich práce rozpracoval do podrobnějšího modelu. http://is.ceskacesta.cz/is/obrazek.py/full/OBR000000000000582 2.2 Principy a metody práce:  Dobrovolnost.  Přimeřenost – komfort x diskomrot.  Flow!  Zpracovaná zkušenost – reflexe.  Instruktorské vedení – facilitátor  Motivace  Práce v týmu – instruktorský tým 3. Cíl a práce s tématy – anatomie hry (programu) 3.1 Práce s tématy: - hledáme v činnostech důležitá témata a vybíráme si pouze některá, na které chceme zaměřit pozornost Př. hra Člověče nezlob se může obsahovat (mimo jiné) tato témata: - počítání - princip náhody - rozhodování - milosrdenství - fair play - zvládání vzteku - dodržování pravidel - naučit se prohrávat - posilování frustrační tolerance - trpělivost - … Z těchto témat je potřeba si vybrat jedno, dvě, na které se chceme zaměřit (důležité jak při přípravě programu, tak pro reflexi), ostatní necháme plavat! Např. vybereme si TRPĚLIVOST – hru lze upravit tak, že se na začátku hry musí hodit dvakrát šestka…. I zpětnou vazbu cílíme na vybraná témata, aby se z toho nestalo bezbřehé povídání! 3.2 Cíl: Je potřeba mít jasně definované cíle činnosti. Čím více konkrétní tím lépe. Při tvorbě cílů vycházíme z cílové skupiny: - Z potřeb cílové skupiny - Ze schopností, znalostí a dovedností c.s. Cíle bychom měli mít stanovené jasně, konkrétně, měřitelně a zpětně bychom měli být schopni zjistit, zda jsme cíle dosáhli nebo ne. Pomůcka SMART(ER): - cíl by měl být: S – specific – konkrétní M – measurable – měřitelný A – attainable – dosažitelný R – relevant – odpovídající, realistický T – time-bound – ohraničený v čase E – evaluate – hodnocený R – reevaluate – průběžně hodnocený Př. Cíl: FUNGUJÍCÍ SKUPINA – příliš obecný a široký, je potřeba zúžit a specifikovat si, co všechno znamená a obsahuje „fungující skupina“. - Např. jedním důležitým rysem fungující skupiny je, že: - Jsou schopni se domluvit – co obsahuje a znamená to, že jsou „schopni se domuvit“, co k tomu je potřeba? Např: - Poslouchat se - Přijmout kompromis - Role – znají, chápou a přijmou - Dokáží respektovat názor druhého - Umí veřejně vyjádřit svůj názor - Pravidla skupiny - .... Ale toho je ještě stále moc, to se nedá zvládnout v rámci jednoho programu. Je potřeba si vybrat jednu věc a na tu se zaměřit. Př: Pravidla skupiny (téma) – cíl: Účastník zná a přijímá pravidla skupiny. - to už je konkrétnější cíl, na který jde vymyslet, namodelovat konkrétní aktivita, program hodiny, program kroužku, a je to cíl, který jde zpětně ověřit! Je třeba také zachovat logickou posloupnost a návaznost cílů činností. Rozlišujeme 3 úrovně cílů: 1. Povědomí – účastník se s něčím seznámí, získá povědomí, poprvé slyší o nějakém tématu… 2. Znalost – účastník dané téma zná, už má o daném tématu více informacní, dokáže o tématu hovořit… 3. Funkční používání – účastník dokáže danou věc používat, zná dané téma a umí informace využít v běžném životě… 3.3 Anatomie hry: 4. Cílená zpětná vazba – reflexe Zpětná vazba není nic neznámého a nového. V mezilidských interakcích probíhá přirozeně a téměř v každé chvíli. V ZP však jde o cílenou zpětnou vazbu (CZV), to znamená, že nejde o něco, co probíhá mimoděk, ale organizovaně s jasným cílem, který je zaměřen na konkrétní znalosti, dovednosti či postoje účastníků našich programů. CZV by měla umožnit: - sdílení pocitů a zážitků - zacílení pozornosti určitým směrem - uskutečnění reflexe a sebereflexe - zachycení hlavních momentů a jejich slovní pojmenování - uchování zkušeností, emocí i dojmů, a jejich přenesení do budoucna - zmapování různorodosti v řešení problémů - plánování vývoje jedince na základě prožitých individuálních zkušeností - zviditelnění latentních (dlouhotrvajících) problémů, bez ambice je vyřešit CZV být nesmí: - přednáškou na jakékoli téma - stereotypním zážitkem - diskusí instruktorů mezi sebou - mělkým rozborem kvalit předchozí aktivity (anketa „líbilo – nelíbilo“) - hodnocením technického provedení předchozí aktivity nebo přímo CZV - diskusí vnucující jediné schéma či model vysvětlení určitého jevu nebo chování - individuální psychoterapií Viz. REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8.  Základní pravidla CZV:  vzájemný respekt  každý má právo na svůj názor  jeden mluví, ostatní pozorně naslouchají  každý má právo se diskuse nezúčastnit  vše, co je řečeno, zůstane ve skupině  každý mluví sám za sebe ne za skupinu Co refletujeme? Musíme znát cíl činnosti Sběr podkladů Moderátor (facilitátor, vedoucí diskuze) Proces ne výsledek! 5. Bezpečnost programů - Objektivní x subjektivní nebezpečí - Role instruktora - Řízení psychického rizika! 6. Doporučená literatura: CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. O štěstí a smyslu života: můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu?. Přeložil Eva HAUSEROVÁ. Praha: Lidové noviny, 1996. Psychologie P, sv. 6. ISBN 8071061395. VAŇKOVÁ, Ida (ed.). Zlatý fond her I: hry a programy připravované pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-636-5. HRKAL, Jan a Radek HANUŠ (eds.). Zlatý fond her II: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Vyd. 5. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-923-1. SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ, Daniela (ed.). Zlatý fond her III: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0394-0. HILSKÁ, Veronika (ed.). Zlatý fond her IV: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0336-0. NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Ilustroval Petr ĎOUBALÍK. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-218-1. REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8. FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press, 2007. Edice aktivit a her. ISBN 978-80-251-1701-9. HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2. SOJÁK, Petr. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů, aneb, (Ne)vaříme z vody. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7572-6.