Otázky a okruhy otázek ke zkoušce z předmětu „Teologická etika 2“: Denní studium, Letní semestr 2017/18 Vyučující: Zdenko Š Širka, ThD Metody hodnocení a požadavky ke zkoušce: * Zkouška je ústní, termíny jsou v červnu 2018. * Přihlašování na zkoušku prostřednictvím ISu – prosím o dochvilnost. * Postup: (i) student/ka si losuje dvě otázky z deseti témat/otázek, (ii) čas na přípravu zodpovězení otázky je 20 min. (k dispozici bude Bible, čistý papír na poznámky a psací potřeby). (iii) zkoušení trvá max. 20 minut; student/ka začíná s prezentací své odpovědi, zkoušející klade dodatečné otázky. * Kritéria hodnocení: znalost látky; způsobilost argumentovat, dávat do souvislostí, umět srozumitelně vysvětlit, schopnost strukturovat odpověď. * Okruhy témat odrážejí okruhy ze závěrečných zkoušek a poskytují základní materiál pro zvládnutí absolutorií i bakalářských zkoušek. * Potřebné materiály (kromě poznámek z přednášek) jsou ve studijních materiálech na ISu. * Viz jednotlivé prezentace pro detailní rozpis odpovědí na otázky. Studijní literatura ke zkoušce: · Poznámky z přednášek · PowerPoint prezentace · Oskenované materiály v pdf v ISu Okruhy otázek (DeS, LS 2017-18) #1 Sociální práce jako lidskoprávní profese Sociální práce jako profese ● Sociální práce jako profese lidských prav ● Koncept profese ● Lidská práva v sociální práci ● působení lidských prav v rámci sociální práce ● podpora lidských prav v sociální práci ● Mandát Sociální práce ● Proč lidská práva v sociální práci? ● jak využít lidská práva v sociální práci? #2 Etické kodexy sociálních pracovníků ● Co je etický kodex ● Zásady tvorby etického kodexu ● Funkce etického kodexu ● Etický kodex sociálních pracovníků v České republice (vznik, charakter, obsah) ● Mezinárodní etický kodex sociálních pracovníků (vznik, charakter, obsah) ● Porovnání kodexů ● Kritika etických kodexů ● Eticko-lidskoprávní principy etických kodexů sociálních pracovníku ● Lidská důstojnost a sociální spravedlnost jako fundamenty profesní morálky #3 Děti a jejích práva ● Historický vývoj práv dítěte ● Dokumenty ● Práva dítěte jako součást společných lidsko-právních dokumentů ● Specifická lidská práva zvláště zranitelné skupiny ● Úmluva o právech dětí (1989) – obsah, členění, charakteristika ● Význam Úmluvy ● Zaměření práv v Úmluvě a klasifikace ● Rozdělení podle hlavních cílů ● Otázka trestu ● Opční protokoly #4 Osoby se zdravotním postižením a jejích práva Historické pozadí a souvislosti ● dvojí přístup ● změna paradigmatu ● Lidé s postižením – legislativa ● Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením 2008 (obsah, charakteristika, prvenství, význam) ● Zásady a principy Úmluvy ● vztah k sociálním službám ● Důležité koncepty Úmluvy (inovační potenciál) ● Biblická inspirace (SZ, NZ) ● Ilustrativní příklad – Jan 9,1–17 #5 Svoboda vyznání / náboženská svoboda Svoboda vyznání – součást lidsko-právních standardů ● Listina základních prav a svobod ČR(1992): kritika a hodnocení ● Nález Ústavního soudu ČR (2009) ● Zákon o církvích a náboženských společnostech (2001) ● Deklarace o náboženské svobodě DIGNITATIS HUMANAE ● Sekulární stát #6 Etika ve světových náboženství Náboženství vs. morálka ● Etika hinduizmu – nenásilný odpor – konkrétni etika ● Budhismus a jeho etika - Budhistické patero“ - Konkrétní etika ● Islam a jeho etika - Konkrétní etika #7 Biomedicinská etika Co je bioetika? ● Lidská práva v biomedicínsko-etických diskusích ● Vznik a vývoj bioetiky ● Témata bioetiky a současná situace ● Východiska bioetiky (lidská důstojnost, teologické východisko) ● Nástroje na ochranu lidských prav v bioetice ● Bioetické principy #8 Situační etika Způsoby rozhodování: legalismus, antinomismus, situační prístup – porovnání a ohodnocení ● Zásady vs. pravidla ● Příklad ● Teze situační etiky, 1-6