Mgr. Zdenko Š Širka, ThD
Teologická etika 2
VOŠ Jabok

Obsah:
}
}1. Náboženství vs. morálka
}2. Religionistické repetitorium
}3. Hinduismus
}4. Budhismus
}5. Islám

1. Náboženství vs. morálka
}Náboženství:  vztah s bohem
}Roviny: ontologická a morální
}Role zkušenosti
}Otázka: jaký náboženský smysl má dobré-zlé konání, když se zohlední, že štěstí-neštěstí není
výsledkem mravného konání.
}Náb. morálka – důraz na hřích
}Ambivalence morálky: Bůh dopouští zlo / ve všem lze vybudovat vztah / dědičný hřích jako osud a ne
vina
}Morálka jako přirozený fenomén
}

}
}„Každá morálka má prednáboženský pôvod, je súčasťou našej biologickej výbavy. Zmysel pre morálku
nám umožňuje žiť a orientovať sa v spoločnosti, podobne, ako nám zmysel pre perspektívu umožňuje
žiť a orientovať sa v priestore. Morálka je to, čo drží spoločnosť pohromade. Život bez morálky je
ako život mimo spoločnosti, taký život hádam ani nie je možný. Náboženstvo iba vybavilo naše
morálne inštinkty pojmami a vtelilo ich do príbehov a mýtov. Morálny ateista je rovnako bežný zjav
ako nemorálny teista.“
}
}

}
}Předpokládá náboženství morálku jako svůj základ?
}
}Předpokládá morálka náboženství jako svůj základ?

3. Etika hinduizmu
}Kdo je hinduista?
}Mnohost rozdílných proudů / hinduista-Ind? / inkluzívní absolutnost (mnoho jmen, jeden bůh)
}Bohové
}Rozdělení (Aria Samaj, Brahma Samaj)
}
}
}

}Mahatma Gandhi a nenásilný odpor:
}
}● Nenásilie znamená sebaočistenie, ako je to len ľudsky možné. }● Nenásilnej akcii zodpovedá
presvedčujúca moc, ktorá je tým väčšia, čí väčšie je zrieknutie sa.
}● Nenásilie je bez výnimky nadradené násiliu.
}● Nenásilie nemôže byť porazené, kým násilie musí byť. }● Nenásilie istotne dosiahne víťazstvo –
ak sa o víťazstve môže hovoriť tam, kde sa neusiluje o porážku.
}
}
}

}Védismus – bráhmanismus – hinduismus
}Brahman jako všemocná síla, která proniká svět, atman jako oživující prvek všech bytostí //
Koloběh putování po smrti – samsara (5 ríší) // cíl je zbavit se putování, když „atman je brahman“.
}Koloběh je příčinou utrpení, život bez bráhmana je nebytí a utrpení / vykoupení je jenom skrze
poznání a splynutí atman s brahman.
}
}

}Konkrétní etika:
}
}Příroda (příroda a člověk jsou součástí vesmíru): Zem jako Matka… objímaní stromů
}Zvířata: symboly bohů a oběti pro bohy (už ne) / kráva
}Manželství:  od monogamii a promiskuity k zákazu mimomanželského styku, manželství dětí a spálení
vdov.
}Sexualita:  4 cíle života
} dharma – náboženský zákon, ktorý je základom života,
} artha – majetok, ktorý uspokojuje túžbu po vlastnení
} kama – pôžitok, ktorý sprostredkúva pohlavná rozkoš
} mokša – spása, ktorá prináša vyslobodenie človeka
}

}Politický postoj: pevnost v pravdě (tzv. pasivní odpor) / pravda je cíl, nenásilí je nástroj
}Sociální poměry: kasty (knězi, bojovníci, obchodníci, sluhové), s tým spojené povinnosti, co s
chudobou?
}Tolerantní Indie? Ani ne.

4. Budhismus
}Ne-teistické náboženství
}Sidhárta – příběh – osvícený
}Cíl: vykoupení z utrpení (nírvana), pomocou:
}vykúpenie z utrpenia (o nirvánu), čo dosahuje pomocou „štyroch vznešených právd“:
}1. Všetko je utrpenie (dukha): „Narodenie je utrpenie, choroba je utrpenie, smrť je utrpenie“.
}2. Pôvod utrpenia je v žiadosti (tršna).
}3. Utrpenie sa ruší odstránením žiadosti.
}4. K odstráneniu utrpenia vedie osemdielna cesta, kde človek zvláda: názor· myslenie· reč·
jednanie· živobytie· usilovanie· pozornosť· rozjímanie
}
}

}„Budhistické patero“:
}· nezabíjať živé tvory
}· nekradnúť
}· necudzoložiť
}· neklamať
}· nepiť opojné nápoje.
}
}Vývoj: mahajánska etika – míň sobecká, cítí zodpovědnost i za utrpení celého lidství / spekulace o
bozích Bodhisatvach
}

}Konkrétní etika:
}přiroda: teravedský budhismus se moc nestará, pro mahajánský je příroda tak blízko jako vlastní
osobnost, „nech jsou šťastné všechny tvory“
}Zvířata: zákaz zabíjení
}Vysoké ohodnocení manželů
}Sexualita: žádostivost je příčinou utrpení / askeze je cestou
}Buddha varoval před: spánkem , alkoholem a sexem
}Teravédský – celibát mnichů // mahajánský – pohl. akt jako obraz mystického spojení s božstvím
}Vysoké hodnocení práce
}Vojna: teravedský pacifismus, mahajána obranná vojna
}
}

5. Islam
}Život a dílo Mohammada
}Formální principy:
}          - Korán
} -  sunna a hadíth
} - právo
}Obsah: boří jedinost – proroci – život po smrti – předurčení a fatalismus

}5 pilířů islámu:
}
}šaháda - vyznání víry,
}salát - rituální modlitba,
}zakát - almužna, daň,
}saum - půst v měsíci ramadánu a
}hadždž - pouť do Mekky.
}
}

}Konkrétní etika:
}Ekologické otázky?
}Manželství z lásky je samozřejmostí / středobod je výchova a plození dětí // víceženství?
}Sexualita: pozitivní, předchuť rajské blaženosti
}Rovnocennost muže a ženy?
}Politický postoj: islám jako politické náboženství
}Sociální poměry
}ďžihád
}
}
}
}

}
}Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz
}