Zahradní terapie jako ergoterapie Výběrový kurz Úvod do zahradní terapie, 6. 4. 2018, VOŠ Jabok Eliška Hudcová (Ergo)terapie •Zaměstnávání (činnosti) mají duševní a/nebo fyzickou složku •Ergoterapie by měla mít předepsanou léčbu •Cílem je urychlovat nebo jinak pozitivně přispívat k procesu uzdravení z nemoci nebo postižení •Napomáhá v rozvoji a znovunabytí dovedností nevyhnutelných k tomu, aby byl člověk činný •Zapojuje do činnosti celého člověka •Úkoly a činnosti, které ergoterapie využívá, lze analyzovat a vybírat podle předem stanovených kritérií (Krivošíková, Úvod do ergoterapie) (Ergo)terapeutické prostředky a činnosti •Zohledňují osobní a sociální potřeby jedinců •Zohledňují aktuální funkční stav, věk, pohlaví, podmínky jejich prostředí •Měly by se vztahovat k sociálním rolím, které osoba zastává nebo se od nich očekávají •Podílí se na ostatních složkách rehabilitace – sociální, pracovní, pedagogické (Ergo)terapeut •Přístup shora dolů •Hodnocení funkce prostřednictvím výkonu jedince v oblastech: •Soběstačnosti •Pracovních či produktivních činností •Volnočasových činností •Postup od komplexních činností (např. oblékání) k jednotlivým složkám (schopnost funkčního rozsahu pohybu potřebného k oblékání, svalová výdrž, koordinace oko-ruka, rovnováha atd.) •Potřeba rehabilitace vyvolána nesouladem mezi současným a očekávaným výkonem •Přístup zdola nahoru •Hodnocení z pohledu deficitů ve specifických dovednostech, které brání v zapojení do činnosti •Postup od komponent (např. svalová síla, rozsah pohybu, koordinace, paměť, pozornost, percepce) k jejich vlivu na celek (nákup, hra, sport) •Volba takové cvičební jednotky, která maximálně ovlivní zjištěnou poruchu – hodnocení soběstačnosti jedince a návrh plánu léčby Oblast působení (ergo)terapie •Sebeobslužné činnosti – příjem jídla, oblékání, osobní hygiena, přesuny, manipulace s předměty •Pracovní činnosti – školní povinnosti, vedení domácnosti, péče o rodinu, zaměstnání •Hra/zájmové činnosti – hry, sportovní aktivity, koníčky, sociální aktivity •Komponenty (složky) výkonu •Motorické funkce (rozsah pohybů, svalová síla, tonus, funkční použití končetin, hrubá a jemná motorika) •Senzorické funkce (tělesné schéma, postup, zrakově prostorové vztahy, senzomotorická integrace, reflexy) •Kognitivní funkce (paměť, pozornost, porozumění, psaná a verbální komunikace, řešení problémových situací, časový management, integrace učení) •Psychologické funkce (emoce, pocity, obrana a zvládání stresových situací, sebepojetí, sebedůvěra, sebekontrola) •Sociální funkce (dyadická interakce, skupinová interakce) Činnosti (ergo)terapeuta •Nácvik všedních denních činností: základní fyzické funkce každodenního života (personální, základní, bazální), spolupráce fyzioterapeuta, speciálního pedagoga, logopeda,… •Nácvik pracovních dovedností: začlenit do původního zaměstnání, najít jiné pracovní uplatnění, umožnit přiměřenou pracovní zátěž •Terapie zaměstnáváním (kondiční, psychologická ergoterapie): snižovat úzkost a překonávat pesimismus, deprese a existenční obavy, odpoutání pozornosti od nepříznivého vlivu onemocnění, udržet tělesnou i duševní kondici – zájmy jedince, příležitost pro ZT •Terapie funkční (cílená, orgánová): hlavním cílem zlepšit postiženou část těla (senzomotorika – svalová koordinace, rozsah pohybu, motorika, svalová síla; kognitivní složka – pozornost, paměť, orientace, posloupnost; trénink psychosociální složky – interakce, sebepojetí, sebeovládání, interpersonální dovednosti), příležitost pro ZT •Terapie zaměřená na poradenství: poskytování informací o službách a možnostech jedinci i rodině, režimová, zdravotní doporučení, sociální služby, kompenzační a technické pomůcky, úprava prostředí, osvětové akce. Preventivní i nápravný charakter (technické, sociální, zdravotní poradentství) Člověk - rostlina •Interaktivní vztah: pozitivní/negativní, akce/reakce, aktivita/pasivita •Potřeba smysluplnosti: starat se a být užitečný (odpovědnost, úspěch, respekt, kompetence, sebeúcta) •Potřeba rytmu: pravidelnost (denní, sezónní), průběžná a opakovaná péče (jistota, samostatnost, samozřejmost) •Potřeba sounáležitosti: osobní zaujetí, seznámení, srdeční záležitost •Symbolika rostlin: metafory pro lidský život, akceptace růstu a chřadnutí • Komunikace mezi člověkem a rostlinou •Sluch: akustické, auditivní vnímání zvukových vln •Hmat: taktilní (dotykové čití – pasívní vnímání mechanických dojmů, teplota, bolest, tlak, vlhko) a haptické vnímání (aktivní vnímání materiálních objektů – velikost, kontury, textura, hmotnost, atd.) •Čich: vnímání chemických molekul vůně ze vzduchu přes čichovou sliznici v nose, úzce propojeno s chutí •Chuť: gustatorní vnímání, aktivace chuťových pohárků ve sliznici hltanu a jazyka chemickými podněty v potravě a přenášení informace do mozku •Zrak: vizuální vnímání – přenos světelných podnětů lidským okem, informace v mozku rozpoznávána a interpretována, porovnávána se zkušeností • Terapeutické techniky •Verbální instrukce – slovní informace, objasnění detailů, popř. doprovod obrázky, fotkami, podpora klientů v dalších krocích •Praktická ukázka – předvedení činnosti, doprovozeno verbálně, zacíleno na klientovo soustředění •Fyzické doprovázení, asistence – s vážnějším postižením, vedený pohyb, používat jen tam, kde je nezbytně nutné, podpořit klienta v nezávislosti • Typologie činností •Zahradní rok (jaro – semínka, léto – opečovávání, podzim – zpracování, zima – příprava) •Přírodní rok (jaro – zelená barva, sedět, užívat si sluníčka, pozorovat přírodu, léto – voda, chůze v mokré trávě, mlhoviště, podzim – barvy, ukončení vegetačního roku, zima – zpracování letních květin, bylin, dárky) •Narozeniny / oslavy •Mezigenerační setkání a spolupráce •Hosté a odborníci •Tematické procházky, krmení zvířat, pasivní ZT, bazální stimulace • • Nápady na aktivity •Lisování květin, květů, listů; výroba mastí; tvorba záložek a kartiček s vylisovaným kvítím; pečení; sklízení; loupání; krájení ovoce a zeleniny; mnutí levandule, bylinek; odstraňování stonků; přesívání; plnění vonných sáčků; sušení okvětních lístků (růže, jiřiny, měsíček); sušení na čaj; výroba bylinných sirupů; vázání květin do kytic; setí pokojových rostlin; přepichování; dělení pokojových rostlin; pletí; tvorba květinového aranžmá; loupání semínek; společné vaření; vycházky; procházky; relaxace; klíčení; třídění semen; řízkování; nakupování zahradnických potřeb; prohlížení knih •