Cílové skupiny v zahradní terapii Výběrový kurz Úvod do zahradní terapie, 6. 4. 2018, VOŠ Jabok Eliška Hudcová Starší lidé a geriatričtí pacienti I •Domovy pro seniory, hospice, LDN, Chráněné bydlení, DOZP, nemocnice, stacionáře •Reminiscenční techniky, biografické souvislosti od doprovázející osoby •Venkovní i interiérová ZT (floramobil, vlastní květiny), okna do zeleně •Přizpůsobení kolečkové židli/fyzickým možnostem klientů, bezbariérovost •Bezpečný životní a domácký prostor zahrady, důvěra prostředí •Orientace s doprovodnou osobou •Zapamatovatelné prvky, stimulující prvky •Jasné a rozpoznatelné směry a cesty • Starší lidé a geriatričtí pacienti II •Záliba zahradničení – pokračování předávání zkušenosti •Pocit užitečnosti – na něčem se podílím •Rozšíření životního prostoru •Rytmus, koncentrace a klid •Zdravá únava, povzbuzení smyslů •Sociální kontakty, společné zájmy Lidé s demencí •Pravidelnost a řád •Přiměřenost aktivit, pozitivní zpětná vazba •Kratší doba aktivit náročných na pozornost (20-45 min) •Konkrétní úkol •Střídání činností, podporovat tam, kde je úspěch •Zapojení pohybu a stimulace všech smyslů •Prožitek teď •Reminiscence •Adekvátní oblečení • Lidé s psychickými obtížemi •Zaměření na dovednosti a schopnosti, prožitek úspěchu •Důraz na rutinu a kontinuitu – spolehlivost (sebe)jistota •Důraz na vnímání sebe sama, posílení sebevědomí, posílení vlastní iniciativy •Odpoutání se od vlastních problémů, zájem o okolí, odpovědnost •Zmírnění stresu, deprese, úzkosti •Začlenění do společnosti, lepší komunikační schopnosti •(Psychiatrická klinika FN Brno Bohunice) Děti a mládež •MŠ, ZŠ, speciální, azylové domy pro matky s dětmi, NZDM, stacionáře, ústavy náhradní výchovné péče, DOZP, rehabilitační kliniky, ozdravovny •Fyzický pobyt venku •Budování vztahu k přírodě do 20-30 let života •Městské, sociální a pedagogické farmy, komunitní zahrady •Místo uvolnění, hra, samostatnost, learning by doing, kreativita, výdrž, koncentrace, plánování, odpovědnost, koordinace pohybu, jemná a hrubá motorika, nové poznatky, sebeposílení, sociální vztahy •Cílená a volná aktivita •Variabilita prostoru, přírodní zahrady Zahrada pro děti •Potřeba pohybu, objevování, experimenty, tvořivost, sociální vztahy, obratnost, ovládání těla, sebedůvěra •Dřevo, hlína, voda, rostliny, pozorování zvířat, prožívání ročních období, změny počasí •Kopec na hraní – variabilita pohybu, běhání, skákání, prolézání •Písková jáma – hrabání, stavění •Vodní kout / mokřadový biotop – stříkání, bahnění •Klid a skrýš – vrbové chýše a tunely, jeskyně v křoví •Stromy k lezení, lana, šplhání •Mlsání – jedlé keře, stromy, záhony •Divočina – objevování •Relaxační zóna – soukromí, odpočinek • • Lidé s tělesným postižením •Individuální plánování a přístup •Maximální kompenzace a zapojení do normálního života bez omezení •Výběr materiálů •Kompenzační pomůcky, volba pracovních nástrojů •Fyziologická pozice •Volba aktivity, dopomoc, zprostředkování •Vyvýšené záhony •Prostor pro odpočinek •Ochrana před sluncem • Lidé v rekonvalescenci po úrazech a operacích •Znalost lékařské zprávy, pooperační stav (nebezpečí infekce, alergie, otevřené rány) •Variabilita činností pro obnovu tělesných funkcí •Interiérová i exteriérová, aktivní i pasivní •Zapojení do sociálního života •Maximální obnova tělesných funkcí •Znovunabytí důvěry v sebe •Bezbariérovost, přiměřenost činností •Vhodné nářadí Jedinci se smyslovým postižením - zrak •Stimulace jiných smyslů •Bezpečné prostředí, navigační systémy – Braillovo písmo •Barevné kontrasty (slabozraký) •Zvukové prvky, echolokace (voda, dendrofony, zvonkohry) •Přehlednost a pořádek, pozor na trny, terénní nerovnosti, srázy, hrany •Orientační pomůcky na zahradě (zábradlí, studna, lavička,…) •Různé podlahové krytiny, obrubníky (nevidomý) •Velké předměty (velká nebo granulovaná semena) •Charakteristická vůně květin, textura • • Jedinci s mentálním postižením a s autismem •Bezpečné prostředí zahrady •Mizí vnější podněty, zklidnění, vlastní časový rámec a rytmus, nestrukturované činnosti, variabilita, smysluplnost •Odhadnout míru schopností •Praktická ukázka činností, názornost •Rozmanitost činností •Kratší časový rámec aktivit •Možnost relaxace •Spolupráce ve skupině •Oční kontakt, krátké věty, pomalá řeč •Dobrý plán • Jedinci ze skupin ohrožených sociálním vyloučením •Lidé se zkušeností závislosti na návykových látkách, mladí lidé s výchovnými problémy, lidé opouštějící zařízení výchovné a ochranné péče, lidé po výkonu trestu odnětí svobody, lidé z etnických menšin či dlouhodobě nezaměstnaní, osoby pečující, po MD atd. •Sociální kontakt, komunikace •Smysluplnost aktivit •Léčivá komunita, styk s „normálními“ lidmi •Pravidelnost činností •Pracovní návyky, nové dovednosti •Sebejistota, rutina •Svépomoc •