Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická FAIR TRADE DIRECT TRADE Understanding the context 6th meeting Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 2 Building a Tower • One team gets the newspaper and a roll of sellotape • The other team gets a pile of straws, 3 small pieces of sellotape and a pair scissors • The teams are to construct the highest freestanding tower they can in 5 minutes After 2,5 min: • the straw team may only use straws half the length of the original ones Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 3 It is the point of view that matters Director of a successful, yet ordinary company Human rights and environmentally aware person Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 4 Global Definition of the Social Work Profession Social work is a practice-based profession and an academic discipline that promotes social change and development, social cohesion, and the empowerment and liberation of people. Principles of social justice, human rights, collective responsibility and respect for diversities are central to social work. Underpinned by theories of social work, social sciences, humanities and indigenous knowledge, social work engages people and structures to address life challenges and enhance wellbeing. http://ifsw.org/policies/definition-of-social-work/ Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 5 Fairtade or Fair Trade? Fairtrade fair trade Certification idea or the concept Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 6 Definition of Fairtrade "Fair Trade is a trading partnership, based on dialogue, transparency and respect, that seeks greater equity in international trade. It contributes to sustainable development by offering better trading conditions to, and securing the rights of, marginalized producers and workers – especially in the South. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 7 Definition of fairtrade Fair Trade organisations have a clear commitment to Fair Trade as the principal core of their mission. They, backed by consumers, are engaged actively in supporting producers, awareness raising and in campaigning for changes in the rules and practice of conventional international trade." They can be recognised by the WFTO logo. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 8 Explain the notions Stakeholder Shareholder Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 9 Fairtrade Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 10 SDGs http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 11 Basic Principles • Stable prices For most products there is a Fairtrade Minimum Price that aims to cover the costs of sustainable production – even when world market prices fall • A Fairtrade Premium The Premium helps producers to improve the quality of their lives. It is paid on top of the agreed Fairtrade price, and producers decide democratically how to use it. Typically they invest it in education, healthcare, farm improvements or processing facilities to increase income. • Partnership Producers are involved in decisions that affect their future. Fairtrade certified producers jointly own and manage Fairtrade International. Through the Fairtrade International's Board, its Committees and consultation processes producers can influence prices, premiums, standards and overall strategy. • Empowerment of farmers and workers This is a goal of Fairtrade. Small farmer groups must have a democratic structure and transparent administration in order to be certified. Workers must be allowed to have representatives on a committee that decides on the use of the Fairtrade Premium. Both groups are supported by Fairtrade International to develop their capacity in this area. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 12 FT figures Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 13 Try to imagine … • Zkuste se vžít do situace pěstitele kávy. Máte vlastní pole kávovníků o velikosti 2 fotbalových hřišť. Celý rok na něm s rodinou pracujete: sázíte sazenice, zavlažujete, zastřihujete stromky, mulčujete, děláte kompost a hnojíte. Je to dřina na celý rok, ale konečně přichází období sklizně. Pozvete si širší rodinu, zaplatíte pár lidí na pomoc. Kávu sklidíte, promyjete, odslupkujete a sušíte. Nyní ji konečně můžete prodat! Ale za kolik? Nemáte přístup k internetu a nevíte, jak zrovna definuje výkupní ceny newyorská burza. Žijete v horách 3 hodiny jízdy jeepem od města, kde se dá káva prodat. Většinou nemáte vlastní auto. Ale to nevadí, protože víte, že i k vám se dostane místní překupník. Ti mají regiony rozdělené a většinou vám nabídnou jen zlomek ceny na burze. Berte nebo nechte být. Káva shnije a celý rok nebudete mít co jíst. • Situace pěstitelů se zlepší, pokud se spojí do pěstitelského družstva. Už máte lepší vyjednávací pozici a jste schopni si domluvit slušnou výkupní cenu. Pro váš život ale zásadní změnu přináší až zapojení družstva do systému fair trade: dostatečné výkupní ceny, odborná školení a podpora sociálních programů pro rozvoj komunity. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 14 Fairtrade minimum price Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 15 How do I know it is fair trade? • Two systems – Based on trust and membership in the World Fair Trade Organization (in Czechia eg. Gepa, EZA, El Puente, Fair Trade Original or Traidcraft) – Based on certification Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 16 Certification • The Fairtrade Labelling system is overseen by a standard setting body (FLO) and a certification body (FLO-CERT) • Fairtrade Standards define the rules of production and trading • Certification of Fairtrade involves independent auditing from production to packaging of products ready for consumption to ensure standards are met Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 17 Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 18 FT and Environment • Protect the environment in which they work and live. This includes areas of natural water, virgin forest and other important land areas and dealing with problems of erosion and waste management. • Develop, implement and monitor an operations plan on their farming and techniques. This needs to reflect a balance between protecting the environment and good business results. • Follow national and international standards for the handling of chemicals. There is a list of chemicals which they must not use. • Not, intentionally, use products which include genetically modified organisms (GMO). • Work out and monitor what affect their activities are having on the environment. Then they must make a plan of how they can lessen the impacts and keep checking that this plan is carried out. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 19 More than (Fair)trade • It proves that greater justice in world trade is possible. • It highlights the need for change in the rules and practice of conventional trade and shows how a successful business can also put people first. • It is a tangible contribution to the fight against poverty, climate change and economic crisis. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 20 FT logos … and many others. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 21 FT and some criticism • Critics of fair trade say that the market share is much too small, changing quota restrictions would be more beneficial, value-adding activities have more potential, and extra profits from eliminating middlemen is not fully transferred to the producers. • The primary stakeholders are (a) government, (b) companies, (c) consumers, (d) primary producers, and (e) NGOs. • Current issue ownership lies with NGOs in the North and the primary producers in the South. • Not all uncertified companies trade unfair but still almost all trade is unfair. Companies are part of this problem because of unfair behaviour concerning the dimension and because of the shareholder wealth maximisation model that forgoes ethical behaviour. Solutions can be found in the way a company measures its success, in managing societal expectations proactively, doing business in a sustainable way, involving stakeholders, and by increasing transparency. Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 22 Direct Trade Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, 120 00 Praha 2, tel.: +420 211 222 440, fax: 211 222 441, e-mail: jabok@jabok.cz, www.jabok.cz 23 Sources • http://www.nazemi.cz/cs/fairtrade • http://www.fairtrade.cz/ • http://wfto.com – http://wfto.com/news/10-principles-fair-trade