Výchovné a vzdělávací programy - prevence Tereza Ryšavá, David Holý Výchovné vzdělávací programy – jen zmínit ostatní oblasti (dobrovolnictví, tábory….) Prevence – snažíme se předcházet rizikovému chování Rizikové chování Chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince nebo společnost. (Miovský a Zapletalová, 2006) (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Primární prevence (Adaptační výjezdy) Selektivní prevence Primární prevence pro MŠ Příměstské tábory Dobrovolnický program Stáže a praxe studentů Vnitřní vzdělávání 3 Agrese, násilí, komunikace a konflikty 4 Vztahy – šikana, ostrakizace 5 6 Bezpečné vztahy 7 8 Závislostní chování 9 10 11 12 13 a)Záškoláctví b)Šikana a extrémní projevy agrese c)Extrémně rizikové sporty a rizikové chování v dopravě d)Rasismus a xenofobie e)Negativní působení sekt f)Sexuální rizikové chování g)Závislostní chování (adiktologie) h)Okruh poruch a problémů spojených se syndromem týraného a zanedbávaného dítěte i)Poruchy příjmu potravy Prevence Primární X Sekundární Terciární - (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Primární X Sekundární Terciární -Určené jedincům, kteří vykazují vážné formy rizikového chování, jež není možné zvládat běžnými preventivními opatřeními -Sekundární: podporující, supportivní nebo léčebné intervence -Terciární: kompenzační nebo rehabilitační intervence, která vyrovnává, zamezuje a potlačuje dalši negativni vlivy/ -Reedukace, resocializace -Sekundární: podporující, supportivní nebo léčebné intervence -Terciární: kompenzační nebo rehabilitační intervence, která vyrovnává, zamezuje a potlačuje dalši negativni vlivy/ -Reedukace, resocializace Primární prevence §Specifická x Nespecifická - Specifická PP - konkrétní formy rizikového chování - - časová a prostorová ohraničenost realizace - - jasně ohraničená a definovaná cílová skupina (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Aktivity a programy, které jsou zaměřené na některou z konkrétních forem rizikového chování Co si myslíte, že může být nespecifická? Primární prevence §Všeobecná § § §Selektivní § § §Indikovaná (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Všeobecná primární prevence -Cílová skupina: běžná populace dětí a mládeže bez rozdělení na méně či více rizikové skupiny Selektivní primární prevence -Cílová skupina: skupiny osob, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory pro vznik a vývoj rizikového chování/ ohrožené skupiny Indikovaná primární prevence -Cílová skupina: jedinci, kteří jsou vystaveni působení výrazně rizikových faktorů, případně u kterých se již vyskytly projevy rizikového chování/ ohrožení jedinci Vzhledem k věku: – Předškolní věk (3–6 let) – Mladší školní věk (6–12 let) – Starší školní věk (12–15 let) – Mládež (15–18 let) – Mladí dospělí (18–26 let) Kritérium náročnosti Sociálně společenské kritérium Institucionální kritérium Další skupiny Zásady efektivní prevence Komplexnost Kontinuita a systematičnost Cílenost a adekvátnost Včasný začátek Využití „peer“ prvku Pozitivní orientace a demonstrace alternativ Využití KAB modelu Denormalizace (Miovský, Zapletalová, Skácelová, 2010) (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Komplexnost a kombinace mnohočetných strategií Kontinuita působení a systematičnost plánování Cílenost a adekvátnost informací i forem působení Včasný začátek preventivních aktivit Pozitivní orientace primární prevence a demonstrace konkrétních alternativ Využití KAB modelu (knowledge, attitude, behaviour) Využití „peer“ prvku, důraz na interakci a aktivní zapojení Denormalizace Podpora protektivních faktorů ve společnosti Nepoužívání neúčinných prostředků Historie programů primární prevence 2004 – začátek realizace programu 2007 – Certifikát MŠMT 2012 – realizace programu Selektivní prevence 2014 – certifikace SP, příprava Prevence pro MŠ 2015 – realizace prvních bloků pro MŠ, certifikace (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence 2014 – obnovení certifikace PP Program Primární prevence 1. až 9. třídy ZŠ a studenti středních škol. Dvou nebo tříhodinové bloky vedené 2 lektory. (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence V roce 2016: - program realizován na 21 ZŠ a 3 víceletých gymnáziích, - realizováno 374 bloků, v celkovém rozsahu 839 vyučovacích hodin, - 229 tříd, 4913 žáků, - adaptační výjezdy s pěti třídami, - tým tvoří 12 lektorů a koordinátorka programu, - nabízíme 19 témat. V Praze a středočeském kraji. Program Selektivní prevence (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence V roce 2016: - program realizován na 13 ZŠ, - 56 bloků v rozsahu 258 vyučovacích hodin, - realizován v 21 třídách, zúčastnilo se 428 žáků. 3. až 9. třídy základních škol třídy s přítomností prvních stádií šikany nebo výrazně zhoršenými vztahy Program Primární prevence pro MŠ (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence V roce 2016: - realizován na 10 MŠ, - 23 tříd, - 103 preventivních bloků. Realizován v 5 blocích po 30 - 45 minutách. Jeden lektor, který se s dětmi setkává na všech 5 blocích. Pohádka nebo příběh týkající se vybrané tématiky Témata např.: - Co je to zdraví, Kouření, Alkohol, Hygiena, Vztahy k ostatním… Práce s jednotlivými tématy se opírá vždy o Metody primární prevence (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence §Aktivizační (rozehřívací) a relaxační techniky §Modelové situace, nácvik sociálních dovedností §„Brainstorming“ §Autoregulační techniky §Interakční hry §Výtvarné techniky §Diskuse § §Informační servis § §Zpětná vazba §REFLEXE Skupinová práce Individuální práce SPECIFIKA METOD A TECHNIK V SP a MŠ: Dotazníková metoda, pozorování, úkolové situace, zpětná vazba, pohádky Příklad dobré praxe (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence §Spolupráce s protidrogovým koordinátorem městské části Prahy 12. - Selektivní prevence – systém včasné intervence - Primární prevence – Bezpečný internet pro 2. třídy §Co u nás v komunitě funguje? § - Předávání informací - Dobrá orientace - Regiony - Spolupráce s klíčovými hráči Program SP začal vznikat během roku 2012 ve spolupráci s protidrogovým koordinátorem městské části Prahy 12. Program vznikl na základě poptávky, jelikož je stále více tříd, které mají narušené třídní klima (vyskytuje se agrese, počátky šikanování atd.) a nemohou tak efektivně využívat všeobecné primární prevence rizikového chování. Praha 12 od roku 2013 uvolňuje každoročně finanční prostředky pro školy na realizaci programu SP. O vše se stará protidrogový koordinátor, se kterým jsem v pravidelném kontaktu. Je to zároveň člověk, který má pravidelné setkání, se školními metodiky prevence, kde je odkazuje na možnost využívat tuto službu. Funguje zde obousměrná komunikace. Co u nás v komunitě funguje? Předávání informací z jedné služby do jiné, tedy předávání do návazných služeb. Dobrá orientace, co zde máme, zda služby a pro koho jsou určené. Také jednou měsíčně probíhá na Praze 12 region, kde se schází zástupci všech neziskových organizací a jiných služeb, které působí v dané lokalitě. Spolupráce s klíčovými hráči Spolupracujeme se školou a převážně i třetí stranou. Proxima sociale při sjednávání zakázek spolupracuje s protidrogovým koordinátorem Prahy 12, Oddělením prevence a rozvoje sociálních služeb na Praze 13 a Oddělením sociální prevence na Praze 11. Děkujeme za pozornost Podtitul prezentace Ι autor Proxima Sociale o.p.s. Rakovského 3138/2 143 00 Praha 4 – Modřany