Mgr. Zdenko Š Širka, ThD Teologická etika 2 VOŠ Jabok Obsah: } }1. Náboženství vs. morálka }2. Religionistické repetitorium }3. Hinduismus }4. Budhismus }5. Islám 1. Náboženství vs. morálka }Náboženství: vztah s bohem }Roviny: ontologická a morální }Role zkušenosti }Otázka: jaký náboženský smysl má dobré-zlé konání, když se zohlední, že štěstí-neštěstí není výsledkem mravného konání. }Náb. morálka – důraz na hřích }Ambivalence morálky: Bůh dopouští zlo / ve všem lze vybudovat vztah / dědičný hřích jako osud a ne vina }Morálka jako přirozený fenomén } } }„Každá morálka má prednáboženský pôvod, je súčasťou našej biologickej výbavy. Zmysel pre morálku nám umožňuje žiť a orientovať sa v spoločnosti, podobne, ako nám zmysel pre perspektívu umožňuje žiť a orientovať sa v priestore. Morálka je to, čo drží spoločnosť pohromade. Život bez morálky je ako život mimo spoločnosti, taký život hádam ani nie je možný. Náboženstvo iba vybavilo naše morálne inštinkty pojmami a vtelilo ich do príbehov a mýtov. Morálny ateista je rovnako bežný zjav ako nemorálny teista.“ } } } }Předpokládá náboženství morálku jako svůj základ? } }Předpokládá morálka náboženství jako svůj základ? 3. Etika hinduizmu }Kdo je hinduista? }Mnohost rozdílných proudů / hinduista-Ind? / inkluzívní absolutnost (mnoho jmen, jeden bůh) }Bohové }Rozdělení (Aria Samaj, Brahma Samaj) } } } }Mahatma Gandhi a nenásilný odpor: } }● Nenásilie znamená sebaočistenie, ako je to len ľudsky možné. }● Nenásilnej akcii zodpovedá presvedčujúca moc, ktorá je tým väčšia, čí väčšie je zrieknutie sa. }● Nenásilie je bez výnimky nadradené násiliu. }● Nenásilie nemôže byť porazené, kým násilie musí byť. }● Nenásilie istotne dosiahne víťazstvo – ak sa o víťazstve môže hovoriť tam, kde sa neusiluje o porážku. } } } }Védismus – bráhmanismus – hinduismus }Brahman jako všemocná síla, která proniká svět, atman jako oživující prvek všech bytostí // Koloběh putování po smrti – samsara (5 ríší) // cíl je zbavit se putování, když „atman je brahman“. }Koloběh je příčinou utrpení, život bez bráhmana je nebytí a utrpení / vykoupení je jenom skrze poznání a splynutí atman s brahman. } } }Konkrétní etika: } }Příroda (příroda a člověk jsou součástí vesmíru): Zem jako Matka… objímaní stromů }Zvířata: symboly bohů a oběti pro bohy (už ne) / kráva }Manželství: od monogamii a promiskuity k zákazu mimomanželského styku, manželství dětí a spálení vdov. }Sexualita: 4 cíle života } dharma – náboženský zákon, ktorý je základom života, } artha – majetok, ktorý uspokojuje túžbu po vlastnení } kama – pôžitok, ktorý sprostredkúva pohlavná rozkoš } mokša – spása, ktorá prináša vyslobodenie človeka } }Politický postoj: pevnost v pravdě (tzv. pasivní odpor) / pravda je cíl, nenásilí je nástroj }Sociální poměry: kasty (knězi, bojovníci, obchodníci, sluhové), s tým spojené povinnosti, co s chudobou? }Tolerantní Indie? Ani ne. 4. Budhismus }Ne-teistické náboženství }Sidhárta – příběh – osvícený }Cíl: vykoupení z utrpení (nírvana), pomocou: }vykúpenie z utrpenia (o nirvánu), čo dosahuje pomocou „štyroch vznešených právd“: }1. Všetko je utrpenie (dukha): „Narodenie je utrpenie, choroba je utrpenie, smrť je utrpenie“. }2. Pôvod utrpenia je v žiadosti (tršna). }3. Utrpenie sa ruší odstránením žiadosti. }4. K odstráneniu utrpenia vedie osemdielna cesta, kde človek zvláda: názor· myslenie· reč· jednanie· živobytie· usilovanie· pozornosť· rozjímanie } } }„Budhistické pätoro“: }· nezabíjať živé tvory }· nekradnúť }· necudzoložiť }· neklamať }· nepiť opojné nápoje. } }Vývoj: mahajánska etika – míň sobecká, cítí zodpovědnost i za utrpení celého lidství / spekulace o bozích Bodhisatvach } }Konkrétní etika: }přiroda.: teravedský budhismus se moc nestará, pro mahajánský je příroda tak blízko jako vlastní osobnost, „nech jsou šťastné všechny tvory“ }Zvířata: zákaz zabíjení }Vysoké ohodnocení manželů }Sexualita: žádostivost je příčinou utrpení / askeze je cestou }Buddha varoval před: spánkem , alkoholem a sexem }Teravédský – celibát mnichů // mahajánský – pohl. akt jako obraz mystického spojení s božstvím }Vysoké hodnocení práce }Vojna: teravedský pacifismus, mahajána obranná vojna } } 5. Islam }Život a dílo Mohammada }Formální principy: } - Korán } - sunna a hadíth } - právo }Obsah: boří jedinost – proroci – život po smrti – předurčení a fatalismus }5 pilířů islámu: } }šaháda - vyznání víry, }salát - rituální modlitba, }zakát - almužna, daň, }saum - půst v měsíci ramadánu a }hadždž - pouť do Mekky. } } }Konkrétní etika: }Ekologické otázky? }Manželství z lásky je samozřejmostí / středobod je výchova a plození dětí // víceženství? }Sexualita: pozitivní, předchuť rajské blaženosti }Rovnocennost muže a ženy? }Politický postoj: islám jako politické náboženství }Sociální poměry }ďžihád } } } } } }Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz }