Ctnosti a neřesti v biblickém myšlení, předpoklad obrácení Mgr. Zdenko Š Širka, ThD Teologická etika 2 VOŠ Jabok Hlavní struktura: 1. Přínos biblického myšlení pro etiku 2. Znetvoření morálky podle Bible 3. Obsah etických požadavků podle Bible 4. Špatné postojové vzorce 5. Změna smýšlení 1. Přínos biblického myšlení pro etiku Specifikum etiky: hodnotový soud se liší od popisu jevů Hodnotový soud −› osobní volba −› zkušenost, výchova, etnická skupina, náboženství …. Důležitost uvědomění si vlastní podmíněnosti Hodnoty chápeme v rámci určité kultury Biblické myšlení obohacuje mravní uvažování a jednání Vliv nelze přecenit Biblické myšlení = jak SZ a NZ sdílejí své chápání světa, člověka, Boha Úkol = najít specifičnost tohoto myšlení (mravnost se odvíjí od vztahu s Bohem) 2. Znetvoření morálky podle Bible Paradoxní rozprava Bibli a) zdůrazňuje důležitost patřit k národu/církvi/morální praxe b) obžaloba morálky znetvořené hříchem a její znetvoření 1. příběh (Genesis 2 a 3) Smysl zákazu: stanovit hranici mezi Bohem a člověkem a umožnit jejich správný vztah Pokušení – zákaz je omezením svobody člověka Rozdíl se stává znakem toho čeho se musím zmocnit a zapomíná na dary / člověk nerespektuje odlišnost, vnímá ji jako potlačující moc / pýcha, soběstačnost Morálka je redukována na povinnost vnucovanou zvnějšku 2. Znetvoření morálky podle Bible 2. příběh (Genesis 4) Kain a Ábel Odlišnost −› rivalství −› vražda Nesnesitelná odlišnost vede k zpochybnění jistoty Legalismus jako znetvoření morálky; předstírat úctu k textu aby skryl odmítaní záměru textu: poskytnout místo druhému Znetvořená morálka neslouží druhému, ale hýčká naše svědomí 3. příběh (babylonská věž, Genesis 11) Univerzalita se mění v totalitu Jednota jako smazání odlišností; odmítnutí přijat Jméno Zmatení jazyků jako milost (a ne trest) Etika jednomyslnosti vs. etika respektující rozdíly 3. Obsah a smysl etických požadavků podle Bible Trojí charakter Zákona: dar, příslib, mravní závazek! ≠ oddělovat přikázaní od okolností a osoby Kdo vyhlašuje Kdo vyhlašuje zákon? Proč? „Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví…. Nebudeš mít jiné bohy před mou tváří.“ Ten kdo dává zákon = ten kdo dává svobodu Bůh ≠ tyran Vyžaduje se ale věrnost národa smlouvě −› v NZ potřeba obrácení Ježíš chce vrátit Zákonu osvobozující funkci (příslib svobody) 3. Obsah a smysl etických požadavků podle Bible Biblická morálka = morálka naslouchání, dialogu Co činí milosrdný Samaritán? - Dojme ho zraněný (soucit) - udělal mu místo ve svém živote - podniknul rozumná opatření - Byl pohnut soucitem = stal se zraněnému bližním Etický požadavek zasahuje srdce, proto je suma zákona: „Budeš milovat Boha celým….. Budeš milovat bližního jako sebe sama.“ Zaslechnutá výzva je vyjádřena slovy, viz Desatero. 3. Obsah a smysl etických požadavků podle Bible 3. Obsah a smysl etických požadavků podle Bible Dvě desky – zákaz považovat druhého za věc / respekt jinakosti První a poslední jsou navázané / první ozřejmuje příčinu zla (touha tvořit si bohy a sebe vnímat jako boha) / touha sakralizovat věci −› žádostivosti 2. 3. a 6.-9.: negativně popisují jak zvrácenost vede k zlu 4. a 5.:pozitivné / život byl dán / nejsme svými tvůrci 3. Obsah a smysl etických požadavků podle Bible Bible sama vypovídá o úchylkách morální praxi Morálka je křehká Vnitřní rozdělenost člověka (Římanům 7, ambivalence člověka): „Nepoznávám se ve svých skutcích; vždyť nedělám to, co chci, nýbrž to, co nenávidím. 16Jestliže však to, co dělám, je proti mé vůli, pak souhlasím se zákonem a uznávám, že je dobrý. 17Pak to vlastně nejsem já, kdo jedná špatně, ale hřích, který je ve mně. 18Vím totiž, že ve mně, to jest v mé lidské přirozenosti, nepřebývá dobro. Chtít dobro, to dokážu, ale vykonat už ne. 19Vždyť nečiním dobro, které chci, nýbrž zlo, které nechci.“ Rozštěpené svědomí vede k vyznání nemohoucnosti Pod starou literou vs. v novém životě Ducha 3. Obsah a smysl etických požadavků podle Bible „15Nepřijali jste přece Ducha otroctví, abyste opět propadli strachu, nýbrž přijali jste Ducha synovství, v němž voláme:Abba, Otče! 16Tak Boží Duch dosvědčuje našemu duchu, že jsme Boží děti. 17A jsme-li děti, tedy i dědicové – dědicové Boží, spoludědicové Kristovi; trpíme-li spolu s ním, budeme spolu s ním účastni Boží slávy.“ (Řimanům 8) Boží smlouva ≠ sepsaný dokument = vepsaná do srdcí (viz. Jer 31,31-34) 4. Příklady špatných postojových vzorců Závist a žárlivost -> hybnou silou jednání, rozhodování, vražd Žárlivost se často popírá a vytěsňuje; ničivé následky „podzemní vody v hlubinách nevědomé psyché“ Žárlivost: Strach z ponížení, úsilí o výhradní vlastnictví, podezíravost,to co se domnívá že vlastní cítí jako ohroženo; mocichtivost; druhý mu musí patřit, protože potřebuje jeho/její lásku. Závist: Člověk něco nemá a intenzívně si to přeje / nepřeje to druhému Chtít předmět, objekt, vlastnost, titul…. Souvisí s nepřízní, nepřejícností, nevraživostí a záští 4. Příklady špatných postojových vzorců „Jsou plni nepravosti, podlosti, lakoty, špatnosti, jsou sama závist, vražda, svar, lest, zlomyslnost, jsou donašeči...“ (Řim 1,29); „modlářství, čarodějství, rozbroje, hádky, žárlivost, vášeň, podlost, rozpory, rozkoly, závist, opilství, nestřídmost a podobné věci. Řekl jsem už dříve a říkám znovu, že ti, kteří takové věci dělají, nebudou mít podíl na království Božím“ (Gal 5,20-21); „ Odhoďte tedy všechnu špatnost, každou lest, přetvářku, závist, jakékoliv pomlouváni“ (1 Petr 2,1); „Vždyť kde je zavist a svarlivost, tam je zmatek a kdejaka špatnost“ (List Jakubův 3,16) 4. Příklady špatných postojových vzorců Příběh A (Ráchel, Lea, Lában a Jákob) „Když Ráchel viděla, že Jakobovi neporodila děti, záviděla (vzplála žárlivosti proti) své sestře a řekla Jakobovi: Dej mi děti, nebo zemřu!“ (Gen 30,1) Rachel touží mít děti, které nemá, Současně ma ale obavu, že ztrati lasku Jakoba narušené vnímaní reality: Lea nemohla za její neplodnost; pocit méněcennosti 4. Příklady špatných postojových vzorců Příběh B Josef a jeho bratři: Jákob Josefa miloval vice než ostatni syny Nenávist bratrů rostla, žárlili Příběh C Abram, Hagar a Sára Sára neplodná; počala Hagar Neplodnost = promarněný život Sára pohrdá s ní, Hagar pak uprchla Silná stránka druhého se stává hrozbou 4. Příklady špatných postojových vzorců Příběh D Náboženský představitelé a Ježíš Ježíš byl ohrožením; ztráceli výlučné postavení Ježíš nemluvil náboženské fráze, nepřinesl morální systém Ztělesňoval Boží přítomnost Uzdravení z neřestí? Posilování vědomí vlastní hodnoty a důstojnosti Nalezení svého určení Modlitba (ústřední část kázaní na hoře) Výzva k obrácení! Dobré postojové vzorce 5. Změna smýšlení Lukáš 15 Podobenství o ztraceném/márnotratném synovi: Otec….. Mladší syn….. Starší syn….. Hříšnici = mladší / farizejové = starší syn Proč syn odjel? Jak dopadl? Proč? Došlo mu. Co? Pokání. O čem svědčí otcova reakce? „Byl mrtev a zase žije, byl ztracen a je nalezen.“ ?! Mladší syn našel cestu ze smrti do života -› vzkříšený život 5. Změna smýšlení Starší syn: pojetí otce je rigorózní Jeho morálka má hranice Legalistická morálka / morálka poslušnosti, fixace na autority Boží láska se nabízí každému / hříšnici mohou žít jen z Boží milosti a odpouštění / nemohou požadovat žádná práva 5. Změna smýšlení Encyklika o Božím milosrdenství (1980): marnotratny či ztraceny syn ma jako syn svou důstojnost v domě svého otce osud porušené důstojnosti a vědomi promrhaného synovství Jeho jednaní nebylo otci lhostejné jejich vztah tím nebyl odstraněn, ani jednáním zrušen Otec si uvědomuje, že bylo zachráněno a v určitém smyslu znovunalezeno lidství ztraceného syna. Hlavni roli v otcově věrnosti sobě samému hraje důstojnost a lidství marnotratného syna. On pečuje o důstojnost svého syna.V kořenu je láska, jež je schopna se sklánět ke každému ztracenému člověku, ke každé lidské bídě, zejména k té morální. 5. Změna smýšlení Smysl podobenství: důraz na obrácení kromě změny smyšleni a jednaní i společenské důsledky Obrácení: změny v jednání, chtění i vidění „že když byl vyrván hříchu, je uváděn do tajemství Boži lásky a že Bůh ho volá, aby se s nim osobně spojil v Kristu. Neboť působením Boži milosti nastupuje nově obraceny duchovni cestu, na které se vírou již účastni tajemství smrti a vzkříšení a přechází od starého člověka k člověku novému (...)Tento přechod s sebou nese pokračující změnu smyšleni i chovaní; má se navenek projevit společenskými důsledky...“ (IIVatikán) 5. Změna smýšlení Obrácení – metanoia: působeni, v němž se nitro člověka doslova převrátí a obrati k Bohu Prvek lítosti (pokání) Antropologicky: Člověk má při vši své omylnosti a schopnosti chybovat a proviňovat se možnost sebe korektury Teologicky: připomíná zkušenost, že se lide stále znovu proviňuji a člověk je i přes veškerou svou snahu odkázán na odpuštění 5. Změna smýšlení Aspekty konceptu obrácení: 1. Identifikace s hříšníky a otevření se dialogu 2. Uvolnění a vyjití ze stávajícího stavu 3. Uvědomení si smyslu života 4. Akt rozhodnutí sebe-uskutečňováním 5. Vázáno na existenci Krista 6. Obrácení vede k radosti z nového života 7. Obrácení se týká celého života 8. Sociální rozměr je důležitý Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz