PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 7 Opakování —Čím se zabývá teorie intuitivního rodičovství? —Jak se proměnilo vnímání adolescence? —Vysvětlete pojem resilience. Jaké faktory podporují resilienci u dětí a dospívajících? — — — Co nás dnes čeká? —Sociálně- ekologická teorie —Psychosociální přístup —Teorie sítí — — — — Člověk v prostředí, „osoba v situaci“ – východisko pro práci s jednotlivcem Sociálně ekologický přístup Sociálně ekologická teorie (přístup) —Člověka vidí jako součást prostředí (srov. např.psychoanalýza) —Urie Bronfenbrenner – americký psycholog, přední představitel Pět systémů —Mikrosystém – nejbližší okolí člověka —Mezosystém – vztahy mezi mikrosystémy (rodina vs.škola apod.) —Exosystém – jedinec není účastníkem, ale je jím ovlivňován (práce rodičů ovlivňuje dítě) —Makrosystém – rámec života, spol.normy, kultura, náboženství atd. —Chronosystém – změny v čase, zásadní momenty v osobním i společenském životě —Popis systémů a jejich vztahů může být mapou, o kterou se opírá plánování práce s klientem — — ekomapa, nástroj SP „Person in Environment“ (PIE) – osoba v prostředí —Strukturovaná pomůcka pro hodnocení situace klienta —Posuzuje 4 faktory 1.Problémy v sociálním fungování 2.Problémy v prostředí 3.Problémy s duševním zdravím 4.Problémy s tělesným zdravím Psychosociální přístup Psychosociální přístup —Formulován mezi světovými válkami v USA (např. Richmondová, Raynoldsová, Hamiltonová, Hollisová). —SP na poč.20.st. se vyučovala prakticky bez teoretických základů, postupně vzdělávací kurzy a první učebnice (Richmondová) – chudoba už není vnímána jako osobní selhání, ale pozornost se věnuje dalším sociálním faktorům stanovení „sociální diagnozy“ —Intervence do prostředí klienta převratná novinka, tzv. nepřímá intervence —Přímá intervence – intervence na úrovni jednotlivého klienta —Klient je součást prostředí, vzájemně se ovlivňují —Odklon od autoritativního pojetí práce s klientem – důraz na potřeby klienta Metody práce v psychosociální intervenci —Modifikace prostředí —Poskytování podpory —Posilování schopnosti klienta vnímat jasně realitu —Posilování schopnosti klienta vnímat jasně vztahovou realitu Teorie sociálních sítí —Lidé jsou chyceni v pavučině sociálních vztahů, svět kolem je bludištěm propojených sítí. (Hardcastle 2011) —Každá skupina, komunita, organizace tvoří síť vazeb, v nichž mohou být sdíleny zdroje (znalosti, dovednosti, kontakty). —Tento potenciál tvoří sociální kapitál — —Vazby silné a slabé —Sítě primární a sekundární — —Neplatí automaticky, že v primárních sítích jsou vazby silné a v sekundárních slabé! —Silné vazby vznikají na základě emočních pout, důvěry a reciprocity často v rodině (i širší) —Slabé vazby vznikají náhodně v průběhu času dle okolností, propojují vzdálené a nepropojené sítě —Účastníci silných vazeb jsou vysoce ochotní si pomáhat a angažovat se x ignorování potřeb všech mimo skupinu, riziko uzavřenosti skupiny = svazující (bonding) sociální kapitál — —Sítě se slabými vazbami jsou otevřenější, tolerantnější a ochotnější spolupracovat s jinými sítěmi x menší angažovanost členů sítě = přemosťující (bridging) sociální kapitál Role v sítích —Patroni – disponují a kontrolují zdroje prvního řádu – peníze, majetek, půda, vědění —Brokeři – kontrolují zdroji druhého řádu – strategické kontakty, přístup k patronům Analýza sítí —Vazby – a jejich síla —Uzly – každá skupina i jednotlivec tvoří uzly —Vlastnosti sítí — —Umožňuje mapování zdrojů podpory —K čemu lze v praxi využít dnes probírané teorie?