Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Alžběta Černochová, David Holý Výchovné a vzdělávací programy (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Primární prevence (Adaptační výjezdy) Selektivní prevence Primární prevence pro MŠ Příměstské tábory Dobrovolnický program Stáže a praxe studentů Vnitřní vzdělávání Primární prevence rizikového chování Rizikové chování - Chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince nebo společnost. (Miovský a Zapletalová, 2006) (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Rizikové chování: a)Záškoláctví b)Šikana a extrémní projevy agrese c)Extrémně rizikové sporty a rizikové chování v dopravě d)Rasismus a xenofobie e)Negativní působení sekt f)Sexuální rizikové chování g)Závislostní chování (adiktologie) h)Okruh poruch a problémů spojených se syndromem týraného a zanedbávaného dítěte i)Poruchy příjmu potravy - (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Prevence: Primární X Sekundární Terciární -Určené jedincům, kteří vykazují vážné formy rizikového chování, jež není možné zvládat běžnými preventivními opatřeními - -Sekundární: podporující, supportivní nebo léčebné intervence -Terciární: kompenzační nebo rehabilitační intervence, která vyrovnává, zamezuje a potlačuje dalši negativni vlivy/ -Reedukace, resocializace - (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Primární prevence: -Specifická x nespecifická - -Specifická PP -Aktivity a programy, které jsou zaměřené na některou z konkrétních forem rizikového chování -Časová a prostorová ohraničenost realizace -Zacílená na jasně ohraničenou a definovanou cílovou skupinu (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Primární prevence: Všeobecná primární prevence -Cílová skupina: běžná populace dětí a mládeže bez rozdělení na méně či více rizikové skupiny Selektivní primární prevence -Cílová skupina: skupiny osob, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory pro vznik a vývoj rizikového chování/ ohrožené skupiny Indikovaná primární prevence -Cílová skupina: jedinci, kteří jsou vystaveni působení výrazně rizikových faktorů, případně u kterých se již vyskytly projevy rizikového chování/ ohrožení jedinci (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Cílové skupiny: Vzhledem k věku: – Předškolní věk (3–6 let) – Mladší školní věk (6–12 let) – Starší školní věk (12–15 let) – Mládež (15–18 let) – Mladí dospělí (18–26 let) Kritérium náročnosti Sociálně společenské kritérium Institucionální kritérium Další skupiny (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Zásady efektivní prevence: Komplexnost a kombinace mnohočetných strategií Kontinuita působení a systematičnost plánování Cílenost a adekvátnost informací i forem působení Včasný začátek preventivních aktivit Pozitivní orientace primární prevence a demonstrace konkrétních alternativ Využití KAB modelu (knowledge, attitude, behaviour) Využití „peer“ prvku, důraz na interakci a aktivní zapojení Denormalizace Podpora protektivních faktorů ve společnosti Nepoužívání neúčinných prostředků (Miovský, Zapletalová, Skácelová, 2010) (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Historie programů primární prevence: 2004 – začátek realizace programu Primární prevence 2007 – programu udělen Certifikát odborné způsobilosti poskytovatelů programů primární prevence užívání návykových látek MŠMT 2012 – začátek realizace programu Selektivní prevence 2014 – obnovení certifikace programu PP a nová certifikace programu SP, příprava programu Prevence pro MŠ 2015 – realizace prvních bloků pro MŠ, certifikace programu (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Program Primární prevence: Určen pro žáky 3. až 9. tříd ZŠ a studenty středních škol v Praze. Dvou nebo tříhodinové bloky vedené 2 lektory. (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence V roce 2015 byl program realizován na 13 ZŠ, 2 víceletých gymnáziích a 1 odborném učilišti v Praze 2, 4, 8, 11, 12 a 13. Bylo realizováno 191 dvouhodinových a 157 tříhodinových bloků, v celkovém rozsahu 853 vyučovacích hodin. Program byl realizován ve 196 třídách, zúčastnilo se ho 4225 žáků. Program je také doplněn o nabídku adaptačních výjezdů. Tým tvoří 14 lektorů a vedoucí programu. Program nabízí 24 tematických bloků. Program Selektivní prevence: (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence V roce 2015 byl program realizován na 8 ZŠ v Praze 4, 5, 11 a 12. Bylo realizováno 23 pětihodinových bloků, 2 tříhodinové bloky a 1 čtyřhodinový blok, v celkovém rozsahu 125 vyučovacích hodin. Program byl realizován v 12 třídách a zúčastnilo se ho 263 žáků. Cílovou skupinou jsou žáci 4. až 9. tříd ZŠ, ale pokud je potřeba pracujeme i se žáky 3.tříd. Program Selektivní prevence je určen pro třídní kolektivy, u kterých je ve zvýšené míře přítomen rizikový faktor pro vznik a rozvoj projevů agrese a počátečních stádií šikanování včetně kyberšikany. Program Primární prevence pro MŠ: (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence V roce 2015 byl program realizován na 6 MŠ v Praze 4, 8 a 12. Bylo realizováno 50 preventivních bloků. Realizován v 5 blocích po zhruba 30 - 45 minutách. Se třídním kolektivem pracuje vždy jeden lektor, který se s dětmi setkává na všech 5 blocích. Práce s jednotlivými tématy se opírá vždy o pohádku nebo příběh, na jehož základě pomocí dalších pomůcek a diskuse se vysvětlují potřebná fakta o vybrané tématice. (Co je to zdraví, Kouření, Alkohol, Hygiena, Vztahy k ostatním…) Metody primární prevence: (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Skupinová práce Individuální práce Aktivizační (rozehřívací) techniky Brainstormingové techniky Autoregulační techniky Interakční hry Výtvarné techniky Modelové situace, nácvik sociálních dovedností Diskusní techniky Informační servis SPECIFIKA METOD A TECHNIK V SP a MŠ: Dotazníková metoda, pozorování, úkolové situace, zpětná vazba, pohádky Příklad dobré praxe (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Program SP začal vznikat během roku 2012 ve spolupráci s protidrogovým koordinátorem městské části Prahy 12. Program vznikl na základě poptávky, jelikož je stále více tříd, které mají narušené třídní klima (vyskytuje se agrese, počátky šikanování atd.) a nemohou tak efektivně využívat všeobecné primární prevence rizikového chování. Praha 12 od roku 2013 uvolňuje každoročně finanční prostředky pro školy na realizaci programu SP. O vše se stará protidrogový koordinátor, se kterým jsem v pravidelném kontaktu. Je to zároveň člověk, který má pravidelné setkání, se školními metodiky prevence, kde je odkazuje na možnost využívat tuto službu. Funguje zde obousměrná komunikace. Příklad dobré praxe (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Co u nás v komunitě funguje? Předávání informací z jedné služby do jiné, tedy předávání do návazných služeb. Dobrá orientace, co zde máme, zda služby a pro koho jsou určené. Také jednou měsíčně probíhá na Praze 12 region, kde se schází zástupci všech neziskových organizací a jiných služeb, které působí v dané lokalitě. Spolupráce s klíčovými hráči Spolupracujeme se školou a převážně i třetí stranou. Proxima sociale při sjednávání zakázek spolupracuje s protidrogovým koordinátorem Prahy 12, Oddělením prevence a rozvoje sociálních služeb na Praze 13 a Oddělením sociální prevence na Praze 11. Ukázka nabídky programu PP: (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence ROČNÍK TÉMATA BLOKŮ 3. ročník Úvodní seznamovací blok Ohrožující látky kolem nás – zdravý životní styl Vztahy ve třídě I 4. ročník: Úvodní seznamovací blok Ohrožující látky kolem nás – zdravý životní styl Komunikace, konflikty a jejich řešení Šikana, agresivita Vztahy ve třídě I 5. ročník: Úvodní seznamovací blok Komunikace, konflikty a jejich řešení Alkohol Kouření Šikana, agresivita Vztahy ve třídě I Vztahy ve třídě II Efektivní učení* Ukázka nabídky programu PP: (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) 6. ročník/ prima: Šikana, agresivita Alkohol Kouření Vztahy ve třídě II Vztahy ve třídě III * Efektivní učení* 7. ročník/ sekunda: PC, internet Drogy I Poruchy příjmu potravy Vztahy ve třídě III* Efektivní učení* 8. ročník/ tercie: Drogy II Partnerské vztahy, sexualita I Trestní odpovědnost Rasismus a xenofobie Vztahy ve třídě III* Efektivní učení* Finanční gramotnost 9.ročník/ kvarta Manipulace Rasismus a xenofobie Závěrečný blok** Partnerské vztahy, sexualita II Vztahy ve třídě III* Efektivní učení* Finanční gramotnost Finanční gramotnost II Děkujeme za pozornost Podtitul prezentace Ι autor Proxima Sociale o.p.s. Rakovského 3138/2 143 00 Praha 4 – Modřany