Práce s mládeží v nízkoprahových klubech Vladimír Kácha, DiS. Ι Eva Kašáková, DiS. NZDM ve zkratce * NZDM X DDM * Na pomezí sociální práce a sociální pedagogiky * * Práce s mládeží v NZDM Ι NZDM ve zkratce Jižák vs. Radotín Práce s mládeží v NZDM Ι Jižák vs. Radotín * Jižní Město * panelové sídliště, přes 80 tis. obyvatel (> Zlín, Havířov) * Metro (Háje, Opatov, Chodov, Roztyly) * Central park, sportoviště, hřiště, legální graffity plochy, chybí sk8park, DDM * 14 ZŠ, 9 SŠ (1 ZŠ pro žáky s poruchami učení) Jižák vs. Radotín Práce s mládeží v NZDM Ι Jižák vs. Radotín * Radotín * Počet obyvatel: Cca 8300 (+ Zbraslav + blízké vesnice) * Mnoho sportovišť, několik dětských hřišť, dost zeleně * Na frekventované železniční trati – Beroun Praha * Dvě ubytovny * 2 školy, SOU, gymnázium, skatepark * * * * * * Maloměsto - charakteristika Pozitiva pro práci s mládeží Rizika pro práci s mládeží Menší počet obyvatel Znáte skoro každého „alespoň od vidění“ Málo klientů Menší rozloha Snadněji se udržuje přehled o dění v lokalitě. Méně možností, kam s dětmi zajít, kde s nimi trávit volný čas. „Všichni si vidíte do talíře“ Co jste sami neviděli, víte z doslechu. Omezená anonymita klientů Neformální vztahy Flexibilita, urychlení komunikace V případě špatného vztahu je „postavena zeď“. Jste více vidět Služba bývá známá mezi veřejností Lidé mohou mít zkreslené představy o poslání služby. „Kolektivní paměť“ Lidé si dlouho pamatují vaše úspěchy (úspěchy klientů). Lidé dlouho nezapomínají vaše nezdary (průšvihy klientů). Pokud pracovník pochází přímo z města Zná výborně lokalitu Nezajde si na pivo J. Prolínání jeho neprofesního života s profesním. Specifika NZDM na maloměstě Práce s mládeží v NZDM Ι Specifika NZDM na maloměstě O klubu obecně Práce s mládeží v NZDM Ι O klubu obecně * Cílová skupina * Klienti: * Více mužů * Průměr 15 let * Rizikové party, nechodí do školy, nemají doma zázemí, mají kurátory, experimenty s NL… * Témata: * Škola, práce * Vztahy, sex, rodina * Návykové látky * Finance, bydlení… * * * Práce s mládeží v NZDM Ι O klubu obecně * * Poskytované služby * Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti * Pobyt v zařízení * Situační intervence * Vzdělávání * Preventivní programy * Volnočasové aktivity (SA) * Kontaktní práce (K, R) * Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím * Doprovod * Kontakt s institucí * Sociálně terapeutické činnosti * Poradenství * Skupinová práce * Práce s krizí * Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí * Informační servis * Práce s blízkými osobami Práce s mládeží v NZDM Ι Poskytované služby Specifika práce v klubu oproti terénu Práce s mládeží v NZDM Ι Specifika práce v klubu * Plusy: * Prostředí * Zázemí * Snadnější oslovení - oni přichází k nám * Působí i vzhled prostoru * Volnočasové aktivity * Přesah: kontakt, důvěra, témata * Půjčovna vybavení * Pravidla * Přívětivější podmínky pro řešení klientských zakázek: * „zhmotnění služby“ – pracovníci + prostor klubu * individuální konzultace * velký prostor pro skupinové práce, preventivní bloky * PC Specifika práce v klubu oproti terénu Práce s mládeží v NZDM Ι Specifika práce v klubu * Mínusy: * Pracovník je hlídač prostoru – nepořádek, rozbití, ničení věcí klubu * Zabavování klientů (X nic je nebaví) * Pět hodin v kuse s klienty * Nároky na pozornost - občas těžší si udělat pauzu * „Nemůžeš jim utéct“ J Metodické nástroje pro práci s klienty na klubu * * Prvokontakt * * * * * * * * Pravidla a sankce * Dobře nastavená pravidla à dobré fungování klubu * Určitá flexibilita pravidel Práce s mládeží v NZDM Ι Metodické nástroje Metodické nástroje pro práci s klienty na klubu Specifika sociální prevence rizikového chování v NZDM: * Plánovaná, strukturovaná SK s předem stanoveným cílem. Podobnost např. s programy primární prevence na školách - je třeba brát v úvahu odlišnosti. * Způsob plnění poslání NZDM * Téma by mělo vycházet z potřeb klientů, z jejich každodenního života (potřeba zjišťovat) * Jako důležité se ukazuje užší zacílení programu * Zábavná, „nenásilná“ forma, různorodé aktivity, co největší zapojování klientů, počítat s neúspěchem * Shrnutí nejdůležitějších bodů (např. formou nástěnky na klubu, letáčku, výstavky) * Zhodnocení úspěšnosti, reflexe s klienty i kolegy, archivování Zdroj: Kontaktní práce, antologie textů. (2007). Praha: Česká asociace streetwork, str. 267-272, Hořava, Herzog, Kotová * * Metodické nástroje pro práci s klienty na klubu * Práce s klienty pod vlivem * Charakteristika CS * Pravidlo pod vlivem – ano nebo ne? * Práce s agresí * Základní bezpečnostní pravidla * Zážitky z praxe * Práce s nereagováním * Charakteristika CS * Důležitost volnočasovek * Nabízení - nenásilná forma (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Práce s mládeží v NZDM Ι Metodické nástroje Metodické nástroje pro práci s klienty na klubu * Práce na FB * Internet à přirozené soc. prostředí klientů * Přiblížení se klientům * Klienti na bytech * Větší dostupnost služby * Větší informovanost o službě – změny, akce * Zapojení klientů – ankety atd. * In progress * Příklubový street * V letních měsících * Navázání + udržení kontaktu * Monitoring * Práce s mládeží v NZDM Ι Metodické nástroje Metodické nástroje pro práci s klienty na klubu * REP * 5denní výjezd * Režim dne * Velká spoluúčast klientů * Intenzivní forma * Tematické bloky * Preventivně-zážitkové aktivity * * Práce s mládeží v NZDM Ι Metodické nástroje Význam služby pro komunitu * * * * Práce s mládeží v NZDM Ι Význam služby pro komunitu * MČ – OSPOD, kurátoři * Další služby * Základní školy Zdroje: Kontaktní práce, antologie textů. (2007). Praha: Česká asociace streetwork, str. 267-272, Hořava, Herzog, Kotová Výroční zprávy ProximaSociale o.p.s. 2012-2014 Doporučené : Jdidoklubu.cz Streetwork.cz Film Čekárna na dospělost Kontaktní Práce (2007, 2010) Práce s mládeží v NZDM Ι Zdroje, doporučené Děkujeme za pozornost Podtitul prezentace Ι autor Proxima Sociale o.p.s. Rakovského 3138/2 143 00 Praha 4 – Modřany