Fenomén výchova Klasická definice: Výchova jako záměrné působení na vychovávaného, ve snaze ovlivnit jeho osobnostní rozvoj. Osobnostní rozvoj: Osobnost je pojem psychologický. Hlavní charakteristikou osobnosti je vnitřní integrovanou - konzistence jedince, jednota jeho prožívání a konání v interakci s prostředím: sociálním a přírodním. Osobnost jednotlivce má několik dimenzí, které se navzájem podmiňují: biologická, psychická, sociální a spirituální. Biologická dimenze: Jde o problematiku zdraví: optimální fungování organismu jedince v protikladu k nemoci. Zdraví na úrovni biologické je podmínkou pro optimální fungování jedince v dalších dimenzích. Psychická dimenze: Optimální fungování psychických funkcí a procesů( vnímání, myšlení, paměť, fantazie, emoce, volní procesy a motivace, temperament, učení ) Sociální dimenze: schopnost vytvářet optimální dlouhodobé vztahy. Spirituální dimenze: schopnost milovat, věřit a doufat jako člověk. Schopnost reflexe hodnot. Schopnost objevování smyslu jednání a existence. Schopnost mravního úsudku. ( Návštěva filmu Misie s třídou žáků praktické školy. Při východu z kina jeden žák poznamenal: „Takové filmy by se měly promítat v televizi, aby lidé byli k sobě lepší“.) Při výchově má každá dimenze svůj důležitý význam. Moderní pojetí výchovy Dle Jiřího Pelikána můžeme „výchovu v tomto smyslu lze vymezit jako proces záměrného a cílevědomého působení na vychovávaného, a to zejména cestou vytváření a ovlivňování podmínek pro rozvoj dětí a mladých lidí, projejich bytí se sebou samým, s druhý