Mgr. Zdenko Š Širka, ThD Teologická etika 2 12.04.2016, Jabok Struktura: 1. 1.Biblické a teologické východisko 2.Komerční sexuální zneužívaní děti 3.Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením (literatura používá také trochu zastaralý pojem „retardací“) Úvod }Sexuálni etika }Téma je důležitou součástí vztahů. Je předmětem trestněprávní úpravy, předmětem diskusi o sexuální výchově v pluralitní společnosti a právním statě. }Naleží k lidskoprávním úvahám. Křesťané a církve se k ní vyjadřují / rozdílné pohledy na to co je eticky přijatelné a nepřijatelné. } 1. Teologické a biblické východisko }Kniha Genesis - průběh a obsah stvoření, vč. sexuality }„Bůh viděl, že to je dobré. “ Jestli tvorba dobrá, tak vše dobré (zákaz znehodnocování). Hřích? } }„I řekl Hospodin Bůh: „Není dobré, aby člověk byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou.“ (Gen 2,18a) }Sociální význam (ne-numerické rozlišení) } 1. Teologické a biblické východisko }A Bůh jim požehnal a řekl jim: „Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe.“ (Gen 1,28b) }Biologický význam: tvorba nového člověka. } }Dva konstitutivní prvky člověka jako osoby: }- sebeuvědomění rozlišením sebe od živočišné tvorby (sexualita umístněna do agapé) }- sebeurčení výzvou k volbě správného jednání („nesesmilníš“, rozdíl mezi můžeš a smíš). } 1. Teologické a biblické východisko }Kladné ocenění sexuality : }A. }Postesknutí před tvorbou ženy } „Ale pro člověka se nenašla pomoc jemu rovná.“ (Gen 2,20b) }Rovnou ≠ podrobenou, diskriminovanou }LXX: muž jako boethos (ten, kdo přispěchá na pomoc kvůli úpěnlivému volání) / partnerka plašící samotu 1. Teologické a biblické východisko }B }Jméno „Eva“ – „Člověk svou ženu pojmenoval Eva (to je Živa) , protože se stala matkou všech živých. “ }Po pádu – vládne již smrt }Matka všech živých: smrt jako důsledek hříchu vs. překonávání smrti novým životem (podmíněným sexuální aktivitou −> nový život jako symbol odpuštění) } }C }Píseň Písní: ne-alegoricky je to výraz díky za dar sexuality. 1. Teologické a biblické východisko }D }V SZ proroci užívají manželství jako analogie ke vztahů mezi Hospodinem a jeho lidem. }„Hospodin se mi ukázal zdaleka: „Miloval jsem tě odvěkou láskou, proto jsem ti tak trpělivě prokazoval milosrdenství. Znovu tě zbuduji a budeš zbudována, panno izraelská. Znovu se ozdobíš bubínky a vyjdeš k tanci s těmi, kdo se smějí.“ Jer 31,3-4 } 1. Teologické a biblické východisko }Jak je to v NZ? }Odmítá starozákonní nařízení o kultovní čistotě. }Ježíš se k sexualitě nestaví dualisticko-manicheisticky / k ženám se chová s úctou a neomezuje se židovskými tradicemi. }ALE, v rané církvi záleželo na sebekontrole a disciplíně v sexuálním životě. Vystřídala tak starořímskou bezuzdnost. } „Což nevíte, že nespravedliví nebudou mít účast v Božím království? Nemylte se: Ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani nemravní, ani zvrácení“ (1Kor 6,9) } 1. Teologické a biblické východisko }Katalog cností a neřestí }Prostituce: souvislost s pohanskými kulty }„Muži, milujte své ženy, jako si Kristus zamiloval církev a sám se za ni obětoval, “ (Ef 5, 21) }Rada zachovat si panenství. } 1. Teologické a biblické východisko }Komplexnost fenoménu lidské sexuality: }Fenomén sexuality jako vyraz lásky zahrnuje všechny roviny, dimenze a funkce sexuality, tzn. ve zkratce řečeno: tělesně-biologickou, psychickou, meziosobní a sociální rovinu, dimenzi vztahu, rozkoše, reprodukce, funkce regulace vztahu, a psychické organizace. }Sexualita je tím zasazena do vztahů, mezi lidmi, vůbec do lidského života a jeho koncepce, a je vyňata z izolace. }Pohlavnost se tyká celého člověka, tzn. i celého dítěte a souvisí s jádrem jeho osobnosti. 1. Teologické a biblické východisko }Z faktorů, které určuji smysl lidské sexuality, lze počítat skutečnost a zkušenost, že lidská sexualita: „určuje celou existenci člověka, ovlivňuje jeho bytí muže a bytí ženy. }Zprostředkovává člověku existenciální zkušenosti: }• v sebepotvrzení a v potvrzení partnerem, přiznaní sociálních roli a podporou osobního rozvoje; }• v zážitku rozkoše; }• v lásce k partnerovi, v přijeti partnerem a v sexuálních výrazových formách lásky; }• v plozeni a výchově dítěte, v ovlivněni dítětem a skrze zkušenost byt otcem a matkou. 1. Teologické a biblické východisko }Hlediska, která jsou důležitá pro orientaci v oblasti sexuálního jednaní a chovaní, a to v kontextu celkového jednaní v průběhu života: }- princip lásky k sobě (vyjádřeni a uskutečněni vlastních oprávněných prav, zájmů, přáni a cílů), }- lásky k bližnímu (zohledněni oprávněných prav, zájmů, přáni a cílů partnera) }- a sociální zodpovědnosti (respektovaní sociálních aspektů lidské sexuality). }Jednoticim a utvařejicim principem tohoto celkoveho jednani je laska, resp. přikazani lasky (osoba neni objektem nebo nastrojem vlastniho ja). 1. Teologické a biblické východisko }Odkud tedy představa sexuality jako nutného zla? } }Více důvodů. }Eschatologická povaha křesťanství (ap. Pavel) }Vliv stoicizmu (nemá pochopení pro afekty) a manicheizmu (zamítavé stanovisko k hmotě a tělu). }Vliv Sv. Augustina. } 1. Teologické a biblické východisko }Princip nerozděleného daru. }Člověk obrazem podle podoby Tvůrce – ale jak? }Setkávají se osoby a ne odosobnělá těla – setkání osob v lidské sféře (muž + žena) je obrazem setkání v božské sféře (Otec+Syn+Duch Svatý). }Biblicke podani sexualitě jako daru od Boha, ktery střízlivě uznává, netabuizuje jej, nesakralizuje ani nezbožšťuje }Pojem daru. Žena jak dar a ne jako mzda či odměna. Darování a přijímání. 1. Teologické a biblické východisko }Biblické porozuměni ve zněni „Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem“ (Gen 2,24) znamená psychickou, duševní i duchovni celistvost včetně sexuality. }Podstatná funkce sexuality je obohacení člověka člověkem (a ne reprodukce). }Další funkce je: darující a obdarovaný je nejen dárce sebe sama, ale i dárce nového života. }Problém není darovat sebe sama, ale darovat v možnosti zároveň nový život. } 1. Teologické a biblické východisko }Obrácená podoba nerozděleného daru: }„ženě řekl: „Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout.“ (Gen 3,16) }Proč bude žena dychtit? Ne psychologicky a sociologicky. }Ale, touha po dítěti jako duchovná náprava a obnova věcí pomoci nového života, žena jako iniciátor. }Muž bude vládnut? Stav po pádu, zrcadlí patriarchální poměry v Orientu. 1. Teologické a biblické východisko }Stav po pádu: }Sexualita se stala překážkou – vznik žádostivosti – ztráta osoby a vznik těla – dar je ohrožen a přestává být darem. Vznik studu. }Náprava vztahu možná jenom vykoupením. }muž se chová jako vlastnik ženy: }„Když někdo svede pannu, která nebyla zasnoubena, a vyspi se s ni, vezme si ji za ženu a da za ni plné věno. Jestliže by se její otec rozhodně zdráhal mu ji dat, zaplati svůdce obnos ve výši věna panen“ (Ex 22,16) }Nezcizoložíš!“ (Ex 20,14); „Nebudeš dychtit po domě svého bližního. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního (...) vůbec po ničem, co patři tvemu bližnimu“(Ex 20,17) 2. Komerční sexuální zneužívaní děti }Commercial Sexual Exploitation of Children (1990) }Forma sexuálního zneužívání dětí / každé užiti dítěte k sexuálnímu učelu za finančni či jinou odměnu / zahrňuje prvek obchodu ako aj prvek zneužívání. }Tri formy: }- dětská prostituce }- dětská pornografie }- obchod s dětmi pro sexuální průmysl. } 2. Komerční sexuální zneužívaní děti }Úmluva o Pravech dítěte: Čl.34 }Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, se zavazují chránit dítě před všemi formami sexuálního vykořisťování a sexuálního zneužívání. K zabezpečení tohoto závazku státy zejména přijímají nezbytná vnitrostátní, dvoustranná a mnohostranná mezinárodní opatření k zabránění: }a) svádění nebo donucování dětí k jakékoli nezákonné sexuální činnosti; }b) využívání dětí k prostituci nebo k jiným nezákonným sexuálním praktikám za účelem finančního obohacování; }c) využívání dětí v pornografii a při výrobě pornografických materiálů za účelem finančního obohacování. 2. Komerční sexuální zneužívaní děti }Úmluva o Pravech dítěte: Čl.35 }Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, přijímají všechna nezbytná vnitrostátní, dvoustranná a mnohostranná opatření k zabránění únosů dětí, prodávání dětí a obchodování s nimi za jakýmkoli účelem a v jakékoli podobě. } } 2. Komerční sexuální zneužívaní děti }Opční protokol k Úmluvě o Pravech dítěte tykající se prodeje děti, dětské prostituce a dětské pornografie (2002): }- znepokojení nad pokračující praxí sexuální turistiky }- znepokojení nad rostoucí dostupnosti dětské pornografie na internetu. }Důvod: všechny praktiky sexuálního zneužívaní děti způsobuji dětem krátkodobé i dlouhodobé závažné následky, které se tykají všech rozměrů celostně chápané osobnosti } } 2. Komerční sexuální zneužívaní děti }Zajímavost: }výzkum Růžové linky 3. LF UK v Praze, který byl proveden v roce 2006 mezi 1200 studenty a studentkami posledních ročníků pražských gymnázii, poskytly tyto údaje: peníze za sex v životě přijalo 3,6 % devatenáctiletých dívek a 1,8 % chlapců; čtvrtina dívek a třetina chlapců si přitom dovede představit, že by složitou situaci případně řešila sexem za peníze. }Výzkumy: }- silná souvislost mezi sexuálním zneužitím v dětství a dalším zapojením do praktik komerčního sexu, }- sexualita dítěte jako prostředek k prospěchu. 2. Komerční sexuální zneužívaní děti }Lidská důstojnost v sexuální oblasti: }Trestný zákoník ČR (Hl. 3): }Trestné činy proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti se dotýká jen trestných činů, jimiž „byla ohrožena lidská důstojnost v sexuální oblasti“. }Proto poskytuje zvýšenou ochranu lidské důstojnosti v oblasti sexuálních vztahů. } } 2. Komerční sexuální zneužívaní děti }Deklarace sexuálních práv (Valencia,1997), vznikla jako následek porušování sexuálních práv: }1. práva na svobodu, která vylučuje všechny formy sexuálního donucováni či nátlaku, našili, vykořisťovaní a zneužívaní v jakoukoli dobu a v jakýchkoli životních situacích, přičemž je boj proti našili považován za sociální prioritu; }2. práva na autonomii, integritu a bezpečnost těla, které garantuje pocit radosti ze sveho těla a radost z těla bez nasili, zahrnuje kontrolu nad vlastnim tělem a potěšeni z vlastního těla bez mučeni, zohaveni a jakéhokoliv našili; }3. práva na sexuální rovnost, které se vztahuje na osvobozeni od všech druhů diskriminace; 2. Komerční sexuální zneužívaní děti }4. práva na sexuální zdraví, včetně diagnostiky, léčby a nezbytných znalosti HIVAIDS-STD; }5. práva na široké, objektivní a faktické informace o lidské sexualitě, která vytváří předpoklad pro správné rozhodovaní v oblasti sexuálního života; }6. práva na dostatečnou sexuální výchovu, která vytváří předpoklad pro naplněni kvality života, tyká se děti i dospělých a tohoto procesu by se měly zúčastnit všechny společenské instituce; }7. práva svobodně se stýkat, které zahrnuje možnost uzavřít manželství nebo je neuzavřít; 2. Komerční sexuální zneužívaní děti }8. práva svobodné a odpovědné volby s tím cílem, aby všechny děti byly chtěné a milované; }9. práva na soukromí a schopnost činit samostatná rozhodnuti o sexuálním životě v kontextu morálky jednotlivce a společnosti (sexualita je zde formulovaná jako proměnlivý a dynamicky rozměr člověka vytvářeny interakci mezi jednotlivcem a společnosti) s tím, že racionální a uspokojivé zkušenosti ze sexuality jsou požadavkem pro lidsky rozvoj (opačné zkušenosti jej narušuji). 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Sexualita: souhrn postojů, představ a vztahů k jiným lidem, který zahrnuje naše představy o muži, ženě, ale i o sobě samém. Součásti sexuality je naše sexuální chovaní, očekávaní, připadne úspěchy či neúspěchy. }Překážky a mýty při naplňovaní svých sexuálních práv: }- společenské představy (věčné děti, nezralí) }- mýty: osoby s mentálním postižením mají zvýšeny nebo naopak sníženy sexuální pud }- účinnou metodou pro utlumeni jejich sexuální aktivity je vhodna fyzicky naročna prace }- sexualita daného člověka je rovněž nějakým způsobem postižena }- součásti plnohodnotného intimního vztahu musí byt pohlavní styk 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Hlavní překážky: }-Nedostatek příležitosti k seznámeni, }-nedostatek soukromí, }-nesrozumitelnost informaci z oblasti sexuality, }-mala mira podpory ze strany okoli, }-ale předevšim celkova nedůvěra v jejich sexuální práva a nedůvěra v jejich schopnosti je vhodným způsobem naplňovat. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Úmluva o právech osob s postižením: }Čl. 23: právo osob s postižením prožívat svou sexualitou či právo založit rodinu. } }Nutnost zakomponovat dvě roviny: }- interní pohled: obsahuje znalosti o konkretni osobě s mentalnim postiženim, ktere je možne ziskat pouze na zakladě osobniho poznani }- externí pohled: v sobě zahrnuje teoretickou rovinu znalosti o diagnóze mentální retardace. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Lehká mentální retardace: osoby s lehkou mentální retardaci mohou uvažovat v tom nejlepším případě na úrovni děti středního školního věku. Objevuji se u nich problémy s abstraktním myšlením, mají jednodušší jazykový projev, myšleni a řeč jsou velmi konkretni. Tyto osoby obvykle dosahnou samostatnosti v peči o vlastni osobu, ale i v praktických dovednostech svého života souvisejících především s péči o domácnost. }Příklad. }Interně: U každe osoby s mentalni retardaci se diagnoza projevuje odlišnym způsobem, každá osoba potřebuje podporu v jine oblasti a v jine míre. Našim úkolem je tuto oblast identifikovat. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Podpora sebeurčení: }mravní autonomie člověka, tj. příležitost vlastními úkony utvářet svůj život na základě svých preferenci a schopnosti rozhodovat se. }Sebeurčeni potvrzuje hodnotu člověka byt nezávislým aktérem vlastního života }Sebeurčeni je do jisté míry závisle na příležitostech, které jsou definovaný podmínkami daného prostředí. }ALE jejich závislost na okolí je vystavuje riziku / nedostatkem srozumitelných informaci. }Výsledek: Osoby s mentálním postižením mají výrazně menši prostor k uplatňovaní svého práva na sebeurčeni než většinová společnost. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Uměle snižovaní každodenního rizika nést následky svých rozhodnuti upírá osobám s mentálním postižením jeden z nejdůležitějších zdrojů učeni. Ve snaze chránit je, tak bráníme přirozenému rozvoji osobnosti. }Právo na sebeurčeni významným způsobem narušuje institut náhradního rozhodovaní, ktery je v České republice v oblasti peče o osoby s mentalnim postiženim hojně nadužíván. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Empowerment a jeho principy (Úmluva osob s postižením): }Mít moc rozhodovat }Mít přistup k informacím a zdrojům }Mít na výběr z vice možnosti, které nejsou omezeny pouze na odpověď „ano/ne, buď/anebo“ }Asertivita }Pocit, že mam svou hodnotu }Myslet kriticky }Naučit se vyjádřit svůj vztek }Necitit se sam, ale jako součast společnosti }Pochopit, že lide mají svá pravá }Mít možnost ovlivňovat svůj život a život společnosti }Učit se dovednostem, které považuji za důležité }Uvědomovat si, že růst a vývoj osobnosti je nekončicí proces. } 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Informovaný souhlas se sexuální aktivitou: }- ideální stav vědomého souhlasu }- člověk poučeny o pohlavně přenosných chorobách a možnosti jejich přenosu, o způsobu ochrany, o možnosti neplánovaného početí, o nutnosti a způsobech dodržovaní hygieny apod. }- souhlas dává osoba, která chce byt sexuálně aktivní a souhlasí tak s případnými riziky, která může sexuální aktivita přinášet }- Souhlas musí byt oboustranný, aby se zamezilo případnému sexuálnímu zneužívaní. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Klient musí mít k vyjádřeni informovaného souhlasu tyto předpoklady: }– musí mit zakladni sexualni znalost; }– musí rozumět důsledkům sexuální aktivity; }– musí mít základní schopnosti, jak se ubránit a zajistit si bezpečí. } }Podmínka: nutnost zapojit interní pohled do posuzování, vč. jeho osobní historii. } 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Osoby s mentalnim postiženim stejně jako ostatni lide maji pravo na vzdělani v oblasti sexuality. Jak edukovat? }Běžné informační zdroje jsou hůře využitelné (ba i škodlivé). }Sexuální výchova může pomoci eliminovat nevhodné sexuální chovaní daných osob na veřejnosti, které vzniká důsledkem neinformovanosti. }Měla by směřovat k tomu, aby si klient kromě informaci odnášel i nějaký soubor dovednosti a návyků. }neměla by zůstávat pouze u anatomických znalosti, ale měla by podporovat partnerské vztahy, vest k respektovani ostatnich osob, ale i sebe sama, }nechávat velký prostor pro otázky. Doporučuje se provádět osvětu v menši skupině s nabídkou individuálních schůzek. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }pouhá teorie je nedostatečná, jelikož tito lide nedokáži přenést zkušenost na typovou situaci, klade to větší požadavek na konkretizaci a názornost. }Součásti edukace by měl byt nácvik sociálních dovednosti. Dále, představy klientů bez sexuální výchovy a přirozeného kontaktu s opačným pohlavim, jsou nerealne. Klienti se často potykaji s problemy při komunikaci a při snaze obhájit své zájmy před ostatními lidmi. } }Příklad. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením }Podpora osob s mentalnim postiženim v oblasti sexuality a partnerských vztahů, která zohledňuje lidskou důstojnost, je možná skrze empowerment přistup, který těmto osobám přiznává morálně právní status osoby. }Zaměřuje se na rozvoj dílčích schopnosti a dovednosti osob s mentálním postižením, čímž podporuje jejich nezávislost, pozitivně utváří jejich sebepojetí, a to v důsledku podporuje rozvoj zdravých mezilidských vztahů. }Základem podpory je však absolutní přijeti a víra ve schopnosti dane osoby byt aktivním strůjcem svého života. } } }Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz }