Reflexe a otázky k filmu Zuzana Svobodová Spolek mrtvých básníků •Nástup se standardami za doprovodu hry na dudy: tradice, čest, disciplína, odvaha •Předání zapálené svíce: „světlo vědění“ •Celé se děje v roce 1959 („před sto lety, v roce 1859…), připomenuty úspěchy, probuzena hrdost na školu (nejlepší v USA) •Setkání chlapců na pokoji, 4 „vzdorozásady“ – vlastní principy Spolek mrtvých básníků •otec zasahuje do mimoškolních aktivit syna •vysoké nároky všech učitelů •pravidelně se učit je pro studenty návyk •nestandartní přístup nového učitele literatury Spolek mrtvých básníků •„Z toho nás chce zkoušet? – Tys to nepochopil? – A co? Co?“ •„Teď, pánové, se začneme učit sami. … Studium literatury je odlišné od studia managementu či medicíny.“ •„Básně nečteme kvůli kráse, ale pro život. Některé věci jsou důležité, ale život je větší, bohatší. …Nádherná báseň nekončí, a TY SMÍŠ připojit verš.“ •Kritika latináře: „Až zjistí, že nejsou Shakespearové a Mozartové, začnou Vás nenávidět.“ •„Chci samostatně myslící bytosti.“ Spolek mrtvých básníků •vůle bojovat, hledat a jít – vůle básníků •na vše pohlížet novým způsobem – jakmile si myslíme, že něco známe, musíme se na to podívat jinak •většina lidí žije v tichém zoufalství, - to nesmíte připustit, - vzepřete se, napište vlastní báseň. A budete ji předčítat. Vím, že Vás přednes děsí. •Hlavně nepište všedním způsobem. Spolek mrtvých básníků •Do řvací pozice. Barbarský řev. Zavřete oči a zapněte představivost. Tvoření básně. „Pamatujte si to.“ Óda na radost. •Silné emoce. •Najděte si svůj vlastní styl tváří v tvář ostatním. •Ředitel: „Takhle staří chlapci jsou příliš senzitivní. …Učební osnovy jsou dané.“ • • Spolek mrtvých básníků •Někdy je čas odvahy, někdy obezřetnosti – moudrý muž to rozliší. Přemýšlejte mozkem. •Otec: „Obětoval jsem všechno, abys mohl studovat a ty to teď nezničíš.“ •Učitel na otázku, proč žije odloučeně od své milé: „Miluji učení, nechci být kdekoliv. … Nejsi otrok, neděláš nějaký vrtoch, dokážeš mu to. Musíš s otcem promluvit.“ – Nejde to jinak? – Ne, nejde. •Lež? • Spolek mrtvých básníků •Divadelní představení, otec přítomen, odveze syna domů, tam oznámí přepsání na vojenskou školu. •Neil: Byl jsem dobrý. Sebevražda. •Mr. Keating ve třídě. Ze slov, která se četla při zahájení setkání Spolku: „…až budu umírat, nechci poznat, že jsem nežil“. •Vyšetřování ve škole. Argumentace zásadami. Odlišnost názorů ve třídě. Spolek mrtvých básníků •Přinucení k podpisu obžaloby Keatinga a uvalení veškeré viny na něj. •Rozloučení s Kapitánem. Tradice, čest, disciplína, odvaha. •Stejný doprovod hry na dudy jako na začátku filmu. •Učitel děkuje žákům. • • • Otázky k promyšlení •Byl Mr. Keating dobrý učitel? Proč ano, proč ne? •Jaké metody používal? Byly vhodné? •Byly reakce žáků autentické? •Kdo byl nejvíce kladnou postavou filmu? •Kdo byl nejvíce zápornou postavou filmu? •Kdo Vám byl sympatický? •Kdo Vám byl nesympatický? •Jaké hodnoty byly ve filmu ukázány? •