Pán. a ve viem nim pomáhá jako Člověk pravé tak jako Bůh. Hříchy Vc vicm ^*^^m^hfcí,ti „is poznenáhlu učí jako člověk. A pochopilclnč je člověk Bohu odpouští jaw oun, ___vtechno ostatní Bůh stvořil svým mocným slovem. dlnvM. nul* m,]ov*fl Nebol jakpak by * vicm J***™ hfcíltj poznenáhlu učí jako člověk. A pochopitelně je člověk Bohu odpouští J"^""' ^.^nim. Všechno ostatní Bůh stvořil svým mocným slovem, Člověka • "CM ^tn^u vlastni rukou a vdechl mu částečku své vlastni bytosti. Bohem je tedy člověk zformovat " nulován ten, k němuž bylo sesláno jednorozené Slovo z lůna •v»i* r.fhol > ř;) " a vy ve mně . , .. .., - ■ ................. —Jovo z lůna m,]ov*fl Něh* » pin- ^ v^iovní zná se k tomu a fiká: „Já v nich a vy ve JLjúlSS^' J**™1 lb>' P°'znal ",v** 46 jS' V nWC P°Slal' ' 2C JS1JC tnilova'- Jakožs Lc*J-(J« [^r^ndnjsky: De magistro 1,7. Přel. Z. Kučera. /«w lhoucí Šalamoun praví v knize Žalmů: ..Nebude-Ii Hospodin stavětí domu, nadarmo usilují ti, kteříž 'tavíii iei Nebude-li Hospodin ostřihali místa, nadarmo bdí strážný" (Z 127,1-Kral.). Tím nás Šalamoun nechce odrazovat od staveni domů nebo nás přesvědčovat, abychom nedávali pozor na zabezpečení sídla naší duse, mbrž jen zdůraznit, že všechno, co je postavené bez Boha a co jím není (tfctoio je slaveno zbyteční a zabezpečeno bezvýsledné. Protože lidské vůle k dosaženi cíle a břh těch, kteří obrazně vyjádřeno - jsou závodníky, není dostačující, aby uchvátili cenu za vílézství vyššího povoláni Božího v Ježíši Kristu - neboť jenom za přiipřní Božího t\1o věci dojdou naplnění - proto jc po právu řečeno: „A lak tedy není na tom, Ldoí chce, ani na tom, kdož běží, ale na Bohu, který se smilovává" (R 9,16-Kral.). Naše dokonalost se nedosáhne bez našeho nějakého přispění, avšak Bůh přitom činí nejvíce. Neskonale více je to, co dělá Bůh, než to, co děláme my. Dojde totiž na tato slova: „Bůh zajisté jest, kterýž působí ve vás i chtění i skutečné činění" (Filip. 6,13). Tu někteří říkají: Jestliže je chtěni od Boha i činění od Boha, tuje také od Boha rozhodnutí, jestliže chceme zlé a činíme zlé; jestliže vsak toto platí, pak nejsme svobodni. A dále: Jestliže chceme lepší a činíme ještč výtecněj-Si - s chtění a činěni jest od Boha -, pak to nejsme my, kdož činili lepší; je to jen zdánlivé, že jsme to učinili, avšak Bůh lo způsobil, a tak v tom nejsme svobodni. Na lo jest třeba odpovědět, že apoštol na tom místě neříká: chtění zlého jest od Boha nebo chtění dobrého jesl od Boha, a podobně působeni lepšího nebo horšího, nýbrž obecné chtění a obecné čmínj. Neboť tak jako máme od Boha, že jsme živé bytosti a jsme lidé, pak máme i to od Boha, že obecní chceme - jestliže to tak smím vyjádřil - a obecně se v nás v duchu něco jxihne. Od Boha máme, žc jsme živoucí, že se v nás něco v duchu pohne, abychom například těmito určitými údy - rukama nebo nohama - hýbali, a přeci by nebylo po pravde řečeno, žc máme od Boha toto určité jednání: bit, zabíjet, krást cizí, nýbrž od Boha jsme obdrželi obecnou schopnost, aby se v nás v duchu něco pohnulo, my však užíváme tuto schopnost pohnuti buď k dobrému, nebo ke zlému. A tak máme i činěni, jež z nás vytváří živé bytosti, od Boha a máme i chtční od Stvořitele, my však používáme chtěni smírem k lepšímu, nebo k protikladnému. Origencs; Dc pnncipiis 3,1,19. Přel, Z. Kučera. Človík u má plni odevzdat Bohu Jestliže apoštol říká: Jídali hrnčíř nemá moci nad hlinou, aby z jednostejného truple udělal jednu nádobu ke cti, a jinou k potupí" (Řím 9,21), tu sí nemysli, že Pavel toto řekl, uby prokazoval, že človík nemá svobodnou vůli, jež je mu dána stvořením. Nikoli, tím chtčl jasné vyjádřit, žc Bůh jeve svém nakládání svobodný, a proto může být rozličné. Zde tedy nechce nic jiného dosáhnout, íw-ÍTUľ!íľ! pfesvřdčit-že « musí plné odevzdat Bohu a vůbec se nesmí tázat po důvodech aoziím nakládaní. Neboť - tak jako hrnčíř - chce říci - formuje ze stejné hmoty, co sám chce, aniž 2iľľhľ , odporaJva1, tak x toké ncPteÍ a ndá'ncJ s» Wavu, když vidíš, jak Bůh lidi, kteří jsou Lo hiíľ p,!mene'Jedny "«