Praktická filosofie a etika
Zuzana Svobodová


•
•Co
•Vás motivuje
•studovat?

Jaké hodnoty
se projevují
v této Vaší motivaci?

Co je to …
(spokojenost, život, láska, statečnost, …)
důstojnost
ctnost
hodnota?

PRUDKÝ,Libor. Předávání rodinných hodnot v českých rodinách na základě empirických výzkumů.
Holmerová, I. Péče jako lidská a sociální hodnota. In Rodinná politika jako nástroj, který umožnuje
a podporuje mezigenerační solidaritu [online]. Praha : Česko-německý fond budoucnosti, 2009.
Available at: http://www.rodiny.cz/f/file/sbornik_senat_09.pdf . [cit. 2014-02-12].
srov. Jaké hodnoty jsou pro vás důležité? [online]. 2002. CVVM. Dostupné z:
http://www.cvvm.cas.cz/index.php?disp=zpravy&lang=0&r=1&s=&offset=&shw=100799 [cit. 2014-02-12].

Hodnoty
•
•Kdy
•Jak jsou?
•Kde
•Existují ?
•
•Jak se uskutečňují?

Ontologie,
nauka o bytí,
je (od Aristotela)
první filosofií.

Ale někteří ukazují
 (podle Emmanuela Lévinase a „etického obratu“ v západní filosofii), že
první filosofie
je
etika
Proč?
C:\Users\ZS\Pictures\51GKM0YRMXL.jpg

Odpovědnost předchází bytí.
„Morálka řídí dílo pravdy.“
(Totalita a nekonečno, 280)
„Pravda jako úcta k tomu, co je,
je smysl metafyzické pravdy.“ (279)

Filosofie
FILOSOFIa z řeckého milovat moudrost či moudrost lásky
FILEIN (milovat) + SOFIA (moudrost) → filosofové: milovníci moudrosti
nejvšeobecnější (nikoli speciální) studium základních problémů –
(svobodná) umění (lat.: artes liberales)
File:Statue of Liberty, NY.jpg
http://static1.wikia.nocookie.net/__cb20120519150212/olympians/images/2/24/Minerva_onyx_Louvre_Ma22
25.jpg

Jak se objevuje filosofie?
•reflexe, myšlení ?
•stud !
•úzkost !
•otřesení (z jistot) ?
•
•„METANOIETE!“ (META-NOÉSIS)
•

Metody filosofie
•METHODOS
•EPIMELEIA PERI TÉS PSYCHÉS (Cicero: cultura animi)
•logos → dia-logos
•
•tázání
•myšlení, zvažování, výklad
•péče o duši
•
•Metody vědy? Popis (měření, vážení, poměřování, rozlehlost…), analýza, syntéza, srovnání…

File:Hermes Musei Capitolini MC60.jpg

Hermés. (vpravo:) Eros, Hermés a možná Afrodité.

Fakta neexistují, pouze interpretace
•Proti takovému pozitivismu, který se zastaví před fenomény a tvrdí „existují pouze fakta“, já mohu
říci: Ne, jsou to právě fakta, která neexistují, pouze interpretace…
•(Friedrich Nietzsche)

Nietzsche. Poznámky, (1886 –1887). InThe Portable Nietzsche (1954), p. 458.

Der jugendliche Gott lässt sich durch die auf das Haupt aufgesetzten Flügel als Hermes
identifizieren. Das Gesicht des "Götterboten" wird durch...
Hermés, Efezské muzeum ve Vídni

http://www.khm.at/besuchen/sammlungen/ephesos-museum/ausgesuchte-meisterwerke/

Promýšlení rozdílů
•mythos kai logos
•techné kai fysis
•theoria kai praxis
•epistémé kai fronésis
•

ř. mythos – slovo, vyprávění, příběh
ř. logos – slovo, rozum, smysl, argumentace
ř. techné – umění, řemeslo (technologie)
ř. fysis – přírodní, přirozené
ř. theoria – procesí, podívaná, náhled, teorie
ř. praxis – čin, skutek, práce, uskutečnění
ř. epistémé – věda, poznání, porozumění
ř. fronésis – (praktická) moudrost

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/David_-_The_Death_of_Socrates.jpg

Jacques-Louis David (1787) - The Death of Socrates
http://www.metmuseum.org/Collections/search-the-collections/110000543
Nietzsche. Zrození tragédie z ducha hudby (1873), Nemůžeme si pomoci, ale vidíme Sokrata jako
mezník lidských dějin…

Athénská škola (Rafael 1510/11)
File:Raffael 058.jpg
Antisthenés
Epikúros
Diogenés
Pythagoras
Hérakleitos
Parmenidés
Plótinos
Platon
Aristoteles

Athénská škola (Rafael 1510/11): Rafaelova freska in Musei Vaticani. Uprostřed Platon (vlevo) a
Aristotelés (vpravo): Aristotelés ukazuje k zemi – symbolizuje jeho důvěru v poznání skrze
zkušenost, pozorování, nese Etiku Nikomachovu, zatímco Platon ukazuje k nebi – odkazuje k jeho
nauce o idejích, nese Timaios.

Aristotelés (vlevo) - Platon



Platón (428/7-348/7 př. Kr.)
Platón - Mýtus o jeskyni (Ústava VII)
01


Podle Aristotela


Epikúros (341-270 př. Kr.)
z dopisu Menoikeovi
•„Ani kdo je mlád, ať neváhá oddávat se filosofii, ani je-li kdo stár, ať neochabuje v jejím
pěstování; neboť nikdo není ani nezralý, ani přezrálý k tomu aby pečoval o zdraví své duše. Říká-li
někdo, že pro něho ještě nepřišel čas k filosofování, nebo že už pominul, podobá se tomu, kdo říká,
že pro něho ještě není čas na blaženost, nebo už není. Proto má pěstovat filosofii mladý i starý,
první, aby stárna zůstával mlád dobrými skutky v příjemných vzpomínkách na minulost, druhý, aby
zároveň mlád i stár pro nebojácnost před budoucností. Je tedy třeba pečovat o to, co působí
blaženost, neboť máme-li ji, máme všechno, a nemáme-li ji, děláme všechno, abychom ji měli…“

K etymologii etiky
•ETHÍDZÓ: navykám, učím, navádím, zvykám (si)
•TO ETHOS: zvyk, obyčej, mrav
•ETHÓ: svojím, dle svého zvyku, obyčejně
•TO ETHISMA: navyknutí, navedení, zvyk
•TO ETHNOS: svojeť, svojina; množství sobě navzájem zvyklé; tovaryšstvo, spolek, sbor, zástup
druhů; rod, národ; lid; stav; hejno; stádo; roj (včel)
•TO ÉTHOS: svá, vlastní, obvyklá místa (pastvy, bydliště), sídla, vlast, zvyk-lost, obyčej; mrav,
povaha, myšlení, smýšlení; podle Aristotela vzor mravního jednání
•

K pojmosloví v etice:
Etika kriticky zkoumá legitimitu nároků na morální platnost, chce metodicky a systematicky
zprostředkovat vhled do smyslu morálního jednání; nabízí kritéria, podle nichž se může závazně
stanovit, který cíl je potřeba uznat jako dobrý (x nestanovuje, který konkrétní cíl je morálně
dobrý a hodný úsilí pro každého) – ukazuje, jak lze dojít k posouzení jednání jako dobrého; zabývá
se morálními přesvědčeními (morálkami) a usiluje ukazovat cesty, na nichž se člověk může sám
uskutečňovat ve svém lidství (chce přivádět k mravní kompetenci, umožňovat a podporovat ji); ve
vlastním smyslu eticky jednal ten, kdo předávaná pravidla chování a hodnotová měřítka nedodržoval
mechanicky a rutinně, ale kdo si zvykl (zdatnost, ctnost) konat požadované dobro na základě
nahlédnutí a úvahy; vědecká disciplína nebo reflexe morálního jednání (společenského: „morálka“ i
individuálního: „mravnost“) a usuzování v perspektivě toho, co je správné a dobré (tj. z hlediska
morální kvality, která je označována jako moralita). Etická reflexe usiluje o dosažení odůvodněných
výstupů, které je možné prokázat za subjektivně platné i za intersubjektivně závazné.
předmět etiky: morální jednání a usuzování, hodnocení, zvažování
morální jednání: jednání, která uplatňují nárok na morální kvalitu (je to morální? – je to mravně
dobré?)
mrav – mravní, mravné – co se líbí, zvyk, tradice, postoj, konvence
morálka – morální: celek příkazů, zákazů, postojových vzorců, zvyklostí, tradic, mravů, konvencí
společnosti – je dějinná (proměnná), existují skupinové, diferencované morálky;
étos: celek morálního chování a jednání lidí ve společnosti, zahrnuje obyčeje, mravy, tradice,
zvyklosti, přesvědčení v oblasti toho, co je či není morální či mravné; étos skupiny, povolání
(etický kodex zaměstnanců, firem), profese (advokátů, sociálních pracovníků, novinářů, lékařů, …);
projekt Světový étos.
moralita – princip všech morálek, který legitimuje morálku jako morální morálku; základní kvalita
lidského jednání, tj. jednání svobodného a na základě vlastního úsudku (dobro – zlo, svoboda –
determinace, morálka, štěstí)
mravnost – aplikovaná moralita; mravní jednání – reflektované, zamýšlené a svobodně zvolené
jednání;
pozor: „to etos“: řecky znamená „rok, rok co rok, rok po roku“ – pozor tedy na výslovnost „e/éthos“
s „h“; případně na prodloužené „é“ (étos politické strany);

Etika jako praktická filosofie
•Praktická filosofie (etika) se obrací v člověku k tomu, co je tvořivé, v každém novém případu má
nově zkoumat, co se zde a nyní má stát.
•Etika je praktická tím, že přivádí člověka k vlastnímu svobodnému utváření života.
•Historicky se teprve u etického zájmu odděluje mýtus a filosofie.

Etika jako součást nauky politické
•Aristotelés pokládal etiku za součást nauky politické. Pro Aristotela byl člověk přímo definován
určeností svého života pro život v obci (pak samozřejmě i etika byla záležitostí obce). Přičemž
obec předchází jednotlivce, tak jako celek předchází část. (1) • Také podle Etiky Nikomachovy je
člověk určen pro život v obci. (2)
•

(1) Aristotelés. Politika. 1278 b 19: “est in anthrópos zóon politikon”
Srov. Aristotelés. Politika. 1253a 2. 9: “ho anthrópos fysei politikon zóon”, “politikon ho
anthrópos zóon”.
Aristotelés. Politika 1253 a 19.
(2) Aristotelés. Etika Nikomachova. 1097b 11: “fysei politikon ho anthrópos”. Na tomto místě Seneca
překládá řecký termín „politikon“ latinským výrazem „sociale“, tedy pak by byl člověk přirozenosti
společenské, avšak Aristoteles má na mysli spíše určení pro život v obci ve smyslu účelu. Srov.
Poznámky A. Kříže in Aristoteles Etika Nikomachova. S. 253.

Das Porträt des Philosophen Aristoteles entspricht nicht dem standardisierten Porträt des
"typischen Philosophen" mit langem Bart, wie er sonst...
Aristotelés, Uměleckohistorické muzeum ve Vídni

http://www.khm.at/besuchen/sammlungen/antikensammlung/ausgesuchte-meisterwerke/