Praktická filosofie a etika Zuzana Svobodová • •Co •Vás motivuje •studovat? Jaké hodnoty se projevují v této Vaší motivaci? Co je to … (spokojenost, život, láska, statečnost, …) důstojnost ctnost hodnota? PRUDKÝ,Libor. Předávání rodinných hodnot v českých rodinách na základě empirických výzkumů. Holmerová, I. Péče jako lidská a sociální hodnota. In Rodinná politika jako nástroj, který umožnuje a podporuje mezigenerační solidaritu [online]. Praha : Česko-německý fond budoucnosti, 2009. Available at: http://www.rodiny.cz/f/file/sbornik_senat_09.pdf . [cit. 2014-02-12]. srov. Jaké hodnoty jsou pro vás důležité? [online]. 2002. CVVM. Dostupné z: http://www.cvvm.cas.cz/index.php?disp=zpravy&lang=0&r=1&s=&offset=&shw=100799 [cit. 2014-02-12]. Hodnoty • •Kdy •Jak jsou? •Kde •Existují ? • •Jak se uskutečňují? Ontologie, nauka o bytí, je (od Aristotela) první filosofií. Ale někteří ukazují (podle Emmanuela Lévinase a „etického obratu“ v západní filosofii), že první filosofie je etika Proč? C:\Users\ZS\Pictures\51GKM0YRMXL.jpg Odpovědnost předchází bytí. „Morálka řídí dílo pravdy.“ (Totalita a nekonečno, 280) „Pravda jako úcta k tomu, co je, je smysl metafyzické pravdy.“ (279) Filosofie FILOSOFIa z řeckého milovat moudrost či moudrost lásky FILEIN (milovat) + SOFIA (moudrost) → filosofové: milovníci moudrosti nejvšeobecnější (nikoli speciální) studium základních problémů – (svobodná) umění (lat.: artes liberales) File:Statue of Liberty, NY.jpg http://static1.wikia.nocookie.net/__cb20120519150212/olympians/images/2/24/Minerva_onyx_Louvre_Ma22 25.jpg Jak se objevuje filosofie? •reflexe, myšlení ? •stud ! •úzkost ! •otřesení (z jistot) ? • •„METANOIETE!“ (META-NOÉSIS) • Metody filosofie •METHODOS •EPIMELEIA PERI TÉS PSYCHÉS (Cicero: cultura animi) •logos → dia-logos • •tázání •myšlení, zvažování, výklad •péče o duši • •Metody vědy? Popis (měření, vážení, poměřování, rozlehlost…), analýza, syntéza, srovnání… File:Hermes Musei Capitolini MC60.jpg Hermés. (vpravo:) Eros, Hermés a možná Afrodité. Fakta neexistují, pouze interpretace •Proti takovému pozitivismu, který se zastaví před fenomény a tvrdí „existují pouze fakta“, já mohu říci: Ne, jsou to právě fakta, která neexistují, pouze interpretace… •(Friedrich Nietzsche) Nietzsche. Poznámky, (1886 –1887). InThe Portable Nietzsche (1954), p. 458. Der jugendliche Gott lässt sich durch die auf das Haupt aufgesetzten Flügel als Hermes identifizieren. Das Gesicht des "Götterboten" wird durch... Hermés, Efezské muzeum ve Vídni http://www.khm.at/besuchen/sammlungen/ephesos-museum/ausgesuchte-meisterwerke/ Promýšlení rozdílů •mythos kai logos •techné kai fysis •theoria kai praxis •epistémé kai fronésis • ř. mythos – slovo, vyprávění, příběh ř. logos – slovo, rozum, smysl, argumentace ř. techné – umění, řemeslo (technologie) ř. fysis – přírodní, přirozené ř. theoria – procesí, podívaná, náhled, teorie ř. praxis – čin, skutek, práce, uskutečnění ř. epistémé – věda, poznání, porozumění ř. fronésis – (praktická) moudrost https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/David_-_The_Death_of_Socrates.jpg Jacques-Louis David (1787) - The Death of Socrates http://www.metmuseum.org/Collections/search-the-collections/110000543 Nietzsche. Zrození tragédie z ducha hudby (1873), Nemůžeme si pomoci, ale vidíme Sokrata jako mezník lidských dějin… Athénská škola (Rafael 1510/11) File:Raffael 058.jpg Antisthenés Epikúros Diogenés Pythagoras Hérakleitos Parmenidés Plótinos Platon Aristoteles Athénská škola (Rafael 1510/11): Rafaelova freska in Musei Vaticani. Uprostřed Platon (vlevo) a Aristotelés (vpravo): Aristotelés ukazuje k zemi – symbolizuje jeho důvěru v poznání skrze zkušenost, pozorování, nese Etiku Nikomachovu, zatímco Platon ukazuje k nebi – odkazuje k jeho nauce o idejích, nese Timaios. Aristotelés (vlevo) - Platon Platón (428/7-348/7 př. Kr.) Platón - Mýtus o jeskyni (Ústava VII) 01 Podle Aristotela Epikúros (341-270 př. Kr.) z dopisu Menoikeovi •„Ani kdo je mlád, ať neváhá oddávat se filosofii, ani je-li kdo stár, ať neochabuje v jejím pěstování; neboť nikdo není ani nezralý, ani přezrálý k tomu aby pečoval o zdraví své duše. Říká-li někdo, že pro něho ještě nepřišel čas k filosofování, nebo že už pominul, podobá se tomu, kdo říká, že pro něho ještě není čas na blaženost, nebo už není. Proto má pěstovat filosofii mladý i starý, první, aby stárna zůstával mlád dobrými skutky v příjemných vzpomínkách na minulost, druhý, aby zároveň mlád i stár pro nebojácnost před budoucností. Je tedy třeba pečovat o to, co působí blaženost, neboť máme-li ji, máme všechno, a nemáme-li ji, děláme všechno, abychom ji měli…“ K etymologii etiky •ETHÍDZÓ: navykám, učím, navádím, zvykám (si) •TO ETHOS: zvyk, obyčej, mrav •ETHÓ: svojím, dle svého zvyku, obyčejně •TO ETHISMA: navyknutí, navedení, zvyk •TO ETHNOS: svojeť, svojina; množství sobě navzájem zvyklé; tovaryšstvo, spolek, sbor, zástup druhů; rod, národ; lid; stav; hejno; stádo; roj (včel) •TO ÉTHOS: svá, vlastní, obvyklá místa (pastvy, bydliště), sídla, vlast, zvyk-lost, obyčej; mrav, povaha, myšlení, smýšlení; podle Aristotela vzor mravního jednání • K pojmosloví v etice: Etika kriticky zkoumá legitimitu nároků na morální platnost, chce metodicky a systematicky zprostředkovat vhled do smyslu morálního jednání; nabízí kritéria, podle nichž se může závazně stanovit, který cíl je potřeba uznat jako dobrý (x nestanovuje, který konkrétní cíl je morálně dobrý a hodný úsilí pro každého) – ukazuje, jak lze dojít k posouzení jednání jako dobrého; zabývá se morálními přesvědčeními (morálkami) a usiluje ukazovat cesty, na nichž se člověk může sám uskutečňovat ve svém lidství (chce přivádět k mravní kompetenci, umožňovat a podporovat ji); ve vlastním smyslu eticky jednal ten, kdo předávaná pravidla chování a hodnotová měřítka nedodržoval mechanicky a rutinně, ale kdo si zvykl (zdatnost, ctnost) konat požadované dobro na základě nahlédnutí a úvahy; vědecká disciplína nebo reflexe morálního jednání (společenského: „morálka“ i individuálního: „mravnost“) a usuzování v perspektivě toho, co je správné a dobré (tj. z hlediska morální kvality, která je označována jako moralita). Etická reflexe usiluje o dosažení odůvodněných výstupů, které je možné prokázat za subjektivně platné i za intersubjektivně závazné. předmět etiky: morální jednání a usuzování, hodnocení, zvažování morální jednání: jednání, která uplatňují nárok na morální kvalitu (je to morální? – je to mravně dobré?) mrav – mravní, mravné – co se líbí, zvyk, tradice, postoj, konvence morálka – morální: celek příkazů, zákazů, postojových vzorců, zvyklostí, tradic, mravů, konvencí společnosti – je dějinná (proměnná), existují skupinové, diferencované morálky; étos: celek morálního chování a jednání lidí ve společnosti, zahrnuje obyčeje, mravy, tradice, zvyklosti, přesvědčení v oblasti toho, co je či není morální či mravné; étos skupiny, povolání (etický kodex zaměstnanců, firem), profese (advokátů, sociálních pracovníků, novinářů, lékařů, …); projekt Světový étos. moralita – princip všech morálek, který legitimuje morálku jako morální morálku; základní kvalita lidského jednání, tj. jednání svobodného a na základě vlastního úsudku (dobro – zlo, svoboda – determinace, morálka, štěstí) mravnost – aplikovaná moralita; mravní jednání – reflektované, zamýšlené a svobodně zvolené jednání; pozor: „to etos“: řecky znamená „rok, rok co rok, rok po roku“ – pozor tedy na výslovnost „e/éthos“ s „h“; případně na prodloužené „é“ (étos politické strany); Etika jako praktická filosofie •Praktická filosofie (etika) se obrací v člověku k tomu, co je tvořivé, v každém novém případu má nově zkoumat, co se zde a nyní má stát. •Etika je praktická tím, že přivádí člověka k vlastnímu svobodnému utváření života. •Historicky se teprve u etického zájmu odděluje mýtus a filosofie. Etika jako součást nauky politické •Aristotelés pokládal etiku za součást nauky politické. Pro Aristotela byl člověk přímo definován určeností svého života pro život v obci (pak samozřejmě i etika byla záležitostí obce). Přičemž obec předchází jednotlivce, tak jako celek předchází část. (1) • Také podle Etiky Nikomachovy je člověk určen pro život v obci. (2) • (1) Aristotelés. Politika. 1278 b 19: “est in anthrópos zóon politikon” Srov. Aristotelés. Politika. 1253a 2. 9: “ho anthrópos fysei politikon zóon”, “politikon ho anthrópos zóon”. Aristotelés. Politika 1253 a 19. (2) Aristotelés. Etika Nikomachova. 1097b 11: “fysei politikon ho anthrópos”. Na tomto místě Seneca překládá řecký termín „politikon“ latinským výrazem „sociale“, tedy pak by byl člověk přirozenosti společenské, avšak Aristoteles má na mysli spíše určení pro život v obci ve smyslu účelu. Srov. Poznámky A. Kříže in Aristoteles Etika Nikomachova. S. 253. Das Porträt des Philosophen Aristoteles entspricht nicht dem standardisierten Porträt des "typischen Philosophen" mit langem Bart, wie er sonst... Aristotelés, Uměleckohistorické muzeum ve Vídni http://www.khm.at/besuchen/sammlungen/antikensammlung/ausgesuchte-meisterwerke/