Úvod do zahradní terapie VOŠ Jabok LS 2016 Definice zahradní terapie •Multidisciplinární obor •Odborná léčebná metoda •Záměrné, cílené využití rostlin, zahradních aktivit a blízkého vztahu člověka k přírodě k naplnění specifických potřeb účastníků •Důraz na podporu zdraví a pohody, sociálních, kognitivních, fyzických a psychických funkcí Východiska ZT •Vztahy člověk a přírodní prostředí, člověk a krajina (zdroj pro uspokojení potřeb, bezpečný úkryt) •Účinky krajiny a rostlin na tělo a duši (šamané, lidoví léčitelé, mytologie, umění, moderní vědecké poznatky) • Historie ZT •První písemný záznam – starověký Egypt •Písemný záznam o využití v rámci léčebné pedagogiky – Dr. Benjamin Rush, 1798 , pozitivní účinky polních prací na lidi s MP •Philadelphie 1817, první soukromé psychiatrické zařízení v USA, součástí park a zahrada •Milwaukee Downer College 1942, obor pracovní terapie , součástí kurz zahradnictví, počátek profesionalizace ZT Profesní sdružení ZT •American Horticultural Therapy Association (AHTA) http://www.ahta.org •Canadian Horticultural Therapy Association (CHTA) http://www.chta.ca •Thrive – using gardening to change lifes http://www.thrive.org.uk •Gesellschaft für Gartenbau und Therapie http://www.gartenbau-und-therapie.org • ZT v praxi •Formy ZT : •aktivní ( přímá aktivní účast , přizpůsobení prostoru, aktivit, pomůcek potřebám a možnostem klientů, důraz na bezpečnost) •pasivní (pobyt, pozorování, vnímání rostlin, barev, tvarů, zvuků, pohybů, chutí…) •individuální i skupinová • Oblasti působení ZT •1) fyziologická oblast ( zachování, rozvoj , zlepšení motoriky, koordinace rovnováhy, povzbuzení smyslového vnímání, ergoterapie) •2) kognitivní oblast (poznávání, čtení a psaní,vyjadřování, paměť, kreativita, orientace v času a prostoru…) •3) psychická a emocionální oblast (schopnost kontaktu, radost, identita, sebehodnocení , sebeúcta, flexibilita, prožitky (opatrujícího, tvůrce nebo dárce,….) •4) sociální oblast (prostředek a příležitost ke kontaktu a komunikaci, interakce a identifikace ve skupině, jednání vůči sobě a ostatním,….) •5) vlastní já a spiritualita (reflexe a sebereflexe, vnímání vlastního působení, smysluplné jednání, motivace, angažovanost, vlastní hranice) - důraz na kontext- • • Definice zahrady •Most mezi člověkem a přírodou, místo kde : üčlověk pobývá, žije üstará se o to, co roste ümůže být kreativní üvlastní, co mu patří ü………………………………….. •Místo, které: üodráží identitu člověka üumožňuje něco produkovat a kontrolovat üposkytuje svobodu, soukromí, bezpečí ü…………………………………………. ü Terapeutická zahrada •Speciální využití zahrady ülázeňské parky a nemocniční zahrady üzahrady smyslů (podpora smyslového vnímání) ümeditační zahrady (zklidnění a duchovní rozměr) üzahrady pro lidi nevidomé (Brooklyn 1955) üzahrady pro klienty v sociálních institucích (uzavřené, otevřené, přizpůsobení fyzickým a psychickým schopnostem a potřebám) ükomunitní zahrady …………………………………… ü Požadavky a podmínky pro realizaci zahradní terapie (ZT) • ünení nutné budovat speciální zahradu (společenská místnost, balkon, terasa, nemocniční pokoj) üpodmínkou je plánovaný a cílený proces, jasná cílová skupina, üpotřeby, možnosti nebo omezení uživatelů určují : • přístupnost , otevřenost, bezpečnost zahrady nebo prostor pro ZT • vybavenost : • mobiliář, vyvýšené záhony, místa k sezení nebo fyzickým aktivitám, • herní a zvukové prvky, vodní prvky, smyslový chodník, • „mobilní zahrada “ pro klienty na lůžku, ........................ • skladbu rostlin: • stimulace smyslů, bylinky a jedlé plody,… • přehlednost a orientaci v prostoru • technické náležitosti : • cesty a chodníky, ohraničení , dostupnost vody, nářadí, bezbariérovost • (vyhláškač.398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb) • • (živočichové a zvířata na zahradě) • ü Cílové skupiny zahradní terapie •Kontext sociálních, zdravotnických, školských zařízení a aktivit •Cílová skupina je velmi různorodá, může se jednat o lidi se znevýhodněním v různých oblastech a různých důvodů ü zdravotní a smyslová postižení, stavy po úrazech a operacích, hospitalizace, psychická onemocnění, vysoký věk üsociální handicapy - děti , dospělí, senioři v sociálně a ekonomicky obtížných situacích, znevýhodňující sociální prostředí, konfliktní životní způsoby a styl, •ZT je vždy součást léčby, podpory, pomoci, vzdělávání,………… v kontextu komplexní péče • ü ü Činnosti a účinky zahradní terapie •Receptivní (pasivní) ZT • působení pobytu v přírodě nebo kontaktu s rostlinami a přírodninami na smyslové vnímání, vnímání sebe sama a svých potřeb •individuální i ve skupině •rozhovory, reflexe a sebereflexe •reminiscence, práce se vzpomínkami •bazální stimulace • • • •Aktivní ZT • skupinová nebo individuální üklient se aktivně účastní, zapojuje do zahradně-terapeutických aktivit üpéče o rostliny, výsevy, přesazování, sklizeň a zpracování ürostliny jsou živé, mohou zrcadlit osobní situaci (životní cyklus, kontext času a ročních období, empatie,…..) üaktivity spojené s fyzickou námahou (uvědomění hranic a možností, kondice, odbourávání agresivity,…) üesteticky a kreativně zaměřené aktivity (aranžování květin, zpracování přírodních materiálů, bylinek, plodů,……) üaktivity didaktické a hravé, zejména při práci s dětmi ükomunikace, spolupráce a vzájemná pomoc ve skupině ürozhovory, reflexe, sdílení, ü………………………………………………. ü……………………………………………… ü • Inspirace •FN Brno Bohunice •Domov Mistra Křišťana Prachatice •Palata - Domov pro zrakově postižené Praha •FN Motol - Klinika dětské onkologie a hematologie •Věznice Rýnovice, Věznice Jiřice •Botanická zahrada HMP •Bylinková zahrada Tiree Chmelar ve Valticích •……………………………………………………………………….. •Tulln an der Donau (zahradní komplex, cca 60 modelových zahrad) •Meditační zahrada Melk •……………………………………….. • • • C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\4d336ff42c_95005447_o2.jpg C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\109-642x336.jpg C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\427201_uvodní.jpg C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\1397914169_zahradni-terapie--jarni-tvoreni-108.jpg C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\CIMG0015[2].JPG C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\images.jpg C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\IMG_3183.JPG C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\mobilni-zahonek_1_2_3_4_5_6_7_8_9_10.jpg C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\phpThumb_generated_thumbnailjpg.jpg C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\image_large.jpg C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\smyslovy-chodnik.jpg C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\000183.jpg C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\P6270152.JPG C:\Documents and Settings\vorlova.VORLOVAPC\Plocha\ZT pro DV\zahrterapie_01.jpg Moudrá slova na závěr •Jednou ze základních funkcí zahrad je poskytovat útočiště tělu i duši. (Čínský historik a císařův rádce S´ma Kuang , 11. stol. •Krása přírody povznáší myšlenky člověka z nížin všedního života do vyšších oblastí a sbližuje jej s nezměrným vesmírem. V přírodě najde uklidnění a posílení pro tvoření nových hodnot duševních i hmotných. Vždyť příroda je obdivuhodný harmonický celek, ve kterém jak fauna tak flóra žije ve vzájemném vztahu a jehož jednotlivosti do sebe zasahují jako kolečka v hodinovém stroji. ( Josef Kumpán, zahradní architekt, 1920) •