ROZHOVOR S DÍTĚTEM,SLYŠENÍ DÍTĚTE A ZJIŠŤOVÁNÍ JEHO NÁZORU Místo – posluchárna č. 7. Citát „historie dětství je noční můra, ze které jsme se právě začali probouzet“ [deMause 1995: 1][1] Tento čas se pokusíme věnovat vymezení nejčastěji frekventovaných pojmů, které se dotýkají dětství, dětí a práce pomáhající profese s nimi. Začneme pohledem do psychohistorie, zmíníme se o tom, co se skrývá pod pojmem Paedocide. Tím pádem se pokusíme charakterizovat různé přístupy k pojetí dětství a zejména se soustředíme na proměny konceptů dětství od 2. poloviny 20. století. Také se setkáme s otázkami pohledu na dítě s úhlu pojmů jako jsou : a) Mizející dětství b) Dítě jako opora c) Kralující dětství Jak najít cestu do 13 komnaty dětské duše? Cesty jsou různé, pokusíme se zmapovat základní terapeutické postupy s odkazem na příslušné prameny. ________________________________ [1] deMause, L. 1995. “The Evolution of Childhood” in: deMause, L. eds. The History of Childhood. Northvale, New Jersey, London: Jason Aronson Inc.