Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody LS 2014 Východiska, podmínky, ……. •SP je multidisciplinární obor (viz definice SP) •SP práce má svá specifika (ve vztahu k dalším pomáhajícím profesím) •SP se zaměřuje na řešení konfliktů, které vznikají při interakcích jednotlivců, skupin, rodin, komunit se společenským prostředím •Problémy, které SP se vždy dotýkají nejen člověka, ale také jeho okolí • • • Podmínky mezioborové spolupráce •identita sociální práce • jasné vymezení role sociálního pracovníka v meziobor. týmu •partnerství a vzájemný respekt üSociálně ekologický přístup v SP •důraz na vzájemnou propojenost, provázanost, nerozlučnost člověka a jeho prostředí. •princip „osoba v prostředí „ •Jedinci, skupiny, komunity a prostředí se vzájemně ovlivňují a utvářejí. Také prostředí jsou různá a vzájemně se ovlivňují vztahy mezi sebou (mikro, mezo, makro ) • Ve vzájemných transakcích a kontaktech nehledáme jen problémy, konflikty a slabé stránky, ale také pozitivní zdroje, silné stránky (resilience – nezdolnost) • • • • • • • Přístupy a východiska • mediamme somezomezomeuo Rodina MIKRO makro sociální politika stát kultura škola zaměstnání přátelé Nástroje a metody •práce se sítěmi podpory •mezioborové sítě •případová konference •rodinná konference •multidisciplinární tým •Systém včasné intervence •komunitní plánování •Case management Case management základní prvky •Asertivní komunitní přístup •Komplexní, navazující, propojené služby •Case manager, klíčová osoba pro klienta i celý systém poskytování péče •Přehled o potřebách a schopnostech klienta •Plánování péče •Uskutečňování plánu za pomoci K a jeho okolí •Monitorování a vyhodnocování se všemi, kdo se účastní práce s K • Case management zásady •Zaměření na zdravé stránky klienta •Vztah klienta a case managera (klíčového pracovníka) •Intervence založené na rozhodnutí K •Asertivita intervencí •Podpora pozitivní změny •Možností podpory i mimo tradiční služby, •Důraz na zdroje v rámci komunity • Sociální služby (z.č. 108/2006 Sb.) •Individuální plán péče (§ 88, povinnosti poskytovatelů) •SQ 5. Individuální plánování průběhu služby üPravidla pro plánování a přehodnocování služby üPro každou osobu určený zaměstnanec (klíčový pracovník) üSystém získávání a předávání informací mezi zaměstnanci o průběhu poskytování služby jednotlivým osobám • •