PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D
Teorie a přístupy v SP 5


Opakování
—Jaké hlavní rozdíly ve vnímání mužů a žen vám utkvěly?
—Jaké si vybavujete rozdíly v komunikaci (verbální i neverbální?
—Jak můžete tyto znalosti uplatit v praxi SP?
—
—

Teorie vazby



Vazba (attachment)*
—Pevný blízká vztah k pečující osobě, který je zdrojem základní životní jistoty.
—Základní podmínka přežití a zdravého vývoje u dětí
—I dospělí potřebují blízkou osobu
—
—
—* Někdy také „přimknutí“

—Jak příroda podporuje vznik a rozvoj vazby?



Biologické spouštěče
—Kontakt matky s dítětem po porodu
—Vůně dítěte
—Dětský úsměv
—Dětská tvář …
—
—Další podmínky – osobnostní výbava rodiče, jeho osobní historie, zážitek bezpečné vazby…

Potřeby
—Různé typologie – podobný obsah (Maslow, Matějček, Pesso-Boyden)
—
—
—

Citové pouto/vazba
—Naplnění nejzákladnějších potřeb
—Vzniká ve vzájemném kontaktu dítěte a pečovatele
—
—
—                   důvěra              potřeba
—
—
—          uspokojení
—          potřeby                      signál
—

Předpoklady vzniku citové vazby
—
—Spolehlivost
—Stálost
—

Vnitřní pracovní model
—První vztah k pečující osobě ovlivňuje náš další postoj ke světu a lidem.
—Vytváří se v průběhu prvního roku života.
—Ovlivňuje nejen děti, ale i rodiče!
—

Typy vazby
—Dítě
—Jistá/bezpečná
—Vyhýbavá
—Ambivalentní
—Dezorganizovaná
—Rodič
—Bezpečná/autonomní
—Odmítavá
—Zahlcená
—Nevyřešená/obávající se

Bezpečná vazba
—Dítě
—Vnímá sebe jako dobré, hodnotné, schopné
—Svět jako bezpečný, předvídatelný
—Má důvěru v sebe i okolí
—
—
—Rodič
—Dokáže fungovat ve vztazích, spoléhat na ostatní
—Unese zodpovědnost za druhé
—Umí být druhým blízko, ale zvládne i samostatnost v rozhodování

Vyhýbavá/odmítavá
—Dítě
—Zdánlivě nezávislé, samostatné v reakci na neuspokojení potřeb
—Potlačují svoje potřeby, emoce
—Jistotu hledají v aktivitě
—Rodič
—Vnitřní odmítnutí vlastních pocitů, vzpomínek, zlehčování
—Opomíjení vlastních potřeb
—Horečné úsilí směrem ven

Ambivalentní/zahlcená
—Dítě
—Neuspokojení potřeb se projeví hněvem a frustrací.
—Pozornost za každou cenu
—Zdánlivě protichůdné chování
—Lidé a svět jsou nespolehliví a nekonzistentní
—Rodič
—Zážitky, pocit z minulosti stále živé, nevyřešené
—Významně ovlivňují přítomnost
—Potíže se zvládáním emocí dětí a nastavováním hranic

Dezorganizovaná/nevyřešená
—Dítě
—Rodič je zdrojem úzkosti a děsu, jedná v rozporu s instinkty dítěte
—Pro dítě je zcela nečitelný, nepředvídatelný
—Negativní obraz o sobě samém i světe
—Extrémní projevy v chování
—Rodič
—Nezpracovaná traumata omezují současnost
—Vážné obtíže ve vztazích
—Tendence ke krajním reakcím (útok, útěk, zamrznutí)

Druhy vazeb
—https://www.youtube.com/watch?v=DH1m_ZMO7GU


Jak to všechno víme?
—Etologie – Konrad Lorenc, Harry Harlow
—Vztah je vrozená schopnost a instinktivní potřeba pro přežití, je to náš prvotní, vrozený
instinkt.
—Behaviorismus – směr zaměřený na chování
—Vztahu se učíme, nerodíme se s ním.

Lorenz a jeho kachny
—https://www.youtube.com/watch?v=2UIU9XH-mUI
—
—https://www.youtube.com/watch?v=eqZmW7uIPW4
—

Harlowovy opičky
—https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I


—Psychoanalýza – S.Freud – nevědomé motivy lidského chování
—Matka je tím, kdo tvoří svět dítěte.
—Kognitivní teorie – např. Jean Piaget – lidé procházejí určitými stádii vývoje, jejich zvládnutí
je předpokladem pro další vývoj
—Vztah může mít různou kvalitu, záleží na podmínkách a prostředí, kde vzniká a rozvíjí se.
—

John Bowlby
—Autor teorie vazby
—Britský psychoanalytik
—Opíral se o Freuda a Darwina
—Přimknutí k pečující osobě zvyšuje šanci dítěte na přežití, proto je pudově podporováno.
—Instinktivní reakce dítěte – krmení, úsměv, pláč, mazlení, následování – zpětně podporují vazbu
pečující osoby na dítě

Inspirace pro rodičovství i SP
—Děti mají své vnitřní pracovní modely a individuální zkušenosti s citovou vazbou.
—I rodiče je mají.
—V ohrožení a stresu se uchylujeme k  vazebnému chování, které je nám vlastní.
—Dospělý s bezpečnou vazbou dokáže poskytnout bezpečnou vazbu dítěti.
—Korektivní zkušenost je možná.

Jak využít znalost teorie vazby v SP?
—


Teorie intuitivního rodičovství



—Zabývá se tím, jak je rodičovství programováno na straně dospělé osoby, jak se rodiče navazují na
dítě (vs.teorie vazby – jak se dítě váže na pečující osobu)
—Rodičovství má instinktivní vrozenou bázi + kulturní modifikace
—Biologické a psychologické rodičovství nemusí být vždy spojeno – náhradní rodinná péče
—Už děti od cca 10 let jsou schopny rodičovského chování
—

Instinktivní rodičovské chování
—Reakce pozdravení
—Napodobování hlasových a mimických projevů dítěte (tzv.zrcadlení)
—Jednoduché řečové vyjadřování
—Výrazné emoce v mimice a tónu
—Jednoduché dialogy
—Interakční hry

—Rodičovské chování vytváří podmínky pro socializaci a učení
—Předpokladem je:
—Jasná, pochopitelná, pomalá stimulace s přestávkami
—Ohled na celkový stav a momentální situaci
—Přizpůsobení se individuálním preferencím dítěte a zájmu
—Zohlednění jevů, které jsou pro dítě významné a uspokojivé

Faktory ovlivňující spuštění rodičovské chování
—Vlastní zkušenost z dětství (příp.traumata)
—Bilance partnerského vztahu
—Vrozená in/dispozice k rodičovskému chování
—Aktuální stres či zdravotní stav (poporodní deprese)
—
—Sladěnost – jak dokáže rodič reagovat na stav a potřeby dítěte x do jaké míry nedokáže = zacyklení
chyb
—

—Jak lze využít teorii instinktivního rodičovství v SP?