Varianty výzkumu
Kroky výzkumu
Výběrový soubor
Dvě cesty k poznání.
Technické kroky ve výzkumu.
Zdroje zkreslení výzkumu.
Jak vytvořit výběrový soubor.

Varianty výzkumu-kvalitativní a kvantitativní
lKvalitativní x kvantitativní výzkum
lKvantitativní-dedukce=
lTeorie
lHypotézy
lSběr dat
lPřijaté či zamítnuté hypotézy
lKvantitativní výzkum tedy testuje hypotézy, které byly stanoveny předem (zkoumá vztahy mezi
proměnnými).
l
l

Varianty výzkumu-kvalitivní a kvantitativní
lKvalitativní výzkum-indukce=
lFormulace problému a výzkumné otázky
lShromáždění dat kvalitativní povahy (např. nestrukturovaný rozhovor)
lAnalýza materiálu-nalezené pravidelnosti
lPředběžné závěry
lTeorie
lKvalitativní výzkum pátrá po jakékoliv struktuře, která existuje v proměnných v oblasti jeho
zájmu. Je zaměřen zejména na porozumění lidem v sociálních situacích.

Technické kroky ve výzkumu
lFormulace problému
lFormulace teoretické hypotézy*
lFormulace souboru pracovních hypotéz*
lRozhodnutí o populaci a vzorku
lPilotní studie
lRozhodnutí o technice sběru informací

Technické kroky ve výzkumu
lKonstrukce nástrojů
lPředvýzkum
lSběr dat
lAnalýza dat
lInterpretace, závěry, teoretické zdůvodnění (Disman, 2000)
l
l*Toto je charakteristické pro kvantitativní výzkum, v kvalitativním pracujeme s výzkumnými
otázkami
l

Standardizace
lStandardizované techniky používají striktně jednotné podněty. Odpovědi jsou často omezeny na volbu
s předem připraveného seznamu kategorií (tzv. uzavřené otázky).
lDotazník  vždy standardizovaný
lRozhovor standardizovaný i nestandardizovaný
lPřímé pozorování standardizované i nestandardizované
lDokumenty standardizované i nestandardizované
l
lV kvantitativním výzkumu (tj. zajímají nás data o skupinách, testujeme hypotézy o skupinách) je
nezbytnou podmínkou využití standardizovaných technik.
l

Zdroje zkreslení výzkumu
l1/ efekt morčete-respondent
l si uvědomuje, že je zkoumán
l2/ výběr role-respondent se bude snažit předvést v nejlepším světle
l3/ měření jako zdroj změny-vytváření nových postojů, které před výzkumem neexistovaly (jsou
nestabilní)
l4/ stereotyp ve volbě odpovědí
l
ANd9GcR9umSveonmH93ZzNeu3AsMoF_Sh7o8zNWHVzBwto4GlV9mQI0x7N6kGWg

Zkreslení výsledků-cvičení
lČtete rád poezii?  (interviewer bias, spadá pod výběr role).
l
lJak odpoví 50 letý muž na tuto otázku slečně, jak mladému muži, jak staršímu muži?
lCo je zdrojem zkreslení?
l
ANd9GcQGmPh4junuxTnrq7x2x7mDfC0uz07NpNmyS--Sx0v6uhSt7b0N_FMWCiY
ANd9GcS13cse0qBvmFnfM5VoMBygXQYa3p1HXQXWWcGqRjaFUpMUuKvOdP6pYw 32

Zkreslení výsledků
lAd stereotyp ve volbě odpovědí-
lMáme tendenci spíše souhlasit.
l
lVětšina lidí je pravdomluvných
lÚplně souhlasím
lSpíše souhlasím
lNevím
lSpíše nesouhlasím
lNesouhlasím
lFiltrační otázka
lVětšina lidí lže
lÚplně souhlasím
lSpíše souhlasím
lNevím
lSpíše nesouhlasím
lNesouhlasím
lDalším zdrojem zkreslení je tendence volit neutrální odpověď (nevím, ani ano, ani ne). V tom
případě je možné neutrální variantu vypustit.

Výběr-jak vytvořit výběrový soubor
lZákladní soubor (populace)-soubor jednotek ( v psychologii osob),o kterém předpokládáme, že jsou
pro něj naše závěry platné. lVýběrový soubor (vzorek)- skupina jednotek (v psychologii osob), které
skutečně pozorujeme.

Jak vytvořit výběrový soubor?
lKvótní výběr - imituje ve struktuře vzorku známé vlastnosti populace (musíme znát skladbu populace
tj. věk, pohlaví, vzdělání..). lCvičení: Navrhněte kriteria pro konstrukci vzorku pro populaci
městských policistů v Praze. lKvótní výběr děláme na populaci, o které jsme dobře informováni!

Jak vytvořit výběrový soubor?
lNáhodný (pravděpodobnostní) výběr-každý element vzorku má stejnou pravděpodobnost, že bude vybrán.
lNáhodný vzorek reprezentuje všechny známé i neznámé vlastnosti populace.
lProstý náhodný výběr x systematický výběr

Jak vytvořit výběrový soubor?
lÚčelový výběr - je založen pouze na úsudku výzkumníka o tom, co by mělo být pozorováno a o tom, co
je možné pozorovat. lÚčelový výběr nám téměř nikdy neumožní širokou generalizaci, ale závěry přesto
mohou být užitečné.
l

Jak vytvořit výběrový soubor?
lTechnika sněhové koule-spočívá na výběru jedinců, při kterém nás nějaký původní informátor vede k
jiným členům naší cílové skupiny. lCvičení-na jaké populaci byste zvolili vytvoření výběrového
souboru pomocí techniky sněhové koule?

Literatura:
lDisman, M. (2000): Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum. Praha lSkutil, M. a kol. )2012):
Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál. Praha