Výběrový kurz Zážitková pedagogika 1 C:\Users\Pa-Ja\Pictures\header.jpg JABOK - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8/1538 Praha 2 120 00 Vyučující: Pavel Kaplan a Michal Pařízek Zážitková pedagogika 1 —Osnova: 1. 1.Uvedení do hodiny a předmětu. 2.Cvičení + test. 3.Co je to zážitek? Proč o něm hovoříme? 4.Zážitková pedagogika jako součást pedagogických disciplín 5.Základní metody a principy ZP. Zážitková pedagogika 1 1.Kurzy ZP 2.Hra jako základní nástroj ZP. 3.Trocha historie nikoho nezabije! 4.…další — Není zážitek jako zážitek!!! C:\Users\Pa-Ja\Desktop\Pavel\Jabok\Jabok - fotky\Seznamovák 10\Sezn 1 2010\P1080055.JPG Není zážitek jako zážitek!!! C:\Users\Pa-Ja\Desktop\Jabok\Jabok - fotky\ZŽP I - Spáleniště 0308\P1000862.JPG Není zážitek jako zážitek!!! C:\Users\Pa-Ja\Desktop\Jabok\Jabok - fotky\ZŽP I - Úštěk 11 06\DSCF5161.JPG Není zážitek jako zážitek!!! Není zážitek jako zážitek!!! Není zážitek jako zážitek!!! Není zážitek jako zážitek!!! Zážitková pedagogika 1 — — —Cvičení: napiš 5 slov (slov. spojení), které tě napadnou, když slyšíš termín: Zážitková pedagogika. Zážitková pedagogika 1 —Zážitek — —Prožitek Zážitek čas —Prožitek jako osobní, nepřenosný, časově ohraničený, jedinečný a neopakovatelný! — Zážitková pedagogika 1 —Zážitková pedagogika jako součást pedagogických disciplín. — —Hovoříme o pedagogice?: – pedagogický proces – výchovný proces –má jasný a konkrétní cíl – výstup – individuální přístup – každý jsme jiný – autenticita pedagoga – hodnocení – konkrétní a spravedlivé ohodnocení – učíme lidi přemýšlet, hodnotit, kriticky nahlížet a poučit se –„paidagogos“ – doprovod —A co na to ZP? —Všechny atributy splňuje! (pouze „doprovod“ v jiném smyslu) – – Zážitková pedagogika 1 —3. Základní metody a principy ZP. — —Kolbův cyklus učení: — kolb Zážitková pedagogika 1 —Graf učení: — pedag_vychodisko Zážitková pedagogika 1 —Principy a metody práce: —Dobrovolnost. —Přimeřenost – komfort x diskomrot. —Flow! —Zpracovaná zkušenost – reflexe. —Instruktorské vedení – facilitátor —Př. Boxerský ring —Kurzy ZP. —Motivace —Práce v týmu – instruktorský tým — Zážitková pedagogika 1 —Kurzy ZP. —Celky, které mají jasný cíl, jsou pro konkrétní skupinu účastníků, připravuje je tým instruktorů. Jsou časově omezeny. Mají jasné fáze (příprava, začátek, konec, zhodnocení…. —Dramaturgie: co to je? —Proč o ní mluvíme? —Bezpečnost: —Rizika objektivní a subjektivní Zážitková pedagogika 1 —Bezpečnost psychická x fyzická. — —HRA —Cvičení: ve skupinách vytvořit definici hry. Co je to hra. Co nejpřesněji. —Cca: 15 minut. — Zážitková pedagogika 1 —Hra je když…. — —Formální znaky hry: (dle Huizingy) —Svobodné jednání —Není skutečný život —Jasné místo a trvání (začátek a konec) —Pravidla —„Nemusí“ platit zákony, zvyky obyčejného života, morálka… — Zážitková pedagogika 1 —Dělení her —Podle různých hledisek: —Příklady: —Pohybové —Komunikativní —Strategické —Kreativní —Psychologické —Soutěžní — — Zážitková pedagogika 1 —Dělení her – příklady: —Icebreakers —Dynamics —Problem solving activities — —Další: —Agon —Ilings —Alea —Vertigo Zážitková pedagogika 1 —Výlet do historie: —Odcizení čl. od přírody a návrat – hromadění majetku, města, zneužívání vědy a moci, neschopnost zvládnout svobodu… —Návrat – již v humanisnu a renesanci. Kalokagathia (kalos – krásný, agathos – dobrý) — — — — — Zážitková pedagogika 1 —Světové dějiny výchovy v přírodě: —Vittorino da Feltre (1378-1446) —Jan Ámos Komenský (1592-1670) —Jean Jacques Rousseau (1712-1778) —Johan Heinrich Pestalozzi (1746-1827) —Robert Baden-Powell (1857-1941) —Ernest Thompson Seton (1860-1946) —KURT HAHN (1886-1974) – Outward bound Zážitková pedagogika 1 —Organizace: —Křesťanské sdružení mladých mužů – YMCA —Anglický skauting —Woodcraft indians —Outward bound – „Člověk je schopen dokázat mnohem více, než se domnívá. Jen málokdo si uvědomuje, čeho je možné dosáhnout prostřednictvím vzájemné pomoci a týmové spolupráce.“ Zážitková pedagogika 1 —Hnutí nových her —Projekt Adventure — —Tradice pobytu a výchovy v přírodě v českých zemích. —Josef Rossler Ořovský —Dr. Miroslav Tyrš – Česká obec sokolská (1889) —A.B.Svojsík – Junák – český skaut (1914) —Klub českých turistů (1888) Zážitková pedagogika 1 —Jaroslav Foglar (1907-1999) – Foglarovy čtenářské kluby —M. Zapletal —Zlom v roce 1948 – nástup KSČ – Pionýr —Prázdninová škola Lipnice (1977) —Dnešní doba: FTVS UK, FTK UP Olomouc, FŘIT VŠ Hradec Králové… —Firmy a organizace – Česká cesta, Outdoor activity, Instruktoři Brno… Zážitková pedagogika 1 —Instruktorský tým: —Vedoucí: člověk, který přichází s tématem kurzu (akce), který má většinou základní vizi a přemýšlí kým se obklopí aby byl tým plně funkční a kvalitní. — —Instruktor: - spolehlivost, samostatnost, iniciativnost, tvůrčí schopnosti, rozhodnost kooperativnost, sociální citlivost, dostatečné rétorické schopnosti, organizační schopnosti, fyzická zdatnost…. — — — Zážitková pedagogika 1 —Týmové role: např. Belbin - Realizátor - Koordinátor - Formovač - Tvůrce - Odhalovač zdrojů - Pozorovatel – hodnotitel - Týmový pracovník - Dokončovač - finišér — Zážitková pedagogika 1 —Výkonné funkce: - Ekonom - Zdravotník - Designer - Hudebník - Řidič - Technik - Publicista - Komunikátor s kuchyní a s vedoucím objektu — —Práce v týmu — — Zážitková pedagogika 1 —Kurzy ZP: —Cíle zážitkového kurzu - osobnostní rozvoj - sociální dynamika - vzdělávání —Přípravná fáze: - 8 měsíců před: oslovení instruktorů, vyjasnění cílů a ideí… - 6 měsíců před: první schůzka týmu, seznámení všech členů, nastínění hlavních programových celků (vrcholů), oslovení potencionálních účastníků, oslovení ubytovatelů, výběr lokality… — Zážitková pedagogika 1 — - 4 měsíce před: další schůzka týmu, vyjasnění a upřesnění programu, rozdělení zodpovědností a funkcí, rozeslání či kompletování přihlášek … - 2 měsíce před: prohlídka terénu, dopis přihlášeným účastníkům, dolaďování programu, kompetencí, vyjasnění podrobností s poskytovatelem ubytování, vybírání záloh od přihlášených - 1 měsíc před: další schůze, definitivní program (už se nemění), kontrola úkolů, všichni znají svoje povinnosti… - 14 dní před: druhý dopis účastníkům, navnazení, poslední revize materiálu a připravenosti programu - den D: tým přijíždí dříve než účastníci a připravuje se — Zážitková pedagogika 1 —samotná akce – hodnocení v průběhu akce (zpětné vazby, hitace….) —zhodnocení – zpětné vyhodnocení kurzu celým týmem, revize naplnění stanovených cílů, zpětná vazba od účastníků… — —Bezpečnost – objektivní a subjektivní nebezpečí — —Reflexe (zpětná vazba, review, feedback…) — Zážitková pedagogika 1 —Reflexe (zpětná vazba, review, feedback…) —Různé formy —Držíme atmosféru aktivity —Pestrost —Ne psychologický rozbor účastníků —Ne mentorování a poučování —Bezpečný prostor pro všechny — Zážitková pedagogika 1 —Základní pravidla: —vzájemný respekt —každý má právo na svůj názor —jeden mluví, ostatní pozorně naslouchají —každý má právo se diskuse nezúčastnit —vše, co je řečeno, zůstane ve skupině —každý mluví sám za sebe ne za skupinu — — — Zážitková pedagogika 1 —Co? —Musíme znát cíl činnosti —Sběr podkladů —Moderátor (facilitátor, vedoucí diskuze) —Proces ne výsledek! — Zážitková pedagogika 1 —Víkend ZP1 —Rozdělte se do skupin – příprava programu —Pátek večer – cíl: seznámení účastníků, prolomení ledů (cca 2 hodiny) —Sobota dopoledne – cíl: rozvíjení týmové spolupráce, řešení problému, procvičování komunikace – (cca 3 hodiny) — — Zážitková pedagogika 1 —Sobota odpoledne 1 – cíl: rozvíjení fyzických schopností člověka, osahání si svých limitů a hranic, rozvoj spolupráce – (cca 2,5 hodiny) —Sobota odpoledne 2 – cíl: rozvoj komunikačních schopností, dovednosti obhájit svůj názor, etická dilemata, diskuze (cca 1,5 hodiny) — — Zážitková pedagogika 1 —Sobota večer – cíl: pobavení, zábava, hra rolí (cca 2 hodiny) —Neděle dopoledne – cíl: prohloubení důvěry mezi účastníky, uzavření, zakončení (cca 2 hodiny) — —Zhodnocení, ende, šlus! — Zážitková pedagogika 1 —Děkuji za pozornost! — —Dotazy směřujte na: — —Pavelkaplan@seznam.cz —777 268 629 —