8. SOCIÁLNÍ INTELIGENCE, SOCIÁLNÍ KOMPETENCE SOCIÁLNÍ INTELIGENCE Složky sociální inteligence: a) Percepce psychických stavů a nálad jiných lidí. b) Obecná schopnost vycházet s jinými lidmi. c) Poznání sociálních pravidel. d) Vhled a vnímavost pro komplexní sociální situace. e) Používání sociálních technik k manipulaci jinými. f) Převzetí perspektivy jiných. g) Sociální adaptace. Emocionálně sociální inteligence (R. Bar-On, 2005) – soubor vzájemně souvisejících emocionálních a sociálních kompetencí. Intrapersonální rovina:  Uvědomování si sebe sama.  Uvědomování si svých předností i nedostatků.  Nedestruktivní vyjadřování emocí a myšlenek. Interpersonální úroveň:  Uvědomování si emocionálního prožívání.  Uvědomování si potřeb jiných lidí.  Vytváření kooperativních, konstruktivních a vzájemně uspokojivých vztahů. SOCIÁLNÍ KOMPETENCE Sociální kompetence – schopnost jedince nacházet vzájemné souvislosti mezi myšlením, cítěním a chováním, které vedou k dosažení sociálních úloh a očekávaných výsledků. Sociální kompetence: a) Komfort v sociálních situacích. b) Spokojenost s vrstevnickými vztahy. c) Komunikace. d) Kooperace. e) Asertivita. f) Zodpovědnost. g) Sebekontrola. h) Zvládání konfliktních situací. Skupina způsobilostí: a) Způsobilosti pro život ve školní třídě. b) Způsobilosti pro přátelské vztahy. c) Způsobilosti pro zvládání citového prožívání. d) Způsobilosti neagresivního chování. e) Způsobilosti pro zvládání stresu.