1 5. SOCIÁLNÍ MOTIVACE Motivací rozumíme hybné síly psychického charakteru, které uvádějí do pohybu lidské chování a činnost a mají určitý směr a intenzitu. U člověka se vytváří složitá struktura motivů, jež jsou částečně vrozené a částečně získané. K vrozeným motivačním dispozicím patří biologické (primární) potřeby, k získaným sociální (sekundární) potřeby, dále zájmy, hodnotové orientace a částečně postoje. Získané motivační dispozice se vytvářejí na základě sociální zkušenosti. Potřeba je subjektivně pociťovaný nedostatek něčeho, co je pro život jedince nezbytné. Podstatnou stránkou potřeby je její subjektivní prožívání, nejčastěji jako pocit napětí, nelibosti, strádání. Potřeby podněcují k dosažení příslušných životních podmínek, jsou hybnou silou lidské činnosti. Uspokojování potřeb probíhá v určitých společenských podmínkách, které určují požadované způsoby tohoto uspokojování. Osvojování způsobů uspokojování potřeb v souladu s tradicí dané kultury je jednou z podstatných složek socializace (například konzumace jídla u stolu). Sociální potřeby: 1. Potřeba sociálního kontaktu – potřeba sdružování (na základě stejných zájmů a idejí), potřeba interpersonálních vztahů, potřeba účasti druhých osob na činnosti a na různých událostech našeho života. 2. Potřeba navazovat pozitivní a blízké vztahy – těsná vazba partnerů, charakterizovaná pocitem jistoty a bezpečí. 3. Potřeba moci – potřeba ovlivňovat a ovládat jiné lidi, příčinou je snaha o zvyšování vlastní hodnoty. 4. Potřeba chovat se konformně – potřeba být v souladu s požadavky společnosti, chovat se v souladu se společenskými hodnotami a vyhnout se tak sankcím, případně získat pochvalu. Další motivační faktory: 1. Zájmy – mezi zájmem a potřebou nejsou ostré hranice, ale zájem je vědomě aktivnější a zároveň výrazněji vázán na určitý konkrétní předmět. Člověk může mít zájem o předměty a jevy, které přesahují okruh jeho potřeb. 2. Postoje – postoj je především hodnotící vztah, a proto také pro každý postoj je charakteristická určitá míra pozitivnosti či negativnosti vztahu vůči danému předmětu. 3. Hodnoty – hodnoty vstupují do činnosti a prožívání člověka jakožto zvnitřněný hodnotový systém, získaný především v procesu socializace. Společenské působení lidské motivace Společenská determinace a společenské působení lidské motivace má důležitou časovou dimenzi. Již u nejjednodušších otázek sebereflexe, jako „kým bych se měl stát“, „jaký je cíl mé činnosti“, včleňuje člověk své individuální motivy a cíle do širší společenské perspektivy. Empirický výzkum potvrzuje, že přítomnost a různě vzdálené zóny budoucnosti se fakticky člení podle probíhající či předpokládané činnosti spjaté se společensky významnými událostmi, jako je zakončení studia, nástup do zaměstnání apod. 2 Výkonová motivace Potřeba výkonu – potřeba dokázat něco obtížného, zvládnout fyzické objekty, lidské bytosti či ideje, učinit to co nejrychleji a co nejsamostatněji, překonat překážky, překonat sám sebe a předčit druhé. Jedincova tendence dosáhnout úspěchu v práci na určítém úkolu je funkcí tří faktorů: 1. Motivu dosáhnout úspěch. 2. Odhadovaného úspěchu v takové činnosti. 3. Hodnoty úspěchu v takové činnosti pro daného člověka. Motiv společné činnosti Společná činnost může být přitažlivější než činnost individuální, protože: 1. Druhý člověk může svým chováním uspokojovat potřebu kladného vztahu. 2. Druhý člověk může uspokojovat jedincovy potřeby úspěchu a uznání. 3. Druhý člověk může motivovat jedince k tomu, aby se naučil nebo získal to, co umí nebo získal druhý, aby se mu vyrovnal. 4. Druhý člověk potvrzuje partnerovi správnost jeho poznatků a hodnocení. Tím může přispívat k uspokojení jeho potřeby sociálního souhlasu, shody s druhými, ověření si názorů, postojů, hodnot. Podmínky, které napomáhají tomu, aby jedinci byli motivováni skupinovým úkolem: 1. Musí být zřetelná souvislost mezi společným úkolem a uspokojením individuálních potřeb. 2. Soudržnost skupiny – čím soudržnější je skupina, tím více přijímají její členové skupinový cíl, vykonávají tlak na ty, kteří se odchylují. 3. Přijímání skupinových cílů je ovlivněno tím, v jaké míře se členové sami podílejí na jejich tvorbě. Prostřednictvím své účasti na vytyčování skupinového cíle se členové k němu zároveň veřejně zavazují. 4. Vztah individuální potřeby a skupinového cíle – jestliže je skupina trvale neúspěšná, jedinec na její cíle rezignuje. Teorie vnímaného sebeuplatnění Albert Bandura (1997) vymezuje vnímané sebeuplatnění jako víru lidí ve vlastní schopnosti organizovat a provádět aktivity, které jsou potřebné k dosažení daných výsledků. Efektivní fungování vyžaduje jak dovednosti, tak víru v jejich dobré uplatnění. Víra je klíčovým faktorem v generativním systému lidské kompetence. Víra ve vlastní schopnosti ovlivňuje psychosociální fungování během života.