1 14. MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY Z hlediska sociálních vztahů tvoří skupiny prostředí, v němž žijeme. Prakticky od narození jsme členy přinejmenším jedné skupiny. Skupiny, jejichž jsme členy a do nichž jsme zařazováni, jsou součástí našeho života a ovlivňují ho často rozhodujícím způsobem. 1. Seskupení (agregáty) jsou shluky lidí, které vyvolávají dojem celku jen na základě vnějších okolností, jako je fyzická blízkost, vykonávání stejné činnosti nebo jiných znaků. Týká se to lidí, kteří spolu čekají na autobus nebo tramvaj, lidí, kteří cestují jedním dopravním prostředkem, kteří stojí v jedné řadě nebo jsou blízko sebe na stejném místě. 2. Sociální kategorie jsou množiny lidí, kteří mají nějaký společný znak. Může to být například stejný věk, pohlaví, rodinný stav, vlastnictví nějakého typu osobního auta, ale mohou jimi být i osobnostní vlastnosti a schopnosti. 3. Sociální skupiny tvoří lidé, jež spojuje víc než současný výskyt na jednom místě nebo nějaká shodná charakteristika. V tom přetrvávají jisté problémy, protože se zatím nedosáhlo shody v tom, co se má považovat za podstatnou vlastnost skupiny a jak ji definovat. Základními znaky skupin ve smyslu elementárních podmínek vzniku a existence skupiny jsou interakce jistého počtu jedinců a jejich vnímání jako skupiny. Skupinou podle toho jsou jedinci, kteří se pravidelně stýkají, a kteří sami sebe za skupinu považují. Povahu skupin dokreslují jejich vlastnosti, jako vzájemná závislost členů skupiny, identita členů se skupinou, typické vztahy a struktura. Je těžké určit, nakolik těsné vztahy mají být mezi členy skupiny, nakolik mají být členové identifikovaní se skupinou a zda to musí platit o všech atd. SLOŽENÍ SKUPINY A JEJÍ STRUKTURA Velikost přirozené skupiny souvisí s tím, jaký význam má pro existenci skupiny interakce jejích členů. Skupiny, v nichž je přímý kontakt členů důležitý, jsou obvykle malé. Homogenita členů skupiny se dává do souvislosti s procesem vzniku a formování skupiny. Skupiny často vytvářejí lidé, které něco spojuje, kteří jsou si v něčem podobní. Podobnost podporuje formování skupiny, jedinci, kteří se odlišují od ostatních, obvykle ze skupiny odcházejí. Důležitou úlohu v tom sehrává proces skupinové socializace. Pojem skupinová struktura označuje vnitřní složení skupiny. Tvoří ji zejména rozložení statusů a rolí, jež představují v každé skupině typický systém. Proto lze skupinovou strukturu charakterizovat jako organizaci statusů a rolí uvnitř určité skupiny. Se strukturou skupiny úzce souvisejí a ovlivňují ji další základní skupinové fenomény – skupinové normy, kohezivita a kultura skupiny. a) Statusový systém skupiny Skupinový status (pozice) je definovaný jako míra autority, prestiže, uznání, které má jedinec vůči ostatním členům skupiny. Status jedince ve skupině je dán jeho vztahy k ostatním členům, proto skupina tvoří i z tohoto hlediska vnitřně propojený celek. Je to vlastně rozdělení moci mezi členy skupiny. Druhy: a) Z hlediska obliby – jedinec populární, oblíbený, akceptovaný, trpěný, mimo stojící. b) Z hlediska vlivu, moci, prestiže – vůdce, pomocníci (aktivní), souputníci (pasivní), outsideři. 2 b) Skupinový systém rolí Sociální role jsou skupinou sdílená očekávání, která se týkají toho, jak se má určitá osoba ve skupině chovat. Ve skupině role určuje, jak se má konkrétní jednotlivý člen skupiny chovat vůči ostatním, jaké úkoly má ve skupině nebo navenek plnit. Příkladem je role vůdce, pokladníka, nováčka. V některých případech je role přesně určená, v některých není úplně jasná. Ve skupinách význam rolí souvisí jednak s jejich vlivem na jedince, ale i s tím, že podle rolí se členové skupiny vzájemně vnímají a podle nich se i k sobě chovají. Role jednotlivých členů ve skupině tvoří propojený celek – skupinový systém rolí. Skupinová role může být formální nebo neformální. Určité chování se v dané roli přikazuje a určité zakazuje. Některé si lze zvolit (podle vloh, schopností, temperamentu, charakteru, fyzických dispozic), jiné ne. Druhy: a) Nadřízené, podřízené, souřadné (spolužáci). b) Krátkodobé (cestující, kupující), dlouhodobé. Obecně se předpokládá, že skupinová role se postupně formuje během vzniku skupiny. Někteří autoři poukazují na to, že důležitou úlohu v tom mají potřeby skupiny. Skupina oceňuje takové chování svého člena, které jí přináší pozitivní důsledky. Vede to k opakování takového chování a jeho spojení s konkrétními jedinci. Výsledkem je očekávání, že se daný člen bude chovat osvědčeným způsobem. Toto očekávání má charakter požadavku, který má být naplněn. Jedinec i skupina sledují své zájmy a hledají co nejlepší řešení pro sebe. Může nastat: a) Kolize, střet rolí – policista, jehož syn spáchá zločin a on ho má udat. b) Neslučitelnost rolí – lékař, který má operovat někoho z rodiny. c) Zmatenost, konfúze rolí – dcera jako důvěrnice matky, která se jí svěřuje s těžkostmi ve vztahu s otcem. c) Skupinové normy Ze statusového systému a systému rolí vyplývají jisté důsledky, týkající se chování jedince jako člena skupiny. Kromě nich se ve skupině vytvářejí i obecnější pravidla, která odrážejí pravidelně se vyskytující formy chování a určují akceptovatelné (doporučené, žádoucí) chování členů skupiny. V odborné terminologii se tato pravidla označují jako sociální normy skupiny, anebo jako skupinové normy. Normy jsou pravidla, která se musí dodržovat. Proto se spojují se sankcemi. Za konformní chování, postoje, názory (podřízení se tomu, co norma předpisuje) jsou členové skupiny odměňováni projevy souhlasu a uznání. Za nekonformní chování (nepodřízení se) jsou členové skupiny postihováni negativními projevy, jako jsou přímé a nepřímé verbální útoky, ztráta pozice ve skupině nebo vyloučení ze skupiny. d) Kohezivita Kohezivita je sjednocenost, soudržnost, stmelenost skupiny. Míra kohezivity se dává do souvislosti s úrovní rozvoje skupiny, usuzuje se z ní na úroveň rozvoje skupiny, na její pevnost, stabilitu, schopnost skupiny udržet si své členy, síla vlivu skupiny na své členy, stupeň participace a loajality členů, pocity jistoty členů, produktivita, spokojenost, vývoj. 3 TYPY SKUPIN a) Základem děleni skupin na formální a neformální je způsob jejich vzniku a zdroj skupinové struktury. Formální skupiny jsou záměrně vytvářené, zpravidla jsou oficiálně ustanoveny a formalizovaným způsobem je ustanovena i jejich struktura a pravidla vnitřního života. Příkladem formální skupiny je organizace, pracovní skupina, školní třída. Neformální skupiny vznikají na základě osobních (neformálních) vztahů. b) Kritériem rozlišení primárních a sekundárních skupin je těsnost vztahů. Primární skupiny se vyznačují těsnými osobními vztahy a silným vlivem na své členy. Prototypem primární skupiny je rodina. Tyto skupiny bývají obvykle malé, existují delší dobu, jejich členové jsou v bezprostředním kontaktu, vztahy mezi nimi jsou intimní, jejich vnitřní život charakterizuje emocionalita a kooperace. Sekundární skupiny jsou spíše velké, vztahy v nich jsou obvykle neosobní, formální. Příkladem sekundárních skupin jsou organizace. c) Výrazy členská a nečlenská skupina se používají při potřebě odlišit členy skupiny od ostatních. d) Referenční skupinou se označuje skupina, která má silný vliv na jedince. Referenční skupina je taková, se kterou se jedinec srovnává a snaží se chovat jako její příslušníci. Jedinec přitom nemusí být členem dané skupiny. V tomto významu se používá i výraz referenční osoba. VÝVOJ SKUPINY Sociální skupiny procházejí od svého vzniku určitými změnami. V jednotlivých etapách jejich existence jsou období, která se vyznačují typickými znaky. Výsledky výzkumů poukázaly na to, že nezávisle na tom, o jakou skupinu jde, každá prochází od svého vzniku do zániku přibližně stejnými fázemi. a) Bruce W. Tuckman Tuckmanova koncepce vychází z identifikace vývojových trendů ve dvou základních sférách činnosti členů skupiny a existence skupiny vůbec. Jde o sociálně emocionální sféru zahrnující chování členů skupiny vůči sobě a o úlohově orientovanou činnost. V ní jde o obsah interakce ve vztahu k řešení společných úloh. Tuckman fáze charakterizoval takto: 1. Formování. Charakterizuje ji závislost a orientace. Lidé se seznamují navzájem a s úlohou. Převládá úzkost členů a jejich nejistota z hlediska spolupatřičnosti k skupině. 2. Bouření. Typickým znakem je konflikt a emocionalita. Členové skupiny se snaží prosadit a docílit toho, aby skupina uspokojovala jejich osobní potřeby. 3. Normování. Charakterizuje jej soudržnost a výměna. Vytvářejí se společně sdílené postoje, hodnoty, rolová očekávání, způsoby konání. 4. Optimální výkon. Charakterizuje jej produktivní řešení problémů a vykonávání skupinových úloh. Vztahy jsou stabilizované, stejně jako efektivní chování v prospěch celku. 5. Ukončení. Je to fáze rozchodu. Členové se uvolňují ze sociálně emocionálních vazeb a aktivit zaměřených na plnění úloh skupiny. Jednotlivé fáze mohou probíhat (trvat) různě dlouho. Koncepce předpokládá, že fáze budou za sebou následovat v popsaném pořadí. Vývoj přitom může mít nejen progresivní, 4 ale i regresivní charakter. Za jistých okolností může vývoj „sklouznout zpět“, opět však v popsaném pořadí a vždy jen do nejbližší nižší fáze. b) Richard L. Moreland a John M. Levine Jádrem teorie je model skupinové socializace. Podle něj je možné chápat socializaci jedince ve skupině jako sérii fází, které se od sebe odlišují změnou rolí. 1. Podle tohoto modelu členství ve skupině začíná fází pátrání. V ní je jedinec v pozici potenciálního (budoucího, nadějného) člena skupiny. Během této fáze skupina vyhledává lidí, kteří by pro ni mohli být přínosem při dosahování skupinových cílů. Když najde vhodný typ, začíná z její strany verbování. Jedinec zase vyhledává skupiny, které by mu mohly pomoci při uspokojování jeho osobních potřeb. 2. Po vstupu se jedinec stává novým členem skupiny („nový člen“ je termín pro označení specifického typu role jedince ve skupině), čímž začíná fáze socializace. Během ní se skupina pokouší změnit jedince tak, aby v maximální míře přispěl k dosahování jejich cílů. Analogicky se jedinec pokouší změnit skupinu tak, aby v maximální míře umožňovala uspokojování jeho osobních potřeb. 3. Přijetím začíná fáze udržení, během které je jedinec řádným členem skupiny. Z jehos strany i ze strany skupiny probíhá rolové vyjednávání. Skupina se pokouší určit členu specializovanou roli v zájmu maximalizace jeho podílu na dosahování skupinových cílů. Jedinec se snaží zase vystupovat z pozice role, která mu umožňuje maximalizovat uspokojení jeho osobních potřeb. Když obě strany považují svůj vzájemný vztah za méně výhodný a úroveň závazku z obou stran klesne pod kritérium rozcházení se, dojde ke změně role člena skupiny v uvedeném smyslu – k divergenci. 4. Když proběhne divergence, stává se v důsledku změny role jedince z řádného okrajový (marginální) člen skupiny a začíná fáze resocializace. Během ní se jedinec i skupina snaží o to, aby jejich vztah byl opět pro obě strany výhodný, měl pro obě strany přiměřenou hodnotu. Když se v důsledku toho opět zvýší úroveň závazků z obou stran nad úroveň kritéria rozcházení se (divergence), pak dochází ke specifickému posunu role, ke konvergenci, a jedinec se opět stává řádným členem. Avšak když vzájemné závazky skupiny a jedince klesnou na úroveň výstupu, dochází k ukončení členství jedince ve skupině a ke změně jeho role ve skupině (respektive vůči skupině). 5. Členství ve skupině končí fází vzpomínání, kdy jedinec je bývalým členem skupiny (exčlenem). Během této fáze se ve skupině formou nacházení shody utváří společně sdílený názor na přínos bývalého člena v dosahování cílů během jeho působení ve skupině. Tento názor se stává součástí tradic skupiny. Podobně jedinec vzpomíná na to, do jaké míry skupina uspokojovala jeho osobní potřeby. SKUPINOVÝ VLIV 1. Sociální facilitace Při vykonávání jednoduchých a dobře zvládnutých (naučených) úkonů přítomnost jiných osob působí na výkon pozitivně. Při vykonávání složitých úloh a úloh, jejichž řešení nebylo dobře naučené, působila přítomnost jiných osob negativně. Přítomnost jiných lidí zvyšuje úroveň aktivace (drive). Úroveň aktivace je přinejmenším do jisté míry důsledkem možnosti (hrozby) hodnocení jinými. Zdá se, že hlubším zdrojem je potřeba prezentovat 5 sebe sama jiným osobám takovým způsobem, aby byl u nich vyvolán žádoucí dojem. Všechny tyto případy mohou předcházet sociálně vyvolané úrovni aktivace a všechny mohou být spojené s úzkostí. 2. Sociální zahálení Za jistých okolností jedinci, kteří pracují spolu, podávají nižší výkony, než když každý z nich pracuje sám. Po zjištění, že nižší výkon jedince při práci ve skupině s jeho výkonem dosaženým o samotě je zapříčiněný hlavně motivační sférou – snížením motivace, byl tento fenomén označen jako sociální zahálení. Ve skupinově vykonávaných činnostech s jedním společným výsledkem, v němž se nedá vyjádřit podíl jednotlivého člena, dochází ke snížení výkonu jedince ve srovnání s jeho individuálně dosaženým výkonem, a to tím více, čím je početnější skupina. Kromě toho se však zjistilo, že k tomuto snížení dochází hlavně v důsledku snížení úsilí jedince. 3. Skupinová polarizace Když si člověk povídá s někým o nějaké otázce, stává se, že má po rozhovoru v některých aspektech odlišný názor na věc než předtím. Když je ve skupině předmětem diskuse hodnocení něčeho, na co mají členové pozitivní názor, obvykle po diskusi jsou jejich stanoviska pozitivnější než na začátku. Podobně když o něčem diskutují lidé, kteří mají na předmět diskuse negativní názor, obvykle po jejím ukončení jsou jejich stanoviska vůči dané věci negativnější. V obou případech vyhraněněji (silněji) zastávají to stanovisko, s nímž do diskuse vstupovali. Například lidé se středně negativním názorem na umělé přerušení těhotenství budou po vzájemné diskusi výrazněji formulovat svůj odpor proti němu. Tento jev se označuje termínem skupinová polarizace. 4. Skupinové myšlení (groupthink) Pojmem skupinové myšlení byla označena specifická kategorie případů, kdy skupina vyznačující se určitými znaky přijímá neracionální, špatné rozhodnutí. Tento pojem zavedl Irving L. Janis (1982) na základě analýzy takových událostí, jako byl útok na Pearl Harbor, vietnamská válka nebo invaze USA vůči Kubě vyloděním v Zátoce sviní v roce 1961. Skupinové myšlení je způsob uvažování, který se může vyskytnout u lidí silně včleněných do kohezivní skupiny, kdy snaha jejích členů o jednotu převýší motivaci realisticky zhodnotit možnosti postupu. Skupinové myšlení se týká rozhodování skupin (komisí, pracovních skupin), jejichž členové si velmi váží svého členství ve skupině a pociťují závazek vůči vysoké kohezivitě skupiny. To může spolu s některými dalšími okolnostmi vést k tomu, že i velmi renomovaní odborníci podlehnou vlivu situace a podpoří řešení prezentované vůdcem a potlačí uplatnění standardního kritického expertního postoje. Symptomy chybného rozhodování ovlivněného skupinovým myšlením: a) Nedostatečné hledání informací. b) Chyby ve výběru z informací, které jsou k dispozici. c) Chybné vyhodnocení rizika preferované volby. d) Selhání při zpracování alternativních plánů. 6 VŮDCOVSTVÍ Allan Collins a John Raven identifikovali šest druhů moci, které může vůdce, nebo i jiný člen skupiny vlastnit: a) Moc odměňovat. b) Donucovací moc. c) Referenční moc – dosažená díky identifikaci ostatních členů skupiny s jedincem. d) Expertní moc. e) Legitimní moc – je respektována díky normám. f) Informační moc – stojí na znalosti určitých informací. Ze série pozorování malých skupin Bales a Slater (1955) vyvodili závěr, že existují dva druhy vůdců, jeden soustředěný na úkoly, druhý na interpersonální vztahy. Vůdce formální – má formální autoritu – tj. moc – disponuje prostředky jak si moc vynutit – sankce a tresty. Vůdce neformální – neformální autorita – respekt členů – nevyplývá z odměn a sankcí, ale z osobních kvalit. Styly řízení: a) Autoritativní (autokratický) – k práci lidi nutí, rozhoduje sám, má vše pod kontrolou, negativní sankce používá více než odměny, neposkytuje prostor pro iniciativu, zajímají ho jen výkony a ne problémy podřízených, skupina je vysoce výkonná, ale pouze pokud je vedoucí přítomen, vhodný v krizových situacích, kdy je třeba rychle rozhodovat. b) Demokratický – chce pracovníkům vytvořit podmínky a prostor, určitou míru iniciativy, motivuje pozitivními sankcemi, ale umí i trestat, je zaměřen na výkon, ale i na uspokojování vztahů podřízených, skupina je vysoce výkonná, i když není přítomen. c) Liberální – nejhorší styl, vedoucí sám nic neřeší, nekontroluje, nediferencuje, slabý pasivní vedoucí, nezáleží mu na výkonu a na podřízených, výkonnost skupiny je malá.