Šimon na poušti Simón del desierto Krátkometrážní / Drama Mexiko, 1965, 45 min V púšti na hlavici stĺpu žije pustovník Šimon. V jeho askéze ho navštevuje množstvo pocestných - bezruký muž, ktorého Šimon zázračne vylieči, mladý kňaz, jeho matka, ale najmä diabol, ktorý ho prichádza pokúšať v rôznych podobách až do prekvapivého vyvrcholenia filmu, inšpirovaného postavou Šimona Stylitu, ktorý v 5. storočí prežil 37 rokov na hlavici stĺpu. Režisér Luis Buñuel se inspiroval legendou o poustevníku Šimonovi, jenž založil tradici mnichů v askezi a odříkání obývajících vrcholek vysokého sloupu daleko od pozemského ruchu. Šimona však nepronásleduje jen lidská zášť či okázalé projevy zbožnosti: škodolibý ďábel nevynechá jedinou příležitost, aby světce sváděl – většinou v podobě vnadné dívky. Keď sa Luis Bunuel po dlhom exile v Mexiku vrátil do Španielska a nakrútil tam Viridianu, film vyvolal škandál a pobúrené reakcie španielskej vlády a Vatikánu. Režisér sa preto vrátil do Mexika, kde nakrúca Anjela skazy a po ňom i tretí film trilógie so Silviou Pinal a Claudiom Brookom, ktorý je opäť inteletuálnou polemikou s rôznymi podobami inštitucionalizovaného náboženstva. Simeon Stylita Svatý Simeon Stylita starší nebo počeštěle Šimon Stylita starší (také Sloupník či Sloupovník, asi 389 – 459; řecky Συμεών ὁ Στυλίτης čili Symeon Stylités) byl byzantský asketa, poustevník a světec. Vyrostl jako syn pastevce stád, v mládí vstoupil do kláštera, odkud byl posléze vyhnán pro přílišné sebetrýznění, které zahrnovalo mimo jiné i přísný půst (během 40 dnů před Velikonocemi Simeon údajně nic nejedl ani nepil). Dalších 23 let žil asketickým životem poblíž syrského města Telanissu. Postupem času se stal v okolí populárním, takže za ním chodilo množství lidí, někteří aby jej pouze spatřili, jiní se s ním popřípadě radili. Aby byl vzdálen světské společnosti a mohl se věnovat zbožnému rozjímání, nechal si Symeon postavit sloup. Ten byl časem zvyšován, až dosáhl výšky 16 metrů. Na jeho vrcholu byla postavena malá plošina se zábrádlím, na které nepřetržitě stál. Takto prožil dalších 36 let svého života – kázal odtud příchozím poutníkům, případně jim dával rady. Do politického života se takřka nevměšoval, jednou z několika výjimek byl jeho apel na Theodosia II., aby zakázal stavět v syrské oblasti synagogy. Už za svého života byl považován za světce. Po jeho smrti 2. září 459 byly jeho ostatky přeneseny do Antiochie. Velká část relikvií vytvořených z jeho pozůstátků byla zanechána v tomto městě, aby tak byla zaručena jeho ochrana. Kolem sloupu byla vybudovaná impozantní svatyně s klášterem poblíž. Jeho příkladem se inspirovala řada dalších asketů zvaní stylité. Stylita Stylita neboli sloupovník byl křesťanský poustevník v byzantské říši, který žil asketickým životem, nikoliv však na poušti, ale na vysokém sloupu, a to často mnoho let. Věnoval se modlitbám a rozjímání, případně kázal poutníkům, kteří za ním přicházeli a ctili ho jako světce. Stylité se leckdy svými radami vměšovali i do politického života. Jejich sloupy stávaly na odlehlých, ale i frekventovaných místech, například u obchodních cest. Tato forma asketického života byla poměrně velmi populární do počátku ikonoklasmu a opět po ukončení bojů o uctívání obrazů, v 10. století. Jako první začal žít na sloupu Simeon Stylita starší v polovině 5. století. Luis Buñuel * 22. února 1900 † 29. července 1983 Jednou z nejvýznamnějších osobností dějin kinematografie je španělský a filmový režisér Luis Buñuel tvořící převážně v Mexiku. V roce 1929 natočil společně se Salvadorem Dalím svůj první film Andaluský pes, v němž se snažil zachytit nevědomé procesy. Díky uznání z řad surrealistů byl Buñuel přijat do skupiny kolem André Bretona. Další surrealistický Buñuelův film s názvem Zlatý věk však vyvolal skutečný skandál a nakonec byl zakázán. Ve třicátých letech a v období 2. sv. války působil Luis Buñuel střídavě v USA, Španělsku nebo Francii. I když se pohyboval ve světě filmu, nevěnoval se režisérské činnosti. Ve svých 46 letech přijal nabídku natáčet v Mexiku. Jejím přijetím začalo jeho nejproduktivnější období, v němž natočil dvacet filmů a vydobyl si v kinematografii pevnou pozici. Filmy většinou točil v poměrně omezených podmínkách, s malými náklady a ve velmi krátké době. Jeho způsob natáčení byl ekonomický, nerad opakoval záběry a preferoval delší pasáže bez zbytečných střihů. I tyto filmy obsahovaly surrealistické elementy, byly už ale komerční. Přijímány byly velice různorodě, často rozporuplně. Některé sklidily neúspěch, jiné byly naopak velmi úspěšné. Za jeden z nejúspěšnějších Buñuelových filmů je považován projekt Zapomenutí, který byl zprvu ostře kritizován jako protimexický, posléze oceněný na Mezinárodním festivalu v Cannes a nakonec přijatý i mexickými diváky. Typické pro jeho filmy jsou náboženské motivy a dojem improvizovanosti. Podstatným prvkem v tvorbě Luise Buñuela je sen, kterým byl režisér fascinován. Své postavy nechává ve svých filmech velmi často snít, ať už ve spánku, nebo v bdělém stavu, a s radostí rozestírá hranice mezi snovým a reálným děním. “ŠIMON NA POUŠTI” ONLINE: http://uloz.to/xvh3v8k/simon-na-pousti-bunuel-sp-drama-1965-sk-titulky-tvrip-avi http://gloria.tv/media/dKs7xJPYg4u