JE JEDEN VELIKY KOPEC Bohu? Oni chtejf vykladat nase Pfsmo a my bychom jejich Pfsmo vykladat nemeli? A tak nechme Pfsmo na obou stranich bez rykladu, jak to my Cinfme, a jednoduse vyznavejme, ze je jediny Buh, avsak uvnitf Bozstva je vice nd jeden, nebot obojf otevrene ucf Pfsmo. Avsak pro tentokrat to stacf. Na zaver pfidejme k ostatnfm tfem vyznanfm jdte take Nicejske vyznanf vfry neboli Symbolum z Niceje, ktere bylo take sestaveno proti arianum jako Athanasiovo symbolum a ktere kazdou nedeli zpfvamepfi bohosluzbich: . Nicejske vyznanf: YeHm vjednoho Boha, Otce vsemohoudho, Stvofitele nebe i zeme, vseho viditelneho i neviditelneho. YeHmvjednoho Pana,JdlSe Krista, jednorozeneho Syna Bozfho, ktery se zrodil z Otce prede vsemi veky: Buh z Boha, svetlo ze svetla, prary Buh z praveho Boha, zrozeny, ne stvoreny, jedne podstaty s Otcem, skrze nehoz vsechno je stvoreno. On pro nas lidi a pro nasi spasu sestoupil z nebe, skrze Ducha svateho pfijal telo z Marie Panny a stal se clovekem. Byl za nas ukrizovan za dnu Pontia Pilata, byl umucen a pohrben. TIetfho dne vstal z mrrrych podle Pfsma,vstoupil do nebe, sedf po pravici Otce a znovu pfijde ve slave soudit zive i mrtve, a jeho krilovstvf bude be?: konce. YeHm v Ducha svateho, Pana a darce zivota, ktery z Otce i Syna vychazf, s Otcem i Synemje zaroven uctfvan a oslavovan a mluvil usty proroku. YeHm v jednu, svatou, krestanskou28, apostolskou drkev. Vyznavam jeden krest na odpustenf hHchu a ocekivam vzkrfSenf mrrrych a zivot budoudho veku. Amen. Z Noveho zakona tentokrit nebudu nic uvadet. Nebot v nem je vse 0 Svate Bozske Trojnosti neboli Trojici jasne a mocne dolozeno, co ve Starem zakone nenf tak jednoznacne zdurazneno, presto vsak dostatecne mocne ukizano. 28/ Zde M. Luther poznamenal: "Katholikos"nelze pi'elozit lepe nd "ki'estanski",jak se to dosud Cini.To znameni: kde jsouve svete ki'estane.Proti tomu se pohorsuje papd, ktery by ehtel, abyjen jeho dvilr nesljmeno ki'estanskecfrkve,v tom ale lze, jako jeho buzek, d'ibel. ( 110) .... ZE JE TREBA SE VYHYBAT LIDSKEMU UCENf Ze je treba se vybjbat lidskemu ucenf ~. t. Spis 0 potfebnosti BoZiho a skodlivosti lidskeho ucenf ma dye casti. V prvnf Luther na konkretnich cititech z Pfsma doklada svou zasadnf tezi, ze krestan se ma driet jen a pouze Bozfho slova, a vyhybat se lidskym pHdavkum. Tato cast sjasnym kritickym hrotem vuci "papdske" katolicke drkvi vznikla za jeho pobytu na hradu Wartburg na jare 1522. Druha cast, v nfz Luther vyvrad nektere namitky srych odpurcu proti "Sola Scriptura", doklidane rovnez Pfsmem, vznikla na podzim tehoz roku. Obe casti jsou tradicne vydavany pod spolecnym nazvem jako jeden spis. WA10,II,73-92:VonMenschenlehrezumeiden ~. Ve jmenu JdlSe. VSem, kdo tuto knfzecku ctou nebo slysf, tomu necht Buh da milost a porozumenf. Amen. Ja, Martin Luther, jsem tuto kratkou knfzecku nechal vydat k potesenf a zachrane ubohych svedomf, kteri jsou uveznena v klasterech Ci kapitulich skrze lidske zakony, aby se mohla vyzbrojit a posflit Bozfm slovem tak, aby obstila ve smrtelne tfsni a dalSich nesnazich. Vedle toho vsak davam na vedomost onem opovazlirym, neradnym osobim, ktere zakladajf sve krestanstvf na tom, ze jedf vejce, maso i mleko, nechodf ke zpovedi, schvalujf obrazoborectvf atd., ze jim tfmto spiskem poslouzit nechci. Nebot na ne pohHzfm jako na ostudne jedince, kteff zneCistili valecne ldenf Izraelcu, ackoliv vsemu lidu bylo pfikizano, aby v pHpade potfeby Sliza tibor a tam svou potfebu zahrabali do dUlku v zemi.1A tak i my musfme v nasem hnfzde trpet takovou neCistou sber, dokud je Buh nenaucf lepsfm navykum. Rid bych kizal krestanskou svobodu jen ubohym, veznenym, pokornym svedomfm, abych tem ubohym detem, jeptiSkim a mnichum, kteH by ridi Yen,dokizal poucit svedomf 0 tom, jak se s Bozf " :,: 1/ Srov. Dt 23,13-14 ( 111) JE JEDEN VELIKY KOPEC pomod a bezpecne dostanou yen ajak maji tidne a krestansky uzivat nabyte svobody. Buh necht k tomu da svou milost. Amen. Ze je tteba vyhybat se lidskym ueenim, duvody z Pisma. Prvni duvod: MojziS tiki v Deuteronomiu, tj. v pate knize, ve etvrte kapitole: "Ktomu, co vam prikazuji, nic nepridate a nic z toho neuberete."2 Nekdo vsak namitne, ze MojziS mluvi vYhradne 0 svem slovu, protoze vedle MojziSe mame preci jdte mnoho knih proroku a cely NovYzakon. Odpoved': Tim se ale nic nepridava, nybd v techto dalsich knihich stoji totez, co v knihich MojziSovYch.DalSiknihy totiz nedelaji nic jineho neZ ze ukazuji ptiklady, jak se zachovava nebo nezachovava MojziSovo slovo. A popisuji je pomod jinych slov a ptibehu. To vsechno je vhk jedno a totez ueeni a tentyz smysl. A zde je tteba se ohradit proti tem, kdo ukazuji v jinych neZ MojziSovYchknihich na slova, kteri nelze najit jiz predtim v knihach MojziSovYch.Je totiz nepochybne, ze cele Pismo smeruje vYhradne ke Kristu. Kristus preci tiki, Jan 5: "VZdyt MojziS psal 0 mne."3 Proto v knihach MojziSovYchje vSechno podobne, jako v hlavni knize a v ostatnich knihich. Druhy duvod je u Izajase, 29. kapitola, a nas Pan to uvadi v Matousove evangeliu 15: "Lid tento cti me rty, ale srdce jejich je daleko ode mne; marne me uctivaji, nebot uei naukim, jeZjsou jen ptikazy lidskymi."4 VSimni si slova Kristova, ze je to marna sluzba, slouzit Bohu podle lidskych ueeni, nebot Kristus neni ani opilec ani hlupak. Ana jeho slovech je tteba vsechno stavet, to plati pro vsechny andely i vdkere stvoreni. 2/Dt4,2 3/ SroY.J 5,46 4/ Mt 15,8 sray. 1z 29,13 ( 112) --- I " I ZE JE TREBA SE VYHYBAT LIDSKEMU UCENi '" TIeti duvod je tyz Kristus v teze kapitole Matousova evangelia: "Cloveka nezneCistuje to, co vchizi do ust, nybd eloveka zneeistuje to, co z ust vychizi. "5 Tento vYrok a soud je treba dukladne pochopit, protoze je mocny a s velkou silou sriZi vdkere nauky, navyky a zivot ve vztahu k jidlu a osvobozuje vsechna svedomi ode vsech zakonu 0 jidle a piti. A tak je mozne jist mleko, maslo, vejce, syry, maso kterYkoliv den, at je to nedele nebo patek, postni doba nebo advent. A nikdo nemusi kvUli tomu odvadet maselnou dan ani ziskivat odpustky. Nebot to slovo plati a neselhava: to, co vchizi do ust, eloveka nezneeiStuje. Z toho vyplYvaza prve, ze je vylhane, co se tiki, ze pry svaty Petr ustanovil postni dny a ze je drkevnim prikizanim pod hrozbou smrtelneho htichu nejist v postni dobe vejce, maslo, mleko ani maso. Avhk svary Petr ani drkev nestanovi ani neuei nic proti Kristu. A pokud by to i udelali, nesmime je v tom nasledovat. Netikim, ze je zle tohle doddovat. Ale je zle delat nutnost a prikizani z toho, co je ve skuteenosti svobodne, a vydavat za hrich a neCistotu to, 0 eem Kristus sam tiki, ze to neni htich a eloveka to nezneeiStuje. Za druhe z toho vyplYva, ze je ryze d'abelskym kouskem, kdyz papeZ prodava odpustky a dava svoleni, aby nekdo smel jist maslo, maso atd., kdyz to Kristus jiz davno predtim ve svem vYrokuosvobodil a dovolil. Za tteti je take omylem a lzi, ze se vydava za prikizani drkve pod hrozbou htichu nutnost ddet svateeni a kajid pust a postit se v predveeer svatku apostolu a svatych, nebot to vSechno je v rozporu s onim KristovYmslovem: to, co vchazi do ust, eloveka nezneeistuje. Takze vdkere pusty maji byt provzdy ponechany na svobodne vlili kazdeho, bez ohledu na dny a jidla. Za etvrte jsou v rozporu s Kristem fidy sv. Benedikta a Bernarda a kartuziani avsichni ostatni, kteri se vyhybaji masu a podobnemu na zaklade nutnosti a prikizani, jako by to byl hrich. 5vYmpoCinanim totiz nedelaji nic jineho neZ ze mluvi v ptimem rozporu s Kristem, " 5/ Sray. Mt 15,11 (113 ) ... JE JEDEN VELIKY KOPEC ZE JE TREBA SE VYHYBAT LIDSKEMU UCENf 6/Mt 17,5 7/Mt 15,18-19 rovat mislo, mleko, vejce, syr, ktere nevychizeji z lIst ani ze srdce, nybd z bficha krav a slepic? Kdo kdy videl maso, tonsuru, mnisskou kutnu, klister ci Zlnenou kosili, ze by vychizely z lIst? Jedine by musela zhrdit ta kriva, kteri divi mleko a mislo a rodi telata. Proto tady jde nejen 0 rouhini se Bohu, lzi a podvody, ale take 0 ridne bliznovstvi a hloupost se vsemi temi mniSskymi a lidskymi zikony 0 pokrmech, obleceni a mistech a vdkerych vnejsfch vecech. Je pravda, ze nekdo muze mit zvrhlou chur na zbytecne jidlo a obleceni, ale to vychizi ze srdce a muze se stejne rykat ryb jako masa, sediveho sitku jako rudeho sametu. Suma sumirum, Kristus nelze, kdyz Hki: "Cloveka nezneCisruje to, co vchizi do lIst, nybrZ cloveka zneCisruje to, co z lIst vychizf." Jestlize vsakje pravda, ze neni hHsne ani neCiste, kdyz se nebudeme Hdit lidskym pfikizinim, pak take naopak plad, ze neni ani ciste ani zisluzne, jestlize to zachovivime a konime. Prive a jedine Cistota a zisluha jsou totiz dm, co se stavi proti hHchu a neCistote. Proto na vdkerem mnisskem zivote neni ani nic Cisteho, ani zisluzneho. To take mini Kristus Pin, kdyz Hki, Matous 15: "Marne me ucdvaji, nebor uci naukim, jeZ jsou jen pHkazy lidskYmi."8 Proc marne? Protoze nezachovini takoveho lidskeho pHkazu neni Zidny hHch, a jeho zachovini neni Zidni zisluha, nybd oboji je ponechino volne. Proto sami sebe klamou, kdyz si ziskivaji zisluhy, kde Zidni neni, a kdyz se boji hHchu, kde Zidny nenf. Jak Hki 14.hIm: tfesou se strachem, kde strachu nenf.9 Ctvrty duvod je u svateho PavIav prvni epistole Timoteovi, ctvrti kapitola: "Duch vYslovne pravi, ze v poslednfch dobich nekteH odpadnou od viry a pfiddi se tech, kteH svideji demonskYmi naukami, jsou pokrytci, lhifi a maji vypilen cejch na vlastnim svedomf. Zakazuji lidem zenit se a jist pokrmy, ktere Buh stvofil, aby je s dekovinim pOZlvaliti, kdo veH a kdo poznali pravdu. Nebor vsechno, co Buh stvofil, je dobre a nemi se zavrhovat nic, co se pfijimi s dikuvzdi- 8/Mt15,9 9/ Srov. Z 14,5 kdyz Hkaji: to, co vchizi do lIst, cloveka zneCisruje. A tak v jejich ocfch musi byt Kristus lhir, kdyz Hki: to, co vchizi do lIst, cloveka nezneciSruje. Zde vidfS, ze tento jediny Kristuv vYrok mocne odsuzuje vsechny ridy a duchovni stay. Jestlize cloveka nezneciSruje to, co vchizi do . jeho lIst, cim mene zneCisrujeto, co se divi na telo? Ar uz je to kutna, kabit, koSile, kalhoty, boty, plisr, ar je sedivY,zlury, modry, cerveny, bfly Cipestry, jak se komu libi; a totez plati i 0 mistech, jako jsou kostelyCimniSskecely,dum Cikomora.. Z toho vyplYvi, ze ten, kdo povazuje za hHch, aby mnich chodil v necem jinem neZve svem ridovem odevu, a nechce to ponechat na vlastnim uvazeni, ten opet deli z Krista lhire, kdyz deli hHch z toho, co Kristus prohlisil za Ciste,a Hki ana tam, kde Kristus rekl ne. Za co jineho mohou lide takove mnichy povazovat, kdyz pHmo do oci Kristu Hkaji:lzd, to je hHch, 0 cern ty Hkis, ze to hHch nenf. Nepomuze vyzvedivat svateho Bernarda, Rehore, Frantiska a dam svate. Je tfeba poslouchat Krista, co on Hki. Jeho jedineho prohlisil Otec za uCitele na hore Tibor, kdyz rekl, v Matousove 17. kapitole: ,;Toje muj milovany Syn, ktereho jsem si vyvolil; toho poslouchejte."6 Nefekl: poslouchejte Bernarda, Rehore atd., nybd: toho poslouchejte, jeho, meho milovaneho Syna. Kdo vi, jak dalece v tomhle vsichni svati hrdili nebo konali sprivne? Snad to nedoddovali jako nutnost a pfikizinf. Jestlize vsak to doddovali jako nutnost a pfikizini, pak se mylili a nesmime je nisledovat a Krista opoustet. To vsechno se potvrzuje tim, co Kristus vyvozuje na tomtez miste, Matous 15: "Tovsak, co z lIst vychizi, jde ze srdce, a to cloveka zneCisruje. Nebor ze srdce vychizeji spatne myslenky, vrazdy, cizolozstvi, smilstvi, 10upeZe, kfivi svedectvi, mizky" atd.7 Takove veci cloveka zneciSrujf. Zde se ptime: jestlize je hmne a neCiste pouze to, co vychizi ze srdce, jak tady Kristus mocne vysvetluje a doklidi, jak muze zneCis(114 ) ( 115) '~ JE JEDEN VELIKY KOPEC ZE JE TREBA SE VYHYBAT LIDSKEMU UCENf ( 116) noho ze srych klamarych demonu a svidi je krisne zbarvenymi naukami i skutky, takze si pomysH, ze jsou vskutku duchovnL Jelikoz vsak takove ueeni neprameni z Pisma, nemuze vychizet od nikoho jineho nd od dibla. Za etvrte jsou to lhiti, kteH faldne mluvi a easto nisilne ptizpusobuji i svate Pismo a slova otcu svemu ueenf, jak u nich muzeme denne pozorovat. To je ale faldne a prolhane, proto take je Pismo rysostne proti nim. Za pite to je ryzi pokrytectvL To je pravda a neni deba to vice rozvidet, nakolik cele jejich byd je pouhe zdini a nattisini ve vnejsim doddovini pokrmu a odevu. Za seste maji na svem svedomi vypileny cejch, a jejich svedomi je neptirozene, protoze tam, kde neni zadny hHch a svedomf, z toho delaji hHch a svedomf, jak bylo reeeno ryse, coz je neptirozene stejne jako vypileny cejch na tele. Za sedme zakazujilidem se zenit tak, ze ztizuji zvlistni stay, ktery mi zustat bez manzelstvf, jak vidime u prelitu i mnichu. Proto pohledme zde na Bozi soud nad takorym ueenim a stavem, ze jsou to demonske nauky, nauky klamne a faldne, bezverecke a pokrytecke. Pomihej Buh, kdo by chtel zusrivat u takorych nauk, kdyz je sim Buh takhle odsoudil? Co pomuze, ze jsi na takovou nauku tisickrit slozil slib a pHsahu? Naopak, eim silnejsi slib, dm vice je deba ho zrusit, protoze byl slozen na demonske ueenf, proti Bohu. Ale pohledme, jak sikovne se vytieeji a odvraceji tento ryrok od sebe, kdyz Hkajf, ze jich se netyki, nybd kadrske sekty Tacitovy, kteri zcela zatracovala manzelsky stay. Zadmco oni ho zakazuji z pokrytectvf, ze chteji byt duchovnL I kdyby to tak bylo, ze svaty Pavel mluvi proti Tacitove sekte!Jestlize vsak papd deli to, co delali taciini, proc by to nemelo byr vztazeno i na nej?At je to Tacitus nebo papd, ryrok zasahuje vsechny ty, kdo zakazuji manzelstvL Pavlova slova odsuzuji ten skutek bez rozdllu osoby. Kdo zakazuje~ stvf, ten je ueednikem a apostolem dibla, jak j