BULTMANN, Rudolf. Ježiš Kristus a mytologie. Praha: Oikoymenh, 1995 1 UVODNI POZNÁMKA K NĚMECKÉMU VYDANÍ Mám radost, že, tyto přednášky, které jsem uskutečnil v anglickém jazyce, jsou nyní k dispozici rovněž v německém vydání, a doufám, že poslouží k tomu, aby odstranily mnohá nedorozumění, která často ohrožovula záměr mé práce. Věřím, že se tento zéiměr stane zřejmým, totiž učinit slovo bible pro moderního člověka natolik srozumitelným, aby mu naslouchal jako něčemu, co jej skutečně oslovuje. Marburg, v červnu 1964 Rudolf Bultmann JEŽÍŠOVA ZVE ST A PROBLÉM MYTOLOGIE 1. Jádrem kázání Ježíše Krista je Boží království. Exegeze a theologie 19. století rozuměly královstvím Božím duchovní společenství lidí, kteří jsou společně poslušní vůle Boha, jenž řídí jejich vlastní vůle. Touto poslušností se pokoušejí rozšířit sféru jeho panování ve světě. Híkalo se, že hudují toto Boží království jako říši, která je duchovní, ale přesto uvnitř světa, která je v tomto světě účinná a půsohící, poněvadž se v dějinách tohoto světa rozvíjí. V roce 1892 vydal Johannes Weiss svou knihu Die Predigt Jesu vom Keiche Gottes (2. vyd. 1900). Tato kniha vytvořila novou epochu tím, že onu až do té doby obecně přijímanou interpretaci odmítla. Weiss ukázal, že Boží království není světu imanentní, že se nevyvíjí jako součást světových dějin, nýbrž že je spíše eschatologické. To znamená, že království Boží dějinný řád transcenduje. Nepřichází skrze morální úsilí člověka, nýbrž výlučně nadpřirozenými Božími skutky. Bůh učiní náhle světu i dějinám konec a přinese nový svět, svět věčné spásy. Tato koncepce Božího království nebyla objevem Ježíšovým, nýbrž byla důvěrně známa jistým židovským kruhům, které očekávaly konec tohoto světa. V židovské apokalyptické literatuře byl tento obraz eschatologického dramatu podrobně vylíčen; nej starší dochované svědectví o tom podává kniha Danielova. Ježíšovo kázání se odlišuje od typicky apokalyptických obrazů eschatologického dramatu a blaženosti nastupujícího nového věku, neboť Ježíš zachovával odstup od nějakého detailního vykreslování jednotlivých obrazů. Omezil se jen na předpověď, že Boží království přijde a že lidé musí být připraveni předstoupit před nastávající soud. V ostatním sdílel eschatologická očekávání svých současníků. Proto také učil své učedníky, aby se modlili: Buď posvěceno Tvé jméno přijďTvé království Staň se vňle Tvá jako v nebi, lak i na zemi. lil I I Ježíšova zvesí a problem mytologie Ježíšova zvěst a problém mytologie Ježíš očekával, že se to přihodí brzy, v bezprostřední budoucnosti, a říkal, že přísvit tohoto času lze již spatřovat ve znameních a zázracích, které ostatně také sám prováděl, zvláště když vyháněl démony. Počátek Božího království si Ježíš představoval jako nesmírné kosmické drama. Syn člověka přijde na nebeských oblacích, mrtví budou vzkříšeni a nastane den soudu; pro spravedlivé započne čas spásy, ale zavržení půjdou do pekelných muk. V době, kdy jsem započal svá theologická studia, byli jak theologové, tak i laici teoriemi Johannesa Weisse popuzeni a vyděšeni. Vzpomínám si, jak můj učitel dogmatiky v Berlíně Julius Kaftan říkal: „Pokud má Johannes Weiss pravdu, a je-li tedy představa o Božím království skutečně eschatologická, pak je nemožné, abychom tuto představu použili v dogmatice". Avšak již v následujících letech nabyli theologové, mezi nimi i Julius Kaftan, přesvědčení, že měl Weiss pravdu. Snad zde mohu připomenout také Alberta Schweitzera, který Weissovu teorii dovedl až do extrému. Schweitzer tvrdil, že eschatologická očekávání, přerůstající ve vše prostupující dogma o posledních věcech, určovalo nejen Ježíšovo kázání a osobní sebe-vědomí, ale i jeho každodenní život. Dnes již nikdo nepochybuje - alespoň v evropské theologii, a pokud mohu nahlédnout, ani mezi americkými novozákoní-ky - že Ježíšova představa o Božím království byla eschatologická. Je dokonce stále jasnější, že eschatologické očekávání a eschatologická naděje tvoří jádro novozákonního kázání vůbec. Prvotní křesťanské společenství chápalo Boží království ve stejném smyslu jako Ježíš. Také ono očekávalo příchod Božího království v nej bližší budoucnosti. Takto smýšlel i Pavel, že ještě za jeho života přijde konec tohoto světa a mrtví budou vzkříšeni. Toto obecné přesvědčení bude potvrzováno netrpělivými, ustrašenými i pochybovačnými hlasy, kleré se budou hlasitě ozývat již v synoptiekých evangeliích a záhy pak ještě hlasitěji např. v 2. Petrově epištole. Křesťanstvo vždy chovalo naději, že království Boží přijde v nejbližší budoucnosti, jakkoli na ně čekalo marně. Můžeme při tom vzpomenout slovo z Marka 9,1, které ač není pravým slovem Ježíšovým, bylo Ježíšovi již v nejstarší obci připisováno: „Amen, pravím vám, že někteří z těch, kteří tu stojí, neokusí smrti, dokud nespatří Boží království, přicházející v moci". Není snad smysl tohoto verše jasný? Třebaže již mnozí z Ježíšových současníků jsou mrtvi, musí být přesto zachována naděje, že ještě v této generaci přijde Boží království. 2. Tato naděje, kterou s Ježíšem sdíleli prvotní křesťané, se nenaplnila. Ještě stále přetrvává týž svět, a dějiny pokračují dále. Chod dějin mytologii vyvrátil. Tato představa o „Božím království" je mytologická, stejně jako představa o eschatologickém dramatu. Mytologické jsou právě tak i předpoklady pro očekávání Božího království, zvláště pak teorie, že svět1 jakkoli stvořen Bohem -je ovládán ďáblem, Satanem, a že ďáblova armáda, démoni, je příčinou všeho zla, hříchu i nemoci. Celé chápání světa, jaké se předpokládá v Ježíšově kázání i v Novém zákonu vůbec, je mytologické, to znamená: představa, že je svět rozčleněn do tří poschodí: nebe, země a pekla; dále pak představa, že do chodu věcí2 zasahují nadpřirozené síly, představa zázraku: a zejména pak představa, že nadpřirozené síly zasahují i do vnitřního života duše, že člověka může pokoušet a kazit ďábel a že ho mohou posednout zlí duchové. Tento obraz světa nazýváme mytologickým, ježto se liší od obrazu světa, vypracovaného a rozvinutého v antickém3 Řecku i od obrazu světa přijímaného jakýmkoli moderním člověkem. V základu této koncepce světa ji nexus příčiny a účinku. Ačkoli moderní fyzikální teorie kalkulují v kauzálním řetězci* subatoinárních procesů'* s náhodou, nejsou tím naše každodenní záměry, naše jednání a náš život nijak dotčeny. V každém případě moderní věda nevěří, že by chod přírody mohl být přerušován či tak říkajíc perforován nadpřirozenými silami. Totéž platí i pro moderní historické bádání, kleré nepočítá s tím, že by Bůh, ďábel či démoni nějakým způsobem zasahovali do běhu dějin. Dějinný chod naopak pojímá jako nedílný celek, kierý je sám o sobě kompletní, i když od chodu přírody odlišný, což je dáno tím, že v dějinách působí duchovní síly, jež ovlivňují vůli člověka. Připustíme-li, že ne všechny dějinné události jsou determinovány s fyzikální nutností6 a že lidští jedinci jsou za své 1 „Die Welt vom Bosen" - „svřt zla" v angl. vyd. chybí. Nadále budu citoval anglické vydání jako A a německé vydání jako EV s číslem příslušné stránky. Označovat budu jen Iiullmannovy poznámky. Všechny ostatní poznámky jsou mými překladatelskými poznámkami. — Pozn. překl.) 2 A lij: „in the course of events" - „do běhu událostí". 9 N 12: „im klassischen Griechenland" — „v klasickém Kecku". 4 Doplněno podle A 15: „in the chain of cause and effect". 5 A 15: „in subatomic phenomena" — „suhatomárních fenoménů". 6 N 13: „notwendig von den Naturgesetzen bestimmte" — „nutně určeny přírodními zákony". 13 Ježíšova svěsí ii problém mytologie Ježíšova BBJH ti problém mytologie jednání odpovědni, neděje ae tu přesto nic bez nějakém racio- iiáluího zdůvodnění. Jinak 1 ■ y Se odpovědnost /.cela rozplynula. Moderní lidé ovšem podléhají ještě mnoho pověrám, ale to je jen něco výjimečného. Iia dokonce anormáhiílio. Dnešní člověk staví na tom, že ani chod přírody ěi dějin, ani jeho vlastní život, ať již vnitřní nebo praktický, nejsou nikterak narušovány intervencí nadpřirozených sil. Vyvstávají pak nezbytně otázky: může mít Ježíšovo kázání o Božím království stále ještě nějaký význam pro dnešního člověka? A může vůbec být kázání Nového zákona ve svém celku pro moderního člověka ještě nějak důležité? V kázání Nového zákona Ježíš zvěstuje nejen své kázání o Hořím království, nýbrž především svou osobu, která byla od samého počátku v prvotním křesťanství mylologizinána. Novozákoníei nejsou jednotili v otázce, zda Ježíš hovořil sám o sobě jako o Mesiáši, jako o králi v čase spásy,7 zda on sám věřil, že je Synem člověka, jenž má přijít na nebeských oblacích. V daném případě by měl Ježíš rozuměl sáni sobě ve světle mytologie. Zde se musíme rozhodnout buď pro jedno, nebo pro druhé. Prvotní křesťanská komunita jej v každém případě takto, to jest jako mytologickou postavu, pojímala. Očekávala, že znovu přijde na nebeských oblacích jako Syn člověka a že jakožto soudce přinese spásu a zatracení. Jeho osobu vidíme v mylologickém světle, říkáme-b o něm, že byl počal ze svatého Ducha a že se narodil /. panny. Ješlě výraznější to bude v helenistických křesťanských" komunitách, v nichž bude Ježíš chápán jako Syn Hoží v metafyzickém smyslu, jako velké, preexistující nebeské bytí, kicié se pro naše vykoupení stalo člověkem a vzalo na sebe utrpení, a to utrpení až ke kříži, lakové představy jsou evidentně mytologické. Byly velmi rozšířeny také v mytologiích Židu i pohanů n potom přeneseny na Ježíšovu historičkou osobu. Zvláště koncepce preexistujícího Uožího syna, jenž v lidské podobě sestupuje do svita, aby vykoupil lidstvo, je součástí gnostické nauky o vykoupení, a nikdo jistě nebude váhat nazvat tuto nauku „mytologickou". Takto vyvstává ožehavá otázka: Jaký význam má JeiíioVO kázání i kázání cplálto l\ovrht> zákona pro madmíího človeka? Mytologický obraz světil, eschatologická představa, představa o Vykupiteli a vykoupení jsou pro dnešního člověka něčím minulým a vyřízeným. Lnu snad očekávat, že vykonáme obětování rozumu (sitcrifiriiiin intallvctti.s), že se zřekneme Chápání, abychom mohli přijímal něco, co nemažeme poctivě považovat za pravdivé, a lo jenom proto, že takové představy jsou připomínány v bibli? Anebo snad máme v Novém zákoně ony výroky, jež obsahují podobné mytologické představy, přejít, a vyhledat v něm jiné výroky, které by pro moderního člověka nebyly takovým kamenem úrazu? Ježíšovo kázání se ve skutečnosti neomezuje na eschatologické výroky. Ježíš také kázal Boží vůli, kterou je Boží přikázání, přikázání konat dohro. Ježíš žádá pravdivost a čistotu, ochotu k ohrli a lásce. Žádá poslušnost celého člověka Ivůěi Hohu a protestuje proti klamu, že svou povinnost vůči Holin můžeme Bpbtit dodržováním jistých vnějších příkazů, ľokud jsou pro moderního člověka kamenem úrazu Ježíšovy etické příkazy, pak to jsou překážky pro jeho sobeckou vůli a ne pro jeho rozum. Co x toho všeho plyne? Máme podržet Ježíšovo etické kázání a zříci se jeho kázání eschatologického? Máme jeho kázání o Božím království redukovat na tak zvané „sociální evangelium"? Nebo je tu nějaká třetí možnost? Musíme položit otázku, zda eschatologické kázání a mytologické výpovědi jako celek neobsahují ještě nějaký hlubší význam, který je skryt pod pláštíkem mytologie. Je-li tomu lak, pak chceme opustil mytologické představy právě proto, že si přejeme uchovat jejich hlubší význam. Takovouto metodu výkladu Nového zákona, která se za mytologickými predstavami snaží znoviiodhalit hlubší význam, nazýváme i „demytologizací"9 - což je jistě neuspokojivý výraz! Jejím cílem není odstranit mytologické výpovědi, nýbrž je vyložit. Je to metoda hermeneutiky.10 Význam této metody pochopíme nejlépe tehdy, jestliže si objasníme význam mytologie obecně. 3. Mytologií bývá často nazývána primitivní nauku, jejímž smyslem je vysvětlil jevy a události, které jsou zvláštní, neobyčejné, překvapivé či strašlivé, a to tak, že se tyto jevy a události připisují nadpřirozeným příčinám, bohům nebo démonům. Děje se « N 13: „llcils", A 16: „ufi-ti-ľnul lilcsscmlncss" - „liluži-mtMi" » N 14: „liriilľiichľistlirl....." - ,.poJiaiiskokřesfatiskycli". '•> A: „ilc-myllmlogi/.iiij;"; iN: „Kiilmylliolnj!Ísii'rrir. 1» N 16: „I)i-tiiuiig9i!iťtli<>