Spirituální teologie 8. ODMÍTANÁ HOSTINA Úvod uÚstředním tématem Bible je milost, jinak většinu textů nepochopíme uPrvním biblickým obrazem této skutečnosti je hostina a jídlo uMilost proti scénáři vítězství a prohry… uOd roku 313 se milost a odpuštění z duchovní reality postupně proměňují v právní abstrakce Svobodné, nezasloužené vyvolení uPojetí milosti vyrůstá z pojmu vyvolení nebo osobního povolání uDt 7,7-8 – základní kámen teologie milosti; Bůh si vybírá obyčejné lidi, a samotná zkušenost vyvolení jim dává sílu a moc uTo, že jsme Boží lásky-hodní, nevyplývá z našeho morální jednání, ale je ryzím Božím darem uOkamžik, kdy se stáváme celistvými a svatými, nastává, když dokážeme přijmout své stínové já (self), neboli svůj hřích Krédo z přídavných jmen uEx 34,6-7 krédo Izraele! (a dále Ez 36 a 37) u„Chesed“, vytrvalá láska. Budu tě milovat ještě hlouběji, protože jsem odhodlán zvítězit. Tvoje malost neomezí moji velikost, ani ji nebude určovat. Extáze nebo smetiště u„Kdybyste se zeptali lidí v pekle, zda jsou šťastní, téměř vždy by řekli: Ano!“ uPekelná brána jsou dveře, které se otevírají na obě strany, dovnitř i ven. uRozlišování na „nebe“ a „peklo“ jsou archetypální metafory, které se začaly brát doslovně uChtějí vyjádřit stavy mysli a srdce a chtějí být výzvou k rozhodování v tomto světě; my jsme z nich učinili fyzická místa, odsunuli je někam do budoucnosti a vytěsnili z přítomnosti uJežíšova uzdravení, dotyky, „spása“ (L 7,50; 17,19 atd.) se vždy uskutečňovaly právě teď uV katolické spiritualitě jsou tři klasické stupně zrání – cesta očišťování, osvícení a sjednocení, kdy třetí stupeň je podmínkou prvních dvou. Hostiny jako audiovizuální pomůcka uJežíš nejčastěji používá pro to, co nám Bůh nabízí, obraz hostiny uPodobenství o svatbě (Mt 22,1-14) uLk 14, J 2,1-11 uJežíšovo stolování s hříšníky uEucharistie u Maria, „dokonale ztělesněný proces“ uMaria jako archetyp, který představuje a zároveň shrnuje celé tajemství přijaté spásy u„Buď zdráva, milostiplná“ (L 1,29) znamená „zahrnutá nejvyšší přízní“ uBůh nabízí Boží přítomnost, „hostinu“, ale přítomnost je budována na základě vzájemnosti. Bůh je věčné „Já“, které čeká na ty, kteří chtějí být oním „Ty“