Spirituální teologie ĎÁBLOVA LEŽ Úvod uJakýmkoli veršem z Bible lze ospravedlnit cokoli uHlavní omyl: problém je vždy někdo jiný, nikoli já uRole oběti nebo vytváření oběti, mechanismus obětních beránků uPro zlé lidi je typický pocit jistoty a jasnosti, často přehnaná zbožnost uVíra nikdy není absolutní jistota Povaha kritičnosti uNeobrácené ego a Ježíšova metanoia, „změna smýšelní“ uBible poukazuje na schopnost změny (sebekritiky) a zároveň schopnost se s podstatným míjet – hřích (hamartia, „minout značku“) uSchopnost i neschopnost skupiny tolerovat vnitřní i vnější kritiku (i křesťanství) uVnitřní kritika jako jediná pravá cesta obnovy Tajemství skryté od založení světa uProč Ježíš mluví v podobenstvích… uBiblické schéma obviňování a svalování odpovědnosti na druhého (Gn 3) uDvojznačnost obrazu Boha v příběhu o potopě (Gn 6 – 9) uBoží pedagogika „3 kroky vpřed, 2 kroky vzad“ (Dt 7,1-11) uCo nás činí svatými, nás může učinit i zlými uBible vždy sděluje problém a zároveň jeho řešení; v Ježíšovi se Písmo naplňuje, v jeho pokorné a trpící lásce Rituál obětního beránka uLeviticus 16,21-22 (rituál) a 17 – 27 (Řád svatosti): svatost jako oddělení od zla uJežíš: svatost jako absorbování zla a proměna, za kterou sám platím uDějiny: od mýtu výkupného násilí k Božímu plánu výkupného utrpení uTi, kteří uctívají obětního beránka Ježíše, často obětní beránky sami hledali (hledají); je to typické pro dualistické myšlení uJak se postavit proti nenávisti, aniž bychom sami nenáviděli? u3 obětní beránkové Nového zákona (Jan Kř., Ježíš, Štěpán) uJežíš jako Boží beránek, živý zabitý, v knize Zjevení Hebrejská příprava na beránkovu válku u„Hospodin bude bojovat za vás“ (Ex 14,14) uZáklady nenásilí: Gedeon, proroci, Deutero-Izaiáš, Ježíš uKniha Jonáš, univerzalismus uProti obecnému smýšlení, Bůh Starého zákona není násilným Bohem, je Otcem Ježíše Krista Pavel, první katolík u„Bláznovství kříže“, „Když jsem slabý, tehdy jsem silný“ uList Galaťanům a Filipanům uPavel povolán k tomu, aby poznal temnou stránku náboženství Ježíš odpouští uNikoli mýtus spasitelného násilí, nýbrž vzor odpouštění uJežíšovým programem proti násilí je snížení významu věcí, které člověk absolutizuje: u (1) skupinová identita u (2) systém bezpečí nebo zaměstnání u (3) nejbližší rodina a tzv. „rodinné hodnoty“ uRadikální učednictví uJežíšovi proto rozumějí zejména outsideři uJežíšovo učení lze shrnout do dvou myšlenek: odpuštění a inkluze uZměřit energii na volbu dobra je nejlepším způsobem boje proti zlu