Spirituální teologie 6. OSTŘÍ NOŽE: VĚDĚT A NEVĚDĚT Úvod uObcházíte moře i zemi, abyste získali jednoho nového věřícího, a když se jím někdo stane, uděláte z něho syna pekla, dvakrát horšího, než jste sami! (Mt 23,15) uOrtodoxie – ortopraxe uOstří nože – úzká cesta: ortodoxní učení x o Bohu nevíme všechno u„O těch nejlepších věcech se vůbec nedá mluvit; ty druhotně nejlepší zůstávají téměř vždy nepochopeny; život tak trávíme mluvením o věcech třetího řádu.“ (H. Zimmer) uDualistický (oheň, síra, moralismus) je jazykem „ďábelským“, dává pocit něčeho, čeho se lze držet a co staví vše na správné místo. Stává se náhradou za skutečný cíl náboženství, kterým je vždy spojení s Bohem. O nejlepších věcech se mluvit nedá, ty mohou být jen zakoušeny. Dva proudy uDva duchovní proudy pro udržení vnitřní rovnováhy: tradice znalosti a neznalosti, vědění a nevědění; tma a světlo (teologicky apofatická a katafatická cesta). Jsou potřebné obě, a spolu tvoří nádhernou formu vyššího vědomí, které říkáme biblická víra. uSluneční a lunární světlo uVšechny věci směsicí světla a tmy, „jen Bůh je dobrý“ (Mk 10,18) uNejvhodnějším jazykem spirituality je poezie a umění; nenabízí závěry, ale probouzí cestu uJežíš používá obrazy a podobenství, nikoli prózu a přímé učení Poušť a vrchol hory uBiblické metafory pro vyjádření těchto dvou skutečností spirituality uPoznání a nevědění je zvláště dobře integrováno ve dvou souvisejících epizodách Písma: Mojžíš na hoře Sinaj, Ježíš na hoře Proměnění uEpifanie je současně světlo a tma, poznatelnost i nepoznatelnost, odhalení i neodhalení uJežíš pak přikazuje o této „nejlepší věci“ mlčet, posvátnost a tajemství této zkušenosti je nutno uchovat Dnešní zmatek uPřebytek informací x touha po jistotě uNáboženský fundamentalismus. Fundamentalistický způsob myšlení má natolik rád odpovědi a vysvětlení, že si záměrně nevšímá toho, jak dějiny k těmto vysvětlením dospěly, nebo jak samoúčelná tato vysvětlení obvykle jsou uVelká spiritualita hledá rovnováhu mezi protiklady uŽidovsko-křesťanská tradice neměla být jednosměrnou záležitostí „shora dolů“, ale organickým setkáním mezi oním vnitřním Vědoucím, k němuž je možno se přiblížit v modlitbě, a vnějším Vědoucím, kterého bychom mohli nazvat Písmo a tradice Modlitba jako proces uDvěma cestám vědění a nevědění se učíme prostřednictvím modlitby, a to jak modlitby, vyjádřené slovy (např. Otčenáš), tak modlitby beze slov (Mt 6,7; Mk 1,35) Nikomu o tom neříkejte u„mesiášské tajemství“ uV duchovním smyslu: nemluvte o těchto věcech, dokud neprojdete tajemstvím proměnění od falešného já k pravému já; jde o vnitřní proměnění uŽidovství, křesťanství a islám na sebe vzaly velké riziko, když svoji zkušenost vložily do slov uBoží riziko vtělení uRozhodující je zkušenost s Boží přítomností, ne shoda ve slovech a formách; Ježíš nám dává svoji vzkříšenou přítomnost jako „cestu, pravdu a život“; formy a slova jsou důležitá, ale na Boha mohou pouze ukazovat umodlitba a utrpení: dvě hlavní cesty proměny člověka Modloslužebnictví slov u„doslovná biblistika“ neumí číst mezi řádky uK Písmu přistupovat s pokorou a trpělivostí, oprostit se od vlastních představ, dovolit Duchu, aby nám odkryl hlubší smysl Písma, jinak slyšíme jen to, s čím souhlasíme, nebo co jsme se již předem rozhodli v Písmu najít uUrčité pravdy potřebují světlo, které objevíme jedině prostřednictvím tmy, v liminárních momentech utrpení, zrození, smrti; nemůžeme se k nim dostat pouhým čtením knih uJežíš přišel v převleku našeho vlastního života; nechce nás učit pravdám, ale zprostředkovat zkušenost Cesta oklikou přes „pustinu“ uEx 13,17-18 Cesta oklikou ukazuje, že skutečným cílem nebylo se dostat na určité místo, nýbrž byla ním cesta sama, skrze zkoušky, přírodu a vztahy, vždy tři kroky vpřed a dva kroky vzad uV náboženství se často děje to, že bez zkušenosti se obal stává náhražkou za obsah uPouze ti, kdo nejprve žili a milovali, trpěli a zakoušeli neúspěchy, a znovu žili a milovali, jsou schopni Písmo číst způsobem, který je pokorný, inkluzivní, který je nakonec prospěšný a přinášející ovoce Nejlepší to bylo na počátku uEx 20,7 vyslovování Božího Jména nadarmo, vyslovit = znevážit uJHWH, souhlásky Božího jména, jsou skvělým pokusem napodobit lidské dýchání uVěčné Boží tajemství není možno ani uchvátit, ani ovládnout, je možné je pouze přijmout a vyjadřovat s takovou svobodou, s jakou dýcháme. Dýchání je jedinou věcí, kterou děláme od svého zrození až do smrti. uBůh je přístupný a dosažitelný jako náš vlastní dech, a žádné náboženství to nebude schopno rozdělit, ovládnout, ani nebude schopno rozhodovat o tom, kdo to dostane uJežíš po zmrtvýchvstání dechne na apoštoly (J 20,22), definitivně jim přislibuje Ducha a tento Duch se nabízí jako pravý dech života