Animace a participace v sociální práci Instrukce k vypracování seminární práce 1. Cíl seminární práce Studenti se touto seminární prací naučí hodnotit úroveň participace v zařízeních a organizacích. 2. Metoda Zjišťování úrovně participace se realizuje pomocí dotazníkového šetření: student za pomoci vyučujícího sestaví dotazník zaměřený na informovanost klientů (členů organizace) a na jejich možnost ovlivňovat rozhodování o chodu zařízení a jeho programu; student rozdá dotazníky ve vybraném zařízení (vybrané organizaci) a po jejich vyplnění je vyhodnotí. 3. Zkoumané zařízení / zkoumaná organizace Student si může vybrat ke zkoumání některý z těchto subjektů: a) zařízení sociálních služeb b) školské zařízení c) spolek (občanské sdružení) d) nevládní neziskovou organizaci e) církevní organizaci Musí se jednat o organizace, které pracují přímo s lidmi. Většinou se zkoumá míra participace klientů (resp. žáků, účastníků aktivit, řadových členů spolku atp.) na chodu celé organizace nebo její základní jednotky. U velkých strukturovaných zařízení (např. velkých škol) je možné na základě domluvy s vyučujícím místo toho zkoumat podíl spolupracovníků (sociálních pracovníků, učitelů, zaměstnanců atd.) na vedení zařízení. 4. Vzorek respondentů Počet respondentů – v případě zkoumání klientů či účastníků – by měl odpovídat následujícímu poměru: Celkový počet klientů/členů Počet respondentů Způsob výběru do 29 osob minimálně 10 dle ochoty respondentů 30-40 15-20 proporcionálně 41-100 15-25 proporcionálně nad 100 osob 20-30 proporcionálně+náhodně Vysvětlení ke způsobu výběru: u malého celkového počtu klientů zařízení nelze respondenty dělit na další kategorie; účast je závislá na ochotě oslovených respondentů; u většího počtu je už potřeba snažit se získat odpovědi respondentů z různých kategorií, např. od mužů i od žen, členů různých skupin či sektorů atd. U počtu nad 100 osob je třeba i při výběrů rozmanitých respondentů respektovat zásadu náhodného výběru (nesmí být všichni „náhodou“ z jedné skupiny nebo z jedné sociální vrstvy. 5. Hypotézy dotazníkového šetření Pro každé zkoumané zařízení (organizaci) se prokáže jedna z následujících hypotéz jako platná, ostatní jako neplatné. A) Ve zkoumané organizaci funguje samospráva a je aktivní (6. – 8. stupeň Hartovy stupnice) B) Ve zkoumané organizaci jsou participační struktury a využívají se – vedoucí konzultují chod zařízení a program s klienty (účastníky) – (5. stupeň Hartovy stupnice) C) O chodu zařízení a programu rozhodují vedoucí. Klienti (účastníci) však mají dostatek informací o chodu zařízení i o programu, rozumí mu a mohou o něm mluvit s vedoucími (4. stupeň Hartovy stupnice) D) Ve zkoumané organizaci sice existují setkání, na kterých se hovoří o chodu organizace a programu, klienti se mohou setkání zúčastnit (alespoň skrze svého zástupce), nemají však včas dostatečné informace ani možnost rozhodnutí ovlivnit. (3. stupeň Hartovy stupnice) E) Ve zkoumané organizaci nejsou ani participační struktury ani dostatečná informovanost. Klienti (účastníci) se účastní života zařízení a jeho aktivit, ale nemohou zasahovat do plánování chodu organizace (1. – 2. stupeň Hartovy stupnice). 6. Struktura dotazníku – otázky K ověření výše uvedených hypotéz se použijí otázky, které zjišťují: a) forma, dostatek a včasnost informací o plánovaných aktivitách či změnách v organizaci b) způsob komunikace vedoucích s účastníky při rozhodování o aktivitách či změnách c) existence a využití participačních struktur (výbor, samospráva atp.) d) způsob rozhodování vedoucích Dotazník tedy bude mít zpravidla 6 otázek, které musí být přizpůsobeny konkrétní organizaci (zařízení). Příklady otázek: K tématu a): Informace o plánovaných aktivitách a změnách v chodu zařízení se dozvídáme: · na nástěnce (nebo na webu) · osobním dopisem (mailem) s výzvou k vyjádření · osobním dopisem (mailem) bez výzvy k vyjádření · v osobním rozhovoru · při schůzi (je možné zatrhnout více variant) O plánovaných aktivitách nebo změnách se dozvídám: * měsíc dopředu nebo i dříve * čtrnáct dní či týden předem * bezprostředně předtím * nedozvídám se * nevím K tématu b): Pokud se plánuje nějaká významnější akce anebo nějaká změna v chodu zařízení, odpovědný pracovník * s námi vždy promluví * vyzve nás, abychom se k tomu vyjádřili * nám vždy vysvětlí, o co jde * nás pozve na setkání (schůzi) * se nás někdy zeptá na náš názor * vyslechne naše názory * to rozhodne a pak nás o tom informuje * to rozhodne a většinou s námi o tom moc nemluví (je možné zatrhnout více variant) K tématu c): V našem zařízení je – není (nehodící se škrtněte) samospráva nebo výbor, s kterým * vedení projednává některé záležitosti * vedení musí projednat každou významnou změnu nebo akci Na jednání výboru (samosprávy) se * někdy projednávají věci, na kterých mi záleží * často projednávají věci, které jsou mi jedno * něco projednává, ale nevím, co * někdy prosadily moje názory nebo názory mého známého * mohou prosadit naše názory * se nikdy neprosadil nějaký náš názor (je možné zatrhnout více možností) K tématu d): Důležité věci v našem zařízení rozhoduje: * ředitel * ředitel spolu s vedoucími * vedoucí * vedení po projednání s námi * nevím Otázky pro vybranou organizaci upravuje student, vyučující otázky v případě potřeby opraví. 7. Postup provedení dotazníkového šetření 7.1. Výběr zkoumané organizace – ve škole, schválení vyučujícím 7.2. Příprava dotazníků – ve škole 7.3. Domluva s vedoucím pracovníkem zařízení – v případě změny kontaktovat vyučujícího 7.4. Domluva s respondenty 7.5. Dokončení dotazníků, schválení textu vyučujícím, rozmnožení 7.6. Realizace dotazníkového šetření 7.7. Vyhodnocení dotazníkového šetření 7.8. Zápis výsledků dotazníkového šetření formou seminární práce 7.9. Prezentace a odevzdání seminární práce 8. Seminární práce Seminární práci zpracovávají jednotlivci. V případě, že pracujete (na praxi nebo jako dobrovolníci) ve stejném zařízení (organizaci), můžete seminární práci zpracovávat ve dvojicích. Seminární práce bude mít tuto strukturu: · charakteristika zkoumaného zařízení (organizace) · stručný popis průběhu výzkumného šetření · shrnutí výsledků šetření · přílohy: text dotazníku, sumář odpovědí Seminární práce mi zašlete mailem do 24. 4. 2015. V pondělí 27. 4. požádám vybrané studenty, aby 4. 5. prezentovali svoje výsledky (4-5 prací). 4. 5. proběhnou prezentace vybraných prací a stručné hodnocení všech prací ze strany vyučujícího. Ti, kdo budou prezentovat práce, budou mít při závěrečném testu stejné zvýhodnění, jako ti, kdo měli referát. Zpracování a odevzdání seminární práce je předpoklad přístupu k závěrečnému testu z tématu „animace“.